E
F fribygg skrev:
Sannolikt får jag köra bil på min egen inhägnade fastighet även utan körkort, men att byta ett sprucket uttag med två brunnar till ett nytt envägsuttag får jag väl inte?
Gränsfall. :p
 
Wikih Wikih skrev:
Vi vill dra el till två friggebodar o jag undrar hur mycket o VAD man kan göra själv? Det blev så mycket dyrare att anlita en elektriker för allt än vi trodde. Och vad är det som är viktigt att elektrikern gör?
Är man normalt händig och läskunnig och tittar lite på You-tube så klarar man lätt allt själv. Sedan kommer alla vänner av ordning att förfasa sig och hota med livstids fängelse. Jag drog ut en normcentral till min gäststuga. Överdimesionerade alla kablar och var noga med vilken typ av kablar som skulle användas på olika ställen. När allt funkade med jordfelsbrytare var jag säker på att allt var korrekt gjort. Jag är inte behörig men jag vet att allt är gjort enligt alla konstens regler.
 
  • Gilla
Ptr1097 och 5 till
  • Laddar…
Har du någon kompis som har behörighet registrerad, så får hen dra elen åt dig som privatperson utan att involvera elfirman där hen jobbae ifall hen skulle jobba åt ett sånt.
Kravet är att det inte är yrkesmässigt dvs hen får inte jobba och ta betalt.
Sen ska arbetet endast vara inom ramen för den behörigheten hen har auktorisation för.

I sitt fall behöver hen som hjälper dig ha ABL
auktorisation
 
E
H Hermander skrev:
Är man normalt händig och läskunnig och tittar lite på You-tube så klarar man lätt allt själv. Sedan kommer alla vänner av ordning att förfasa sig och hota med livstids fängelse. Jag drog ut en normcentral till min gäststuga. Överdimesionerade alla kablar och var noga med vilken typ av kablar som skulle användas på olika ställen. När allt funkade med jordfelsbrytare var jag säker på att allt var korrekt gjort. Jag är inte behörig men jag vet att allt är gjort enligt alla konstens regler.
Vet du så vet du. Och då kan du sova lugnt.
Något helt annat än att tro sig veta.

Det går ju alltid att fråga här i forumet om det är så att någon tror sig veta.
 
H Hermander skrev:
Är man normalt händig och läskunnig och tittar lite på You-tube så klarar man lätt allt själv. Sedan kommer alla vänner av ordning att förfasa sig och hota med livstids fängelse. Jag drog ut en normcentral till min gäststuga. Överdimesionerade alla kablar och var noga med vilken typ av kablar som skulle användas på olika ställen. När allt funkade med jordfelsbrytare var jag säker på att allt var korrekt gjort. Jag är inte behörig men jag vet att allt är gjort enligt alla konstens regler.
Konstigt att en fullt utbildad elektriker med alla behörigheter har längre utbildningstid än en jurist , det räcker ju att kolla yt , vad jobbar du själv med
 
  • Gilla
SifVerT
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Jag som i mitt yrke lägger kabelrör och kabel, från servisledning upp till 240kV högspänning måste ha genomgått EBR. Kursen är bara 1 dag sedan kan du smälla ned hur mycket kabel du vill på din fastighet, men koppla kabeln, då måste du anlita en elektriker.
[bild]
Tyvärr ska jag göra dig lite besviken, det där beviset ger dig inte någon som helst rätt till något alls inom att koppla el, eller dra kabel.
Du får dra klenspänning, som precis vem som helst, du ligger på samma nivå som min morsa (fast du kan givetvis otroligt mycket mer).

Den där lilla lappen är som typ något slags körkort du fått på Legoland, du får köra något slags fordon där, men ingen annanstans i samhället.

Nu ska jag berätta om hur det fungerar:
Ingen alls installation av kablar eller utrustning för starkström är tillåten för annan än ett hos elsäkerhetsverket registrerat elinstallationsföretag.
Undantagen hittar du i tredje kap här, detta är de enda undantagen.

Vidare då.
Jo ett företag som vill dra någon kabel, på vägg, eller i mark, eller utföra annan installation måste dels vara registrerat hos ESV samt ha ett egenkontrollprogram.
Har du, Markarbetaren, inte ett sådant, så får du inte dra någon kabel, vare sig med eller utan den där lappen.

Vidare så ska alla elinstallationsföretag ha en auktoriserad elinstallatör knuten till sig, med ett undantag. Och det är företag som sysslar med kabelförläggning i mark och på stolplinjer (det är detta det bli i praktiken, även om det inte är skrivet så).
För det finns en verksamhetstyp som inte har krav på auktoriserad elinstallatör, den heter:
Verksamhetstyp Kabelförläggning.
Men denna verksamhetstyp gäller endast arbeten inom koncenssionspliktiga nät, dvs endast arbeten för elnätsägarna. Företag registrerat med endast denna verksamhetstyp får ej utföra arbeten hos privatpersoner eller företag som ej äger egna koncessionpliktiga elnät.
Info här:
https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/elinstallationsforetag/verksamhetstyper/


Och slutligen, med den där lappen så kan man arbeta hos ett företag som är registrerat med verksamhetstyp Kabelförläggning, och ingå i deras egenkontrollprogram.
Men det går faktiskt lika bra (ur lagens mening i alla fall) att göra även utan den där lappen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
1921.
Fan, dagens ungdom. Annat var det på min tid, med blanktråd i taket. Man fick lära sig att inte röra helt enkelt. Nu skall allt vara så himla "elsäkert"!
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Fan, dagens ungdom. Annat var det på min tid, med blanktråd i taket. Man fick lära sig att inte röra helt enkelt. Nu skall allt vara så himla "elsäkert"!
Anläggningarna med porslinsknopp och blanktråd, är de fortfarande tillåtna?
 
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Har inte kollat specifikt om friggebod, men jag vet att en attefallare kan byggas som komplementsbyggnad eller komplementsbostad. I det senare fallet räknas det som en egen bostad och då krävs egen VA-anslutning osv.
Krävs och krävs ... Det är väl kommunen som avgör om de vill kräva egen VA-anslutning (eller dubbla avgiften på bef). Man kan ju ha enskilt vatten och avlopp också, då bestämmer man ju själv. Vad kommunen har för lagstöd för olika krav är jag osäker på, jag har inte nystat i den frågan.
Lite samma gäller med el, men där finns det i alla fall dock lite skrivet i lag, samt utläggningar från ElmarknadsInspektionen att kolla upp, som kan ge vägledning.
Båda sakerna hamnar dock ofta i gråzon om ifall komplementhuset ska ses som en fristående bostad eller inte.

M Markarbetaren skrev:
I det senare fallet räknas det som en egen bostad och då krävs egen VA-anslutning osv. för då räknas det som egen fastighet.
Nej, fastighet utgörs av ytan inom fastighetsgränserna. Så det blir aldrig en egen fastighet om man inte gör en avstyckning. Och då blir dessutom komplementbostadshuset direkt olagligt och måste rivas eller sökas bygglov för i efterhand. Ty komplementbostadshus får endast uppföras på fastigheter som redan har bostadshus byggt, och måste dessutom ligga i bostadshusets närhet.

M Markarbetaren skrev:
Finns öht. begreppet friggebod kvar idag?
Jodå, du skrev ju det själv nyss, så begreppet lever i högsta grad.
Men i lagstiftning har det aldrig hetat friggebod, det är endast populansens benämning på stugan.
I lagen kallas den komplementbyggnad (med en max area).

M Markarbetaren skrev:
På boverkets hemsida måste väl stadgarna finnas för vad som gäller?
Egentligen är det lagtext du far efter. Men på boverkets hemsida är de duktiga på att förklara saker på vanlig svenska samt bifoga länk till adekvat lagtext.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ingsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Friggebod/
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JensW skrev:
om det händer någon något och det visar sig att du som icke behörig gjort elen så ja....
Om det brinner ner o det visar sig vara elfel gjort av en icke behörig, hejdå till att få något på försäkring.

men som redan sagts, ts behöver ju bara prata med elfirman om det finns något han kan gå göra själv. Tex gräva ner slangen ut.
OK (fast du har ju fel dock...)
Men vad tror du händer om det varit en riktig elfirma som gjort ett totalt värdelöst jobb, med vansinniga och grova och livsfarliga fel då?
Tycker försäkringsbolaget då plötsligt att allt är lugnt?
 
Mikael_L
S sunqan skrev:
Är man ett troll om man har rätt?
FÖR att man har rätt, tydligen ... :rofl: :crysmile:
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tyvärr ska jag göra dig lite besviken, det där beviset ger dig inte någon som helst rätt till något alls inom att koppla el, eller dra kabel.
Du får dra klenspänning, som precis vem som helst, du ligger på samma nivå som min morsa (fast du kan givetvis otroligt mycket mer).

Den där lilla lappen är som typ något slags körkort du fått på Legoland, du får köra något slags fordon där, men ingen annanstans i samhället.

Nu ska jag berätta om hur det fungerar:
Ingen alls installation av kablar eller utrustning för starkström är tillåten för annan än ett hos elsäkerhetsverket registrerat elinstallationsföretag.
Undantagen hittar du i tredje kap här, detta är de enda undantagen.

Vidare då.
Jo ett företag som vill dra någon kabel, på vägg, eller i mark, eller utföra annan installation måste dels vara registrerat hos ESV samt ha ett egenkontrollprogram.
Har du, Markarbetaren, inte ett sådant, så får du inte dra någon kabel, vare sig med eller utan den där lappen.

Vidare så ska alla elinstallationsföretag ha en auktoriserad elinstallatör knuten till sig, med ett undantag. Och det är företag som sysslar med kabelförläggning i mark och på stolplinjer (det är detta det bli i praktiken, även om det inte är skrivet så).
För det finns en verksamhetstyp som inte har krav på auktoriserad elinstallatör, den heter:
Verksamhetstyp Kabelförläggning.
Men denna verksamhetstyp gäller endast arbeten inom koncenssionspliktiga nät, dvs endast arbeten för elnätsägarna. Företag registrerat med endast denna verksamhetstyp får ej utföra arbeten hos privatpersoner eller företag som ej äger egna koncessionpliktiga elnät.
Info här:
[länk]


Och slutligen, med den där lappen så kan man arbeta hos ett företag som är registrerat med verksamhetstyp Kabelförläggning, och ingå i deras egenkontrollprogram.
Men det går faktiskt lika bra (ur lagens mening i alla fall) att göra även utan den där lappen.
Inte för att jag vill skryta men, själv får jag utföra alla behörighetskrävande uppgifter i alla yrkesroller. Som du ser står det på engelska så då är det världsomfattande.

Elegant certifikat med guldsmyckade kanter och rött sigill, tilldelat 'TechChad' för behörighet i yrkesroller, daterat 10 april 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Skurket skrev:
Hmm.. fick som svar att "Du får inte installera ett vägguttag. Det får bara utföras av ett registrerat elföretag"

Vet inte om jag orjar börja gräva i detta. Men då betyder det att inte ens jag med min behörighet får göra detta. Utan måste gå via ett företag som är regestrerat.
Vad har du för behörighet då?
Jag bara undrar, ty det är ju väsentlig information. Gäller den ens något med el?
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad har du för behörighet då?
Jag bara undrar, ty det är ju väsentlig information. Gäller den ens något med el?
Diplomatisk immunitet.
 
  • Haha
TechChad
  • Laddar…
Mikael_L
U UffeH skrev:
Det väldigt korta svaret är att du kan göra allting själv, men du får inte göra någonting själv.

Om du trotsar lagen och väljer att göra eljobbet själv ska du se till att göra det så bra så att du inte orsakar någon skada. Men om någon upptäcker det och polisanmäler och polisen har resurser att utreda kan du dömas till böter eller fängelse i högst ett år. Preskriptionstiden är två år.

Du som anläggningsägare är ansvarig för din anläggning, så oavsett om det är du eller en elektriker som kopplat är det du som får ersätta eventuella skador din anläggning orsakar.
Här kom det enda svaret som tråden behövde.
Men då hade det ju dock blivit en väl så kort och tråkig tråd. :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.