Hej!
Har gjort lite snickerier här hemma. Byggt in garderober mm, men jag får alltid samma problem. Fogen spricker efter ett tag. Anar att det är byggmaterial som krymper. På bilden här är det mdf mot tak, och fog(akryl eller latex, minns inte men det kanske är samma sak?)
Garderoberna står på en grund som består av vanlig träregel. Byggdes för 3-4 år sedan.
Hur kan jag undvika dessa fula sprickor?
Har gjort lite snickerier här hemma. Byggt in garderober mm, men jag får alltid samma problem. Fogen spricker efter ett tag. Anar att det är byggmaterial som krymper. På bilden här är det mdf mot tak, och fog(akryl eller latex, minns inte men det kanske är samma sak?)
Garderoberna står på en grund som består av vanlig träregel. Byggdes för 3-4 år sedan.
Hur kan jag undvika dessa fula sprickor?
Problemet beror till största delen att du använt latexfog. Den är i princip som tjock färg, när den tillslut torkat ordentligt så blir den oflexibel och spricker.
Använd en riktigt byggfog tex. tec7 istället.
Använd en riktigt byggfog tex. tec7 istället.
Bästa svaret
Tec7 är en MS polymer och det funkar kanon som fog, finns en bra tråd här på forumet om du söker lite..
Biltema har en MS polymer fog som är bra och mkt billigare än Tec7
https://www.biltema.se/bygg/kemikal...MIteOg_5v07wIVwQyLCh0VignIEAQYASABEgI3UvD_BwE
Biltema har en MS polymer fog som är bra och mkt billigare än Tec7
https://www.biltema.se/bygg/kemikal...MIteOg_5v07wIVwQyLCh0VignIEAQYASABEgI3UvD_BwE
Redigerat:
Här är tråden jag surrade om..
https://www.byggahus.se/forum/threads/perfekt-mjukfog-handledning.365348/
https://www.byggahus.se/forum/threads/perfekt-mjukfog-handledning.365348/
Jag är ändå förvånad att jag inte hittat den här tidigare
Tror jag fick rådet att använda akrylfog för ett tag sedan på typ Bauhaus.
Men vad ska man använda latex/akryl till då egentligen? Känns ju dömt att misslyckas.
Tror jag fick rådet att använda akrylfog för ett tag sedan på typ Bauhaus.
Men vad ska man använda latex/akryl till då egentligen? Känns ju dömt att misslyckas.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Alltid kört med latex/akrylfog inomhus.
I början körde jag olika märken i mellanprisklass och inte sällan sprack dom efter någon vecka eller så.
Blev sedan rekommenderad ESSVE Flex 25% och sedan dess enbart kört på denna. Har säkert ett par hundra meter fog i huset (har bla inga taklister) och inte en enda spricka. Inte bara håller den bäst - dessutom enligt mitt tycke den mest lättarbetade.
Ligger i det övre prissegmentet inom akrylfog, men ändå minst halva priset jämfört med tec7 - vilken dessutom är mycket mer svårarbetad och kladdigare. Med det sagt är tec7 mitt förstaval när det gäller olika situationer utomhus.
I början körde jag olika märken i mellanprisklass och inte sällan sprack dom efter någon vecka eller så.
Blev sedan rekommenderad ESSVE Flex 25% och sedan dess enbart kört på denna. Har säkert ett par hundra meter fog i huset (har bla inga taklister) och inte en enda spricka. Inte bara håller den bäst - dessutom enligt mitt tycke den mest lättarbetade.
Ligger i det övre prissegmentet inom akrylfog, men ändå minst halva priset jämfört med tec7 - vilken dessutom är mycket mer svårarbetad och kladdigare. Med det sagt är tec7 mitt förstaval när det gäller olika situationer utomhus.
När jag ändå har er "på tråden". Har tidigare inte haft några vettiga kapverktyg(bara fogsvans och en dålig sticksåg) så jag har alltid bett t.ex Bauhaus såga upp mdf. Har "safe:at" och hellre tagit lite för kort än för långt så det har ibland blivit 1 cm för kort. Vad är bäst här? Spackla, slipa och måla? Trodde i början att det var spackel som sprack så jag körde latexfog. Ja, det blev ju inte så bra.
Vad har ni för råd här? (Ja, förutom mäta och kapa ordentligt...)
Vad har ni för råd här? (Ja, förutom mäta och kapa ordentligt...)
Produkter som diskuteras i tråden