Håller på att renovera en jordkällare där jag har en stor spricka i ingången. Misstänker starkt att trädet som står bredvid är orsaken till detta, men tänkte höra vad ni tror? Vill ju gärna inte ta ner ett träd i onödan.

Mvh Fredrik

Stor spricka i jordkällarens stenmur nära ett träd med mossa och fallna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor spricka i stenmur vid ingång till jordkällare med träd i närheten.
Skapa konto
Stor spricka i väggen vid ingången till en jordkällare med löv och småstenar på marken.
Skapa konto
Stor spricka i stenvägg vid en jordkällaringång med löv och grus på marken.
Skapa konto

Det ser ut som en vinge som tillkommit så det går att ha två dörrar in, blir en s.k sval mellan dörrarna, vid tillkomst så har inte en förankring skett som håller ihop delarna. Om det inte är estetiskt så kan du säkra upp med järn och lappa igen sprickan.

• Spricka i en murad konstruktion med markerade avstånd och beskrivande text för att visa på en konstruktionsbrist.
    Skapa konto
Ok. Så du tror inte att trädet har något och göra med det alls? Fast kom och tänka på ifall trädet skulle blåsa omkull. Då kommer ju rotvältan att göra stor skada?!

Med förankring så borde det väl kanske gå med armeringsjärn modell större som böjs och stoppas in förborrade hål som sedan täcks med puts/cement eller vad som nu är lämpligt?

Tveksamt om trädet har knäckt det där, syns inte hur det ser från annat håll, mera foton. Det med järn räcker bra med 10 -12 mm , då borra du med 10 mm först eller tunnare och sedan med tax 20 mm, i hålen petas in ankarmassa och järnen slås in. annars kommer järnen att skvalpa och lossna

Ok, tack för utförligt svar. Jag var nyss vid stugan men glömde dock att ta fler bilder. Dock så är det en till spricka på andra sidan på ungefär samma ställe. Den är visserligen mindre än den som syns på bilderna. Du har nog rätt i att det inte är rötterna från trädet som har orsakat det där. Känns som lite väl stor spricka för att rötterna skulle orka bryta isär det. Kanske om det hade varit ett redwoodträd :rofl:. Får se hur jag gör med trädet iom risken om det skulle blåsa omkull och dra med sig en massa. Jag får prova det där som du föreslog med ankarmassa etc. Tack ännu en gång för svar

Mvh Fredrik

Trädet kommer nog inte att falla, grova rötter som håller det på plats och det verkar vara friskt och inte lutar. Det med sprickan, den är större upptill och det brukar indikera att ytterdelen sjunkigt., sen verkar det som att den är lagad en gång utan förankring i den gamla delen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.