Största förlorarna här måste ändå vara Elda, fast det är väl som vanligt till nästa val har väljarna glömt bort allt
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Jag snubbla på en lokal Elda butiks ägare i stan , vi snacka , jag tog upp fallet Johan o Haninge, först blev han tyst, men efter en stund börja han berätta, först var han tydlig alla Eldabutiker är självständiga, detta var Tisdag eller Måndag innan uppgörelsen presenterades här , där han nämner att dom nått en uppgörelse. ok det hade jag inte hört, då med tanke på denna tråd.
Men en sak verkar vara tydlig, hela kedjan verkar få information om fallet, (annars hade han inte veta om uppgörelsen)

Vad som talar tydligare för alt E är att han just betala fullt pris för kamin, han fick så han kan fixa luckan så den blir lite tätare, med andra ord det var ett fel på kamin.

Vad som händer rättsmässigt är då en förlikning , uppenbart fanns det även andra saker med i bilden.(färgmässigt osv) ( varav jag rekommendera att inte blanda in en massa saker i tvisten, utan gå bara på dom mest uppenbara och gör fallet enkelt) Detta gör det lättare o vinna utan förlikning.
Men med tanke på tystnaden och vänte tiden från bägge parter, så har frågan ställts till försäkringsbolagen, hur man ska se på kostnaderna, vilka delar dom tar vid en förlikning, om dom kan ta hela kostnaden var för sig.
Självrisken måste man betala i vilket fall som helst.

Men hursomhelst , så råder det en liten tystnad kring målet, där vi inte vet hur uppgörelsen är gjord, att Johan betala fullt pris för kamin så kan det ses som han förlora, men parterna möttes med en uppgörelse så det fanns andra fel från leverantör osv.
Det kan mycket väl vara sekretessbelagt avtalet. Så jag tror inte kommer få reda på allting. Huvudsaken ät att ts är hyffsat nöjd. Det är en förlikning ingen blir helt glad
 
  • Gilla
Takläggare
  • Laddar…
Nissens
R bossebyggarn skrev:
Sipprar det ut (varm) rök genom luckan så betyder det att rökgasevakueringen inte fungerar som tänkt, dvs luften tar fel väg. Man ska i princip kunna ha luckan öppen utan att det knappt kommer ut någon rök. Annars hade alla med en öppen spis blivit rökförgiftade. Att det inte kommer ut rök genom din lucka betyder att röken tar rätt väg, det betyder inte att din 40 år gamla packning är lufttät (det är den garanterat inte). Luckans funktion är inte att sluta lufttätt, det är inte en frys/kyl vi talar om.

De flesta moderna insatser har bara en enkel planslipad dörr utan tätning. Den kan per definition inte vara helt tät men den är tillräckligt tät för att fylla sin funktion, dvs hålla in värmen och få en optimal förbränning. De flesta ställer till och med luckan på glänt vid tändning för att öka syretillförseln. Om röken då sipprar ut så har man baksug. Då är problemet baksug, inte en otät lucka.

Elden behöver massor av syre för att förbränna bränslet. Att prata om en "tät" kamin är därför väldigt konstigt. Om man inte har extern syretillförsel så har man ju en permanent öppning i form av ett luftintag några cm från luckan. Om man har baksug och luckan är helt tät så skulle luften/röken sippra ut den vägen istället, vilket är helt normalt beroende på väder och vind och husets övriga ventilation när rökkanalen är kall.

Besiktningen kom som förväntat fram till samma sak i det här fallet, vilket enligt mig borde ha inneburit att problemet med "otät lucka" borde ha avskrivits. Bortsett från det rent estetiska vilket jag kan hålla med om var något som skulle ha åtgärdats.
Det är helt rätt det du skriver.
Ta tex en fullt fungerande Keddykassett. Jag har en sådan i min murspis. Jag har också friskluft utifrån som kommer i spirorör underifrån. Det finns dock ingen friskluftanslutning på dessa kassetter, utan röret slutar lite under kassetten.

Luftspjällen i Keddy sitter på undersidan kassetten och är granterat otäta. Med normalt drag i skorstenen så är detta inget problem alls. Luckan skall såklart inte sitta snett, men det spelar ingen som helst roll för funktionens skull om det skulle sippra in lite luft där.

Skulle det läcka in mycket så kompenserar man ju det med luftspjällen på kassetten. Så hela denna historien TS drivit känns som en dyr och onödigt plågsam historia för ett estetiskt problem.

Med det sagt så har ändå Elda butiken betett sig riktigt illa.
 
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Största förlorarna här måste ändå vara Elda, fast det är väl som vanligt till nästa val har väljarna glömt bort allt
Problemet fortsätter med att dom byter till ett lokalt namn, dom använder sig inte av Elda butik , men går ändå under "Elda"
Googla vår lokala Elda försäljare, mycket riktigt dom går under ett annat namn, där dyker det då upp en blogg där en kund berättar om sina erfarenheter med leverantören, den börjar så här :


Så nu har jag haft en riktig plåtslagare som tittat på installationen av braskamin med skorsten som ---------gjorde på huset får snart 2 år sedan.

Jag kom upp på taket några minuter efter dem och frågade dem vad de tyckte. Svaret var "Ja du, det här ser ju inte så bra ut". Känns ändå rätt skönt att även en riktig hantverkare gör sin bedömning i enlighet med min egen lekmannabedömning. Plåtarbetet och installationen av skorstenen är INTE bra utförd.

