11 815 läst · 100 svar
12k läst
100 svar
Servitut utfartsändamål
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 896 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 896 inlägg
Det här låter komplicerat, eller så förstår jag bara inte.K KreativaKatarina skrev:Servitutet är skrivet 2011 vid avstyckning till min fastighet (jag var ej ägare då)
Vägen finns inte längre (den drogs om när grannfastigheten uppfördes på 50-talet, men en del av gamla vägen är min uppfart/infart. Från min infart genar grannen in till sin tomt. Den gamla vägen gick förbi även grannens hus.
När servitutet skrevs 2011 så hänvisade man till en väg som var befintlig vid den tiden. Även om den t ex var överväxt av grästorv. Det är den vägen som grannen har rätt att använda och underhålla för utfart.
Medlem
· Stockholm
· 4 010 inlägg
Solklart fall där servitutet spelat ut sin roll.
Grannen får lösa sin egen infart.
Borttagning av servitutet kommer du nog få betala.
Det är min gubbgissning ;-)
/W
Grannen får lösa sin egen infart.
Borttagning av servitutet kommer du nog få betala.
Det är min gubbgissning ;-)
/W
Och det kostar massor eller? Jag vet inget om sånt här och det tråkiga i kråksången är att vi är eller kanske var vänner...och hen har en hund som springer lös, inget staket som stoppar hunden (den är dessutom inte pålitlig). Hunden rusar fram som en galning när jag kommer hem med bilen och gärna in i bilen. Det är en väldigt trist historia alltihop.Workingclasshero skrev:
K KreativaKatarina skrev:
Bra med ritningen, då vet ni vilken mark servitutet gäller. Termen ”väg” behöver nog inte betyda det vi normalt tolkar som väg, utan kan även vara mark som går att köra på. I ert fall gäller det bara gångväg för närvarande om jag förstår rätt, men en ny ägare till den härskande fastigheten kan välja att använda som körväg. Eventuella förbättringar som i så fall behövs får denne stå för.K KreativaKatarina skrev:
Ni kan ansöka hos Lantmäteriet att servitutet tas bort. Lantmäteriet måste då göra ett arbete som ni troligen får bekosta, ni kan nog få en bedömning av kostnad om ni frågar. Om den härskande fastigheten inte accepterar så kan det dra ut på tiden med ökade kostnader. Om ni kan komma överens med grannen om en kompromiss är det säkert det bästa för båda parter. Förhoppningsvis kan ni förklara att en grind är bäst för att undvika att hunden springer runt. Vissa servitut har rättighet till grind inskriven, men det finns ju inte i ert fall, så det kan tolkas som att dåvarande ägare inte ansåg grind viktig när servitutet upprättades. Kompromissen kanske är att grannen accepterar grinden och ni accepterar att servitutet fortlever.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Ja, det var ett dåligt och till synes onödigt servitut TS fastighet belastas av. Ville man bara vara snäll mot den rörelsehindrade en gång i tiden hade man ju kunnat ge en rättighet till denne, att skriva servitut var ett dåligt val.
Med det sagt vidhåller jag att det inte går att hägna in hela fastigheten, utan att grannens servitutväg och de 50–100 kvm som ligger bortom den måste exkluderas. I någon mån kanske det är hanterbart, TS får ju då ett staket som stänger ute grannhunden och markplätten i den överblivna triangeln kan man kanske ha som gästparkering eller ställa släpet på om man har ett sådant. Grinden får då bli för sista biten av TS infart istället för i fastighetsgränsen, men å andra sidan behövs då bara en.
Att häva servitutet mot grannens vilja tror jag inte kommer vara värt det.
Med det sagt vidhåller jag att det inte går att hägna in hela fastigheten, utan att grannens servitutväg och de 50–100 kvm som ligger bortom den måste exkluderas. I någon mån kanske det är hanterbart, TS får ju då ett staket som stänger ute grannhunden och markplätten i den överblivna triangeln kan man kanske ha som gästparkering eller ställa släpet på om man har ett sådant. Grinden får då bli för sista biten av TS infart istället för i fastighetsgränsen, men å andra sidan behövs då bara en.
Att häva servitutet mot grannens vilja tror jag inte kommer vara värt det.
Nej används vägen har ju inte servitutet spelat ut sin roll. Syftet med servitutet är ju just att köra på vägen. Att den som bodde på fastigheten var handikappad när servitutet bildades har inget med saken att göra. Att få bort servitutet är sannolikt inte möjligt utan att båda är överrens.Workingclasshero skrev:
Primärt syfte är att stänga in hund. Huruvida marken bortom servitutsvägen är en del av TS tomt eller inte beror på hur det ser ut. Det är iallafall INTE härskandens tomt.Nötegårdsgubben skrev: