60 336 läst · 289 svar
60k läst
289 svar
Smidigt sätt att göra stora transaktioner
Överföring mellan banker brukar inte vara något problem för stora belopp.
Jag har höjt min gräns hos Swedbank till 500 tusen och gör det i omgångar 150 tusen per transaktion.
Men att ta ut kontanter i stora belopp har jag haft stora problem med. Senast var det 300 tusen som först överfördes till Furex eftersom Swedbank kunde inte hantera det.
Furex ville ha stämplad överföringskvitto från Swedbank och en del dokument för vad jag ska spendera pengarna till.
Det var en väldigt jobbig process måste jag säga.
Jag har höjt min gräns hos Swedbank till 500 tusen och gör det i omgångar 150 tusen per transaktion.
Men att ta ut kontanter i stora belopp har jag haft stora problem med. Senast var det 300 tusen som först överfördes till Furex eftersom Swedbank kunde inte hantera det.
Furex ville ha stämplad överföringskvitto från Swedbank och en del dokument för vad jag ska spendera pengarna till.
Det var en väldigt jobbig process måste jag säga.
Visst har banken rätt att välja vem de vill ha som kund och jag som kund har rätt att välja om jag vill eller inte vill acceptera bankens icke lagstadgade regler , som i detta fall är , enligt min mening, bara är ytterligare ett sätt att tjäna mer pengar. Det jag reagerade på är att du och en annan person här misstänkliggjorde mitt inhögg .
Ja, tekniskt och bokföringsmässigt etc. så går det utmärkt att använda ett privatkonto. Det innebär inte att det per garanti är förenligt med alla bankers villkor.M Michael_P skrev:
EU-direktivet 2014/92/EU om tillgång till betalkonto med grundläggande funktioner, som gäller som svensk lag, berör rätten att öppna och inneha konton inom EU. Rätten innebär att en konsumet har rätt att öppna bankkonto i valfri bank med tillgång till basala funktioner kopplade till bankontot.30 apr. 2020
Ny lag från 1 januari 2020 ger rätt till kontanttjänster 2021 (konsumenternas.se)
Ny lag från 1 januari 2020 ger rätt till kontanttjänster 2021 (konsumenternas.se)
Orsaken kanske var att du for med osanning?M Michael_P skrev:Visst har banken rätt att välja vem de vill ha som kund och jag som kund har rätt att välja om jag vill eller inte vill acceptera bankens icke lagstadgade regler , som i detta fall är , enligt min mening, bara är ytterligare ett sätt att tjäna mer pengar. Det jag reagerade på är att du och en annan person här misstänkliggjorde mitt inhögg .
de har i sina villkor att privata konton inte får användas till kommersiella syften. Men det är ju lite gråzon med enskild firma kan man tycka.....M Michael_P skrev:Jag är arbetande ålderspensionär i min enskilda firma. Eftersom det finns ingen åtskillnad mellan min privata ekonomi och firmans ekonomi betalade uppdragsgivare mina fakturor under 6 år(!) till mitt personkonto. Jag sökte betalkort( ej kreditkort) kopplat till detta konto . Då ringde banken och började ställa en massa frågor om varifrån dessa inlands(!) betalningar kommer... (vilket de ju själva lätt kan kolla trots att de babblade om ”banksekretess”). Då jag förklarade blev det ”liv i luckan” !!! ”Vi kommer att spärra alla dina konton och avsluta alla dina förehavanden med oss om du inte öppnar ”företagskonto” för 1200 SEK med post och bankgiro och övriga ”företagstjänster”!!”
Jag förklarade att jag behöver varken post eller bankgiro eller ”övriga företagstjänster” och att min revisor försäkrade mig entydigt att jag gör allt enligt gällande lagar och regler. Det höll de med om (!!!) MEN ”enligt VÅRA regler” är det inte tillåtett!!! ...
Har nu hittat en mindre svensk bank som gärna tar emot dessa brutto c:a 200.000 SEK om året och betalar ränta på pengarna , istället för tidigare räntelös personkonto hos storbanken. Är det någon som fattar deras ”affärsstrategi” ???
Jag fattar ingenting ...
löjlig regel men samma sak gäller ju andra tjänster som bredband tex.
Medlem
· Halland
· 4 096 inlägg
Det blir en logisk kullerbytta eftersom man vill ha bort kontanterna. Hur skall du då kunna leva om samtliga banker nekar dig? Dags för e-krona med statligt betalsystem som alla måste acceptera. Kanske PK-banken borde återuppstå?E elmont skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Lite kan man nog skylla på dem, för några år sedan åtminstone, så frågade de i Tyskland om det var kontanter för typ 100k. I Sverige så är ju den gränsen 10k. Det kan ju omöjligen skyllas på EU lagstiftningen, om inte denna ser olika ut för olika länder.Nötegårdsgubben skrev:
Medlem
· Halland
· 4 096 inlägg
Tyskland är EU:s kontantkramare, de har tråkiga erfarenheter av att staten vet allt. I Tyskland har förebilden alltid hetat BRD, I Sverige var det DDR.Snailman skrev:
Vad har du för bank?A August Eriksson skrev:116 transaktioner under 1.5-2 års tid. Har för mig det blev drygt en var femte dag. Lånar jag 3000:- av en släkting behöver jag återkomma med ett skuldebrev undertecknat enligt konstens alla regler. Även ett bankomat på 2000:- och ett på 5000:- där jag behöver komma in med förklaring, och kvitto på det som köptes.
Även ett köp via elhandel på 569:- vill de ha kvittokopia av...