Ett företag som utför installationer av braskaminer i ???? men som inte kan göra det fackmannamässigt utfört gör mig riktigt förvånad. Och att sedan inte, efter upprepade försök från min sida, inte vill vetas vid de problem deras installation medfört - ja det är snudd på skandal. Finns det verkligen så många nya kunder som vill installera braskamin i ???? att de helt enkelt skiter fullständigt i de problem deras tidigare installationer medfört? Tydligen. För mig är det helt klart en varning om att något inte står rätt till med kundrelationer hos --------.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är helt rätt det du skriver.
Ta tex en fullt fungerande Keddykassett. Jag har en sådan i min murspis. Jag har också friskluft utifrån som kommer i spirorör underifrån. Det finns dock ingen friskluftanslutning på dessa kassetter, utan röret slutar lite under kassetten.

Luftspjällen i Keddy sitter på undersidan kassetten och är granterat otäta. Med normalt drag i skorstenen så är detta inget problem alls. Luckan skall såklart inte sitta snett, men det spelar ingen som helst roll för funktionens skull om det skulle sippra in lite luft där.

Skulle det läcka in mycket så kompenserar man ju det med luftspjällen på kassetten. Så hela denna historien TS drivit känns som en dyr och onödigt plågsam historia för ett estetiskt problem.

Med det sagt så har ändå Elda butiken betett sig riktigt illa.
Nånting säger mig att det inte bara är kosmetiska saker. Om dörren hänger sätt så är det stor risk att den inte fyller någon funktion.
 
Nissens
B Byggdjuret skrev:
Nånting säger mig att det inte bara är kosmetiska saker. Om dörren hänger sätt så är det stor risk att den inte fyller någon funktion.
Bifogar bilden som TS har länkat till i början av tråden.
Jag tror inte att felet är så stort. Bilden visar att man verkligen fyllt kassetten med tät rök, ändå inte mer än sipprar det ut lite rök.
Jag hade inte varit ett dugg orolig att elda i den.
 
  • Rök sipprar ur en tätare kassett, indikerar ingen större defekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
T
Nissens Nissens skrev:
Bifogar bilden som TS har länkat till i början av tråden.
Jag tror inte att felet är så stort. Bilden visar att man verkligen fyllt kassetten med tät rök, ändå inte mer än sipprar det ut lite rök.
Jag hade inte varit ett dugg orolig att elda i den.
Blir ännu lite svårare när Elda har detta på sin hemsida :https://eldabutiken.se/fragor-och-svar/varfor-ryker-det-in/
Samt att sotare går ut med detta varför det ryker in :https://sotarbloggen.se/2009/10/22/varm-upp-din-eldstad-innan-du-eldar/

Med andra ord, det finns inget krav på kamin ska vara tät som ett kylskåp som någon tidigare påpekat.
Tvisten har inte bara handlat om detta, då skulle han förlorat rakt av. den handlar mer om limning och uppmontering färgskillnader osv.
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Nissens
T Takläggare skrev:
Blir ännu lite svårare när Elda har detta på sin hemsida :[länk]
Samt att sotare går ut med detta varför det ryker in :[länk]

Med andra ord, det finns inget krav på kamin ska vara tät som ett kylskåp som någon tidigare påpekat.
Tvisten har inte bara handlat om detta, då skulle han förlorat rakt av. den handlar mer om limning och uppmontering färgskillnader osv.
Precis, och att dra det till rätten och riskera hundratusentals, kanske miljontals kronor känns inte realistiskt. Det verkar ju enbart handla om estetiska problem.
 
Redigerat:
T
Nissens Nissens skrev:
Precis, men att dra det till rätten och riskera hundratusentals, kanske miljontals kronor känns inte realistiskt.
Man måste se verkligheten i detta fall, där felen är enkla, ett litet objekt som har lite fel, besikta och framställa felen på kamin tar inte lång tid, men advokatkostnader har skjutit i höjden, detta påvisar att en stor del beror på brevväxling mellan parter, där man tydligt kallat in flera parter eller något för att försöka bevisa sin sak.

Andra faktorer kan jag inte se i ett så litet mål , mer än att parter försökt överbevisa varandra innan själva muntliga genomgång till tingsrätt.
Antingen advokater som utnyttja läget, ett lättsamt mål men dragit målet sitt yttersta , eller två heta parter som blint bara öst på med nya besiktningar, upplägg osv.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
A
Varför väljer man att krångla till ett ärende på detta vis?

Har man fått bra publicitet av detta?
Är kunden nöjd och rekommenderar företaget?

Idioti på hög nivå det är vad det är..
Kaminen har defekter och det hade redan slagits fast, men byt ut skiten eller laga då, rädda det som går att rädda av ansiktet..
Inte stämma kunder för undermåliga produkter som ingen vill ha efter detta...
 
Redigerat:
  • Gilla
Flipbed och 10 till
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Varför väljer man att krångla till ett ärende på detta vis?

Har man fått bra publicitet av detta?
Är kunden nöjd och rekommenderar företaget?

Idioti på hög nivå det är vad det är..
Kaminen har defekter och det hade redan slagits fast, men byt ut skiten eller laga då, rädda det som går att rädda av ansiktet..
Inte stämma kunder för undermåliga produkter som ingen vill ha efter detta...
Tro man ska se verkligheten igen, ta bara alla stora företag, Ikea, Älvsbyhus, Bauhaus osv, i regel ligger omdöme, ca 70% ligger på mycket dåligt medans ca 20% ligger på mycket nöjd.
Vissa mäