Hej!
Vi ska byta ut spiskåpa i vår BRF då vi har centralventilation. Jag har varit i kontakt med styrelsen då vi var nära på att köpa en fläkt med motor. När jag frågade styrelsen så fick jag detta svar.
Bifogar mailkonversationen mellan mig och styrelsen.
Vi vill helst inte behöva anlita en firma för detta då vi ska göra en ”budgetrenovering” är det någon här som förstår vad man menar med ”styrenhet för fläktaggregatet” betyder?
Tack på förhand!
Vi ska byta ut spiskåpa i vår BRF då vi har centralventilation. Jag har varit i kontakt med styrelsen då vi var nära på att köpa en fläkt med motor. När jag frågade styrelsen så fick jag detta svar.
Vi vill helst inte behöva anlita en firma för detta då vi ska göra en ”budgetrenovering” är det någon här som förstår vad man menar med ”styrenhet för fläktaggregatet” betyder?
Tack på förhand!
De du ska ha brukar benämnas alliansfläkt. Testa googla de och såg till om du inte hittar, finns nog som kategori hos Elgiganten och liknande.
https://www.elgiganten.se/catalog/v...re-elgigantenSE-ProductCatalog#filter-sidebar
https://www.elgiganten.se/catalog/v...re-elgigantenSE-ProductCatalog#filter-sidebar
Hej! Då spiskåpan/alliansfläkten är kopplad till centrala ventilationsaggregatet kan det finnas krav på dess utförande med avseende på brandskyddet i ventilationssystemet. Du behöver med andra ord prata med en sakkunnig för att förvissa dig om att du inte försämrar detta vid ett byte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 821 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 821 inlägg
"Styrenhet för fläktaggregatet som sitter bakom kryddhyllan"eliaskallden skrev:Hej!
Tack på förhand!
Skulle ju kunna vara en s.k. kryddhyllefläkt som även sköter ventilation från badrummet.
Finns det en motor i den nuvarande fläkten eller är det en spiskåpa utan motor?
Vad är det för modellbeteckning på den nuvarande?
Hej!Claes Sörmland skrev:
Se på dessa bilder.
vi har kikat på denna kåpa. Tror ni den är kompatibel med nuvarande lösning?
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_eico-fläktkåpa-silver-d-289-m³-h-1326641.html
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 821 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 821 inlägg
Det är den där burken som det står Kryddhyllefläkt på som är fläkten som fixar frånluft i både badrummet och köket. Det är inte vad man brukar kalla för centralventilation som brukar betyda att det finns en centralfläkt på vinden för flera lägenheter. Det bästa är ju att du pratar med en vitvaruförsäljare och säger att du har en kryddhyllefläkt så ska hen veta vad du ska ha för något.
Precis som föregående skriver, huset har inte central ventilation, varje lägenhet har varsin IFK140.
Om du väljer en Franke kåpa som slutar på -16 så ska det fungera, tex F251-16 eller 392-16
Finns tyvärr inte jättemånga kåpor att välja på för denna typ av system.
Om du väljer en Franke kåpa som slutar på -16 så ska det fungera, tex F251-16 eller 392-16
Finns tyvärr inte jättemånga kåpor att välja på för denna typ av system.