Tobzter Tobzter skrev:
Min kant går upp flera cm :)
[bild] [bild]
Ja, det där var rejält formsytt!

Jag hade åtminstone 8 raka kanter att jobba med (jag har den åttakantiga modellen)

Finns ju de som lägger trallen intill också. Oklart med hur mycket värme som försvinner om man skär av det där.

Det jag kan konstatera på min tunna är att det försvinner en del värme från alla springor. Tar jag ur tunnan i år lär jag täta på insidan av isoleringen.

Men det borde finnas bra bilder på hur andra löst det för just din tunna.
 
H henlin431 skrev:
Jag kör en wifistyrning. Ställer den på 2 x 1,5 h per dygn, morgon och kväll med andra ord. Däremellan är den inställd på att hålla temp, vilket gör att pumpen och värmaren drar igång om värmen sjunker. Det går att justera så att den bara värmer under filtercykeln om jag förstått det korrekt.

Jag började för övrigt köra rätt många timmars filtrering. Bortkastat tycker jag själv. Därtill drog pH iväg enklare. Är det korrekta mängder decinficering finns ingen anledning att göra filtrering mer än några timmar per dag.

Den där displayenheten har jag aldrig haft nytta av. Men den lyser snyggt på avstånd.
Det låter ju bra! Vad är det för wifistyrning?
 
Tobzter Tobzter skrev:
Ser nu att de är omöjligt att få in trallen under poolkanten, har ett par mm från isolering till kant på pool.

Men den förlorar inge stadga när du tog bort toppen på isoleringen ?
Nej jag förlorar ingen stadga för jag har mätt så att trallvirket kilas in under poolkanten. Dock har jag också funderat över värmeförlust så jag kommer att lyfta upp poolen igen och köra fogskum på innetkanten på isoleringen högst upp och sedan sänka ned badet igen så fogskummet kan expandera tätt emot.
 
Lenahugo Lenahugo skrev:
Det låter ju bra! Vad är det för wifistyrning?
Det är den de säljer via sin sida. Jag tyckte den var onödigt dyr om jag ska vara ärlig. Men jag kan väl inte säga att jag ångrar mig såhär i efterhand. Jag valde bort bubblor och belysning och la pengarna på wifistyrning (som även kan hanteras via utanför hemmet). Ska däremot beställa upp en lampa framåt. Det blev lite väl mörkt utan....
 
Tobzter Tobzter skrev:
Men har du ingen kontroll panel för själva badet ?
Men pumpen kan ju inte bara gå när den ska värma badet, känns lite fel?
Om du vill ha 20 grader på sommaren så renas inte vattnet om de enbart värms av solen ?

EDIT : Har du terasspool från SVB inkl deras "pumpar å strysystem"??
Precis så är det!
Har XL från pool och fritid och bara en Wi-Fi styrning för att kunna öka eller sänka
Därför tänker jag att jag vill kunna köra pumpen utan att värmaren triggas igång sommartid
https://www.pool-fritid.se/produkt/tradlos-wi-fi-termometer-med-styrfunktion/
 
Tobzter
K Kesosmurf skrev:
Nej jag förlorar ingen stadga för jag har mätt så att trallvirket kilas in under poolkanten. Dock har jag också funderat över värmeförlust så jag kommer att lyfta upp poolen igen och köra fogskum på innetkanten på isoleringen högst upp och sedan sänka ned badet igen så fogskummet kan expandera tätt emot.
Oki så man kör. isoleringen möter trallen sedan fogskum i själva kanten ovanför trallen?
 
Tobzter
Lenahugo Lenahugo skrev:
Precis så är det!
Har XL från pool och fritid och bara en Wi-Fi styrning för att kunna öka eller sänka
Därför tänker jag att jag vill kunna köra pumpen utan att värmaren triggas igång sommartid
[länk]
Oki. Har du prövat fråga dom hur dom tänkt att de ska funka med reningen?
Måste gå att göra tycker man.
 
Tobzter Tobzter skrev:
Oki så man kör. isoleringen möter trallen sedan fogskum i själva kanten ovanför trallen?
Va? Ska ni fogskumma ihop pool och isolering? Det låter halvkul att lyfta upp poolen när första läckaget dyker upp.

Det jag tänkte foga ihop är isoleringens olika delar (som får för sig att glida isär). Jag kör ett spännband nu men där kan man nog med fördel foga ihop på insidan istället. Sen när det torkat, i med poolen igen.

Mitt tips för att spara energi är att köra badet ett tag, lära sig sina badrutiner och sen sänka poolens temperatur de perioder man inte badar. Det lär göra en hel del och dra ner 5-10 grader om man vet med sig att man inte ska bada. Därtill hitta billigt lock att lägga på vattnet. Det lär isolera lite extra.

Därtill är det ju främst på vintern badet kostar. Jag tvivlar på att det kommer kosta speciellt mycket de delar av året där tempen är över 10-15. Badar man inte alls på vintern är det ju bara att tömma och ta in vitala delar så de inte fryser.
 
H henlin431 skrev:
Va? Ska ni fogskumma ihop pool och isolering? Det låter halvkul att lyfta upp poolen när första läckaget dyker upp.

Det jag tänkte foga ihop är isoleringens olika delar (som får för sig att glida isär). Jag kör ett spännband nu men där kan man nog med fördel foga ihop på insidan istället. Sen när det torkat, i med poolen igen.

Mitt tips för att spara energi är att köra badet ett tag, lära sig sina badrutiner och sen sänka poolens temperatur de perioder man inte badar. Det lär göra en hel del och dra ner 5-10 grader om man vet med sig att man inte ska bada. Därtill hitta billigt lock att lägga på vattnet. Det lär isolera lite extra.

Därtill är det ju främst på vintern badet kostar. Jag tvivlar på att det kommer kosta speciellt mycket de delar av året där tempen är över 10-15. Badar man inte alls på vintern är det ju bara att tömma och ta in vitala delar så de inte fryser.
Tror det är billigare att bara hålla rätt temperatur.
Om vi nu inte snackar veckor mellan tillfällena.
 
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
Tobzter
Nja bara fogskumma i själva "överliggaren" kanten på poolen. Så man kan kapa isolering för att få under trallen sedan isoleringen under trallen så går att lyfta ur på samma sett.
 
G Grod4n skrev:
Tror det är billigare att bara hålla rätt temperatur.
Om vi nu inte snackar veckor mellan tillfällena.
Så kan det säkert vara. Det man tjänar in förlorar man på att man behöver lägga tiden på att planera en massa. Vi kan nog tillsammans konstatera att produkten vi köpt är allt annat än ekonomisk :).

Locket tog jag från en annan badtunna på landet som vi aldrig använder underlock på. Det är visserligen runt trots att poolen är åttakantig men det verkar göra lite skillnad.

Vill man effektivisera kring energin bör man tredubblat isoleringen åt alla håll. Därtill endast bada när man har feber.
 
H henlin431 skrev:
Så kan det säkert vara. Det man tjänar in förlorar man på att man behöver lägga tiden på att planera en massa. Vi kan nog tillsammans konstatera att produkten vi köpt är allt annat än ekonomisk :).

Locket tog jag från en annan badtunna på landet som vi aldrig använder underlock på. Det är visserligen runt trots att poolen är åttakantig men det verkar göra lite skillnad.

Vill man effektivisera kring energin bör man tredubblat isoleringen åt alla håll. Därtill endast bada när man har feber.
Om jag ska krypa till korset måste jag nog konstatera att det ibland tar veckor för oss mellan badningarna. Problemet är ju bara att jag vet i efterhand när jag kunnat sänka tempen en del.

Jag skulle verkligen velat ha separat mätning på elen till min pool. Det är enda vettiga sättet om man vill modifiera lite och se vad det egentligen ger.
 
Tobzter Tobzter skrev:
Min kant går upp flera cm :)
[bild] [bild]
Ja det såg verkligen taight ut. Så hade de inte riktigt gjutit min pool. Hoppas det syns på bilden, plastinsatsen vilar liksom på trallen (och även på isoleringen under rumpan).

Jag funderade på att fogskumma insidan av isoleringen men se till att inte poolen fastnar i det på något vis, för jag vill ju kunna lyfta upp den ifall det skiter sig.

Kan se om jag får till någon bild till imorron.
 
  • Oval pool placerad på en trädäck med ramverk av träreglar och isolering synlig under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tobzter
Jahopp,,, Har man börja fylla poolen.men de läcker från nedre anslutningen. Kan man täta igen den anslutningen tex med en vattenfylld ballong?? för att kunna få på verktyget för att spänna den undre anslutningen.. Vill ej tömma för att börja om
 
Tobzter
De gick helt utmärkt att göra så :)
 
  • Gilla
MartinMoza och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.