Nissens Nissens skrev:
Tills det blir en kall vinter ja. Då försvinner all värme i huset eftersom allt då kommer att ta värme från uteluften.
Det är därför man behöver en väderoberoende källa också. Åker elpatron och pellets ut så finns inte det längre.
Fast luftvattenvärmepannan har ju en backup i form av en elpatron som kan gå in och verka om det skulle bli så kyligt att den inte klarar av att värma vattnet.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, de fungerar inte när det blir kalla vintrar. Säg att de fungerar normalt ner till -15 och slutar fungera helt vid -35 som du skriver.
Då betyder det att de börjar fungera sämre vid -16 grader och fungerar allt sämre ju kallare det blir. Vid -25 kanske verkningsgrade är halverad... och det börjar bli kyligt inne eftersom huset dessutom behöver mycket värme när det fryser på...

Om luft/vatten värmepumparna har elpatron så hjälper det ju upp läget, även om det blir dyrt.
Här har det mig veterligen aldrig ens nått -10 :thinking:
 
Maskintok skrev:
Får jag be om lite bilder på hur skadorna ser ut på kaminen?..

Jag är nyfiken på om detta inte går att lösa ganska enkelt ändå..

Visst firmor i all ära men så fort jag ska göra något utanför boxen får jag höra enorma summor om jag går till verkstäder eller andra firmor... Så då hittar jag sätt att lösa problemet på själv..
 
  • Gilla
  • Wow
Nissens och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Men ditt hus har ju inte vattenburen värme, din nya pump kommer då endast att värma upp golvet i källaren samt någon del av golvet vid entrén?
Kommer det att räcka för att värma hela huset?
I dagens läge så använder vi inte elementerna (som går på el) och har aldrig gjort det tidigare. Vi har som sagt endast golvvärme i källaren som ligger på lägsta nivå. Och huset är varmt iallafall. Fråga inga var värmen kommer ifrån verkar vara grymt isolerat. :crysmile: har haft flera på besök för offert av luftvärmevattenpump och dem har faktiskt tyckt att luften är behaglig och ställt sig undrande hur huset värms upp. Har ibland igång luftluft. Vi ska bygga ut 40kvm och ska lägga golvvärme på entreplan åxå(y)
 
Krokben
Nissens Nissens skrev:
Du har aldrig funderat över hur det kommer sig att bergvärme är attraktivt bland köparna?
Det finns självklart bra skäl till det..
Ja det är driftsäkert, och folk tänker att det är ett tryggt och problemfritt värmesystem.

Blir det 20-30 minus konstant alla vintermånader så kommer inte dem med bergvärme att hurra heller, tänk hur elpriset kommer att gå upp. Dem med vedpanna och pelletspannor kommer vara dem som skrattar sig lyckliga, inte dem med eldrivet värmesystem.

Men för att göra det enkelt:
Du tycker bergvärme är det absolut bästa av allt och förkastar andra uppvärmningsystem trots geografiskt läge.
Jag tycker luft/vatten och vedpanna lösningen känns bättre.

Vi kan väl vara överens om att vi är oense istället för att fortsätta harva vidare.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Takes one to know one... Jobbar ständigt med att bryta i tid och låta bli att hjälpa dem som inte vill bli hjälpta heller.
Om det var mig du syftade på så har jag inte fått notiser om tråden. Har lagt upå en bild på skadorna i glaset. ;)
 
N niinos112 skrev:
Om det var mig du syftade på så har jag inte fått notiser om tråden. Har lagt upå en bild på skadorna i glaset. ;)
Tror folk blir förvirrade över att du bytte alias mitt i och att dina svar numera inte markeras som ts'.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Tror folk blir förvirrade över att du bytte alias mitt i och att dina svar numera inte markeras som ts'.
Ja folk anmälde mina inlägg för dem trodde jag var så troll och mitt konto blev blockerat och kunde inte göra inlägg. U
 
K Kirre2 skrev:
Tror folk blir förvirrade över att du bytte alias mitt i och att dina svar numera inte markeras som ts'.
Nu kan jag göra inlägg. Har skrivit i tidigare inlägg varför jag skapade nytt konto. Folk trodde jag hittade på och anmälde mina inlägg och tyckte att det var konstigt att jag köpt hus när jag inte verkar veta något.
 
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
N Nino92 skrev:
Nu kan jag göra inlägg. Har skrivit i tidigare inlägg varför jag skapade nytt konto. Folk trodde jag hittade på och anmälde mina inlägg och tyckte att det var konstigt att jag köpt hus när jag inte verkar veta något.
Om du visste hur lite jag vet om hus... Jag är imponerad över att du försöker lära dig!
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
N Nino92 skrev:
Nu kan jag göra inlägg. Har skrivit i tidigare inlägg varför jag skapade nytt konto. Folk trodde jag hittade på och anmälde mina inlägg och tyckte att det var konstigt att jag köpt hus när jag inte verkar veta något.
Välkommen tillbaka :D
Låt @niinos112 vila i denna tråd så att folk inte blir än mer förvirrade.:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
H
Nissens Nissens skrev:
Eller hur. Blir borrhålet för kallt så är installationen felaktig.
Jag har bergvärme och elpatronen går endast in om man använder extremt mycket varmvatten. Ev. När vattentempen höjs för att undvika Legionella.
Jag har haft pumpen i snart 17 år, i stort sett helt fri från underhåll. Har gjort service två gånger. Aldrig någon förebyggande service. Lyxigt.
Har murspis också, mest för mysfaktorn, men också för att toppa värmen vid behov. :)
snart tid att byta då.
För 17 år gammalt är ju hedenhös mot ett nytt system luftvärme pump.
Skulle säkert tro att en ny luft pump är mer efektiv än ditt system.

vad är merkostnad för att installera bv?
För dom pengarna får man väldigt mycket el för det lilla en luftvärme pump drar de 2 dagarna i året som det är kallt.

jag har bergvärme i mitt hus men den dagen det blir tid för byte så kommer jag verkligen se på luft vatten.
Denna vintern har vart kall hemma i Värmland.
-10 kanske.

på mitt hus är uppvärmingen inte det som drar mest.
 
Redigerat:
A
Är detta de enda skadorna eller är det fler?
 
A
N Nino92 skrev:
Nu kan jag göra inlägg. Har skrivit i tidigare inlägg varför jag skapade nytt konto. Folk trodde jag hittade på och anmälde mina inlägg och tyckte att det var konstigt att jag köpt hus när jag inte verkar veta något.
Aha.. Jaja.. Det där glaset är fixbart iallafall..
Om du inte har andra skador på den kaminen så skulle jag åka iväg och hör med min lokala glasmästare.. Tror inte det blir dyrt..
Och är det en mindre nogräknad mästare så går det nog som vindruta..
 
Staffans2000
Vindruvor är laminerade. Så de tål säkert inte hög värme. Men, varför byta ut den överhuvudtaget? Några sprickor lär inte påverka funktionen. Som sagt var. Underskatta inte fördelen med en varm skorsten.

Staffan
 
  • Gilla
Nino92
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.