Hej

Ska köpa en kapgersåg, ska användas till lite trall, diverse regler, listjobb osv.

Vilken får man mest för pengarna ?
Kikat lite på mega kgs 216, den får man nu för under 2000 kr, prisvärt ? Finns det olika modeller av den ? Sett att det skiljer lite på bokstäverna i slutet.
Värt att kosta på sig en tusenlapp till för att få en dewalt ?

• Gilla
Mr Person
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Hej

Ska köpa en kapgersåg, ska användas till lite trall, diverse regler, listjobb osv.

Vilken får man mest för pengarna ?
Kikat lite på mega kgs 216, den får man nu för under 2000 kr, prisvärt ? Finns det olika modeller av den ? Sett att det skiljer lite på bokstäverna i slutet.
Värt att kosta på sig en tusenlapp till för att få en dewalt ?
Vad är viktigt för dig?
Precision? Trall kräver ingen större precision, reglar sällan heller.
Kapacitet? Hur grova reglar tänker du såga?

Jag köpte nyligen storebror - Metabo KGS256. Jag vet inte exakt vad som skiljer men det är ju större klinga. Jag uppskattar det. det har varit några limträpelare eller 90x90 stolpar som skall geras och då går det inte med en liten klinga.

Utan att veta exakt så brukar bokstäverna på slutet berätta om det är extra grejer med. Typ extra klinga, anhåll etc.

• Gilla
Katla2011 och 1 till
  • Laddar…
A
Håller med om att kgs 254! är bättre,216 tar bara 65 mm som max,lite irriterande ibland:) beror på behov förstås.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Vad är viktigt för dig?
Precision? Trall kräver ingen större precision, reglar sällan heller.
Kapacitet? Hur grova reglar tänker du såga?
Standard brädgårdsmaterialt, kommer säkert i sällsynta fall gå upp till 95x95 som ska kapas, men mestadels vanliga brädor, lister, plank osv..

S salkin85 skrev:
Standard brädgårdsmaterialt, kommer säkert i sällsynta fall gå upp till 95x95 som ska kapas, men mestadels vanliga brädor, lister, plank osv..
Varken kgs216 eller 254 tar en 95*95 tror jag. 216 för det ju inte iaf.

J
Jag har en kgs216 - aldrig haft en kapsåg tidigare. Den fungerar, men jag får känslan av att man får vad man betalar för. Redan fått lämna in den på reparation en gång per trasigt klingskydd. Har svårt att få helt raka snitt, om det var så även innan eller blivit efter vet jag inte. Jag tycker om den, den har fungerat för att byta fasad, bygga odlingslådor mm men med facit i hand borde jag kanske kostat på mig en lite mer högkvalitativ modell. Obs att det finns en variant utan utdragbar arm. Den tar 70×70 för övrigt, 90x90 kan man ju ta i flera snitt om det behövs någon enstaka gång.

• Gilla
JohanS81
  • Laddar…
Jag har en Bosch gcm 8 i stan och en kgs216 i sommarstugan.

Boschen är ju snäppet bättre, känns gedignare och precisare. Men kgs:en är klart en prisvärd allroundmaskin.jag kör både grövre kapningar samt finlir. Mycket såg för pengarna....

• Gilla
torparen71 och 2 till
  • Laddar…
A
J Jonobe skrev:
Jag har en kgs216 - aldrig haft en kapsåg tidigare. Den fungerar, men jag får känslan av att man får vad man betalar för. Redan fått lämna in den på reparation en gång per trasigt klingskydd. Har svårt att få helt raka snitt, om det var så även innan eller blivit efter vet jag inte. Jag tycker om den, den har fungerat för att byta fasad, bygga odlingslådor mm men med facit i hand borde jag kanske kostat på mig en lite mer högkvalitativ modell. Obs att det finns en variant utan utdragbar arm. Den tar 70×70 för övrigt, 90x90 kan man ju ta i flera snitt om det behövs någon enstaka gång.
Min tar inte 70 mm.
https://www.metabo.com/se/sv/maskiner/sagning/kapsagar/kgs-216-m-619260000-kapsag.html

Handyman 1 skrev:
Min tar inte 70 mm.
[länk]
Min tar 70mm.

J
Handyman 1 skrev:
Min tar inte 70 mm.
[länk]
Jag vill minnas att den gör det om än rätt trångt. Sågade 70×70 senast i helgen och kan inte minnas att jag dubbelsågade :thinking:

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
J Jonobe skrev:

Att inte snitten blir raka känns ju sådär, samtidigt, det borde ju kunna gå att ställa in ?

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
J
S salkin85 skrev:
Att inte snitten blir raka känns ju sådär, samtidigt, det borde ju kunna gå att ställa in ?
Japp, det är säkerligen en fråga om finlir och min inkompetens men jag får inte till det till 100%. Den fick sig en smäll som gjort mig lite fundersam. Men lyckats sätta upp paneler med gott resultat ändå.

Har använt min snart 2 år gamla KGS 216 flitigt. Har kapat allt från trall och ved till foder och lister. Även 95x95 men då får man vrida fast det går ju det också. Sågar rakt och fint.

Så jag har inga problem med att rekommendera den, även om jag inte har någon erfarenhet av någon annan kap/gersåg.

Strax under 3.000 för såg och bord gav jag och tycker själv att det var väldigt mycket "bang for the buck".

• Gilla
S_lund och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Varken kgs216 eller 254 tar en 95*95 tror jag. 216 för det ju inte iaf.
Jag har en 254 och den sågade jag staketstolparna med utan omtag 95x95 och nära 100 ibland då det var ohyvlat

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.