Mikael_L
S Skurket skrev:
Hej, du får göra allt förutom själva knkopplingen i centralen.
Du får göra så mycket som din kompetens klarar av, dvs har du gjort fel, så fick du inte göra det.
Så va det när jag läste till behörigheten.
Då var det länge sedan du läste din behörighet, då det inte sedan 1921 varit så ...
De flesta åren sedan 1921 fram till 2017 har det faktiskt varit hårdare regler än idag. Och idag får man endast byta uttag och strömbrytare samt byta glödlampor och porslinssäkringar utan att ingå i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Jag tror det kan vara ett intressant projekt att läsa på hur det fungerar och göra hela jobbet själv. Men då säger det ordentlige "att det får man inte göra".

Men vad är det som kan hända? Kommer man som Karl Hedin att bli körd med blåljus i hög hastighet till Stockholm och kastad i fyllecell på fem dagar (han belv sedan frikänd, men det känner ni säkert till ). Knappast.

Jag tror att man får ta på sig skador på byggnaden själv, t ex om den brinner upp. Man ska nog säga till försäkringsbolaget att friggeboden inte ingår i försäkringen, så den inte påverkar resten av fastigheten. Personskador kan uppkomma vilket är det svåraste att hantera. Hur det ska hanteras bäst vet jag inte. Men livet är en riskbedömning. Säljer man huset en gång i tiden så ska man vara uppriktig och säga att friggebodens elektricitet inte är installerad av behörig.
 
J Johanjj83 skrev:
Varför är det inte tillåtet, Om man gör det fackmanna mässigt ?
För att du inte ger några garantier. Dessutom har en installatör eller yrkesman har åtminstone öppnat en bok och läst om de olika momenten - och fått sina kunskaper bedömda och betygsatta av någon ännu kunnigare. Men men. Fel kommer alltid att uppstå.
 
  • Gilla
Johanjj83
  • Laddar…
Så jag får inte dra någon el själv? Inte ens slangar, rör eller apparatdosor? När ändrades detta? :sweat:
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
J Johanjj83 skrev:
Ja, men vad har det med min fråga attgöra?
Har du inte gått utbildningen hur vet du då att du gör det fackmannamässigt
 
MalZon MalZon skrev:
När ändrades detta?
1921.
 
  • Gilla
  • Haha
Kludden33 och 7 till
  • Laddar…
U ubaggstr skrev:
Om du bara ska ha belysning, kan dra fram 12V och göra all installation själv.
Det är en vanlig missuppfattning att gemene man kan installera vad som helst så länge man håller sig under en viss spänningsnivå. I verkligheten är det dock så att en 12V-anläggning kan vara en starkströmsanläggning, och är då behörighetskrävande.
12V är visserligen inte farligt för person att komma i kontakt med, men kan vara farligt för egendom. Testa att kortsluta en 12V belysningstrafo någon gång, det kan spraka ganska bra. För att inte tala om risken för varmgång i plintar och dylikt om man installerar elmateriel på fel sätt.

För att återgå till huvudämnet, risken med att göra elinstallationer själv är inte i första hand att få böter. Den risken är i sammanhanget både låg och har liten konsekvens. Den stora risken är att man orsakar skada på person eller egendom. Även om risken är väldigt liten så kan konsekvenserna bli så stora att det är bäst att låta bli. Även om kåken brinner ner så det inte finns några bevis.
 
  • Gilla
  • Wow
Freeddee och 2 till
  • Laddar…
bf402 bf402 skrev:
Det är en vanlig missuppfattning att gemene man kan installera vad som helst så länge man håller sig under en viss spänningsnivå. I verkligheten är det dock så att en 12V-anläggning kan vara en starkströmsanläggning, och är då behörighetskrävande.
12V är visserligen inte farligt för person att komma i kontakt med, men kan vara farligt för egendom. Testa att kortsluta en 12V belysningstrafo någon gång, det kan spraka ganska bra. För att inte tala om risken för varmgång i plintar och dylikt om man installerar elmateriel på fel sätt.

För att återgå till huvudämnet, risken med att göra elinstallationer själv är inte i första hand att få böter. Den risken är i sammanhanget både låg och har liten konsekvens. Den stora risken är att man orsakar skada på person eller egendom. Även om risken är väldigt liten så kan konsekvenserna bli så stora att det är bäst att låta bli. Även om kåken brinner ner så det inte finns några bevis.
Källa på det? Gränsen går väl vid 50V? Oavsett ström. Eller har jag varit djupfryst?
 
Som sagt gränsen går vid Max 50 Volt, Max 10 Ampere och Max 200V/A (voltampere=spänning x ström)
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
M Marcus Ericsson skrev:
Är ganska säker på att det finns någon som sitter inne för just det, vet med säkerhet att det åtminstone har funnits det. Hemmapulare som hade dragit all el själv och sen sålt huset mer eller mindre direkt efteråt. Sen brann huset upp med en av de nya ägarna sovandes i det och det konstaterades att el var orsak till branden och på det man fortfarande kunde se av anläggningen bedömdes att anläggningen var så allvarligt fel att mannen dömdes till vållande till annan persons död, samt skadestånd då ingen försäkring täcker det. Detta var för 5-10 år sen så just han är nog ute i det fria igen.
Då har man ju vållat en annan människas död och straffas för det. Det jag menade var bara för eldragning som är korrekt utförd men utan behörighet
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Ni som säger att det ä lätt att koppla själva , vad jobbar ni själva med
 
J Janfossi skrev:
Källa på det? Gränsen går väl vid 50V? Oavsett ström. Eller har jag varit djupfryst?
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-fs-2008-1-konsoliderad

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Starkström

Det är nog med flit något luddigt formulerat. Det finns ingen tydlig gräns i ström eller spänning för vad som är starkström. Eftersom gemene man i regel inte har kompetens att avgöra vad som kan innebära risk så betyder det i praktiken att man inte kan göra någonting som obehörig. Fiffigt va? :rofl: En så kallad byråkratisk dubbelfint..
 
Redigerat:
E elmont skrev:
Som sagt gränsen går vid Max 50 Volt, Max 10 Ampere och Max 200V/A (voltampere=spänning x ström)
Så länge det inte är risk för skada på person eller egendom, ja.
 
  • Gilla
Ozzyfozzy och 1 till
  • Laddar…
A
Frågade svärfar igår över detta med personer som lägger ut bilder på nätet över elinstallationer.. Och själv inte har behörighet..
Det är inte alls lagligt enligt honom, behörig elinstallatör sedan 37 år.
 
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Får du köra bil utan körkort, så länge du följer hastighetsgränserna och vägskyltar borde det ju vara lugnt..
Sannolikt får jag köra bil på min egen inhägnade fastighet även utan körkort, men att byta ett sprucket uttag med två brunnar till ett nytt envägsuttag får jag väl inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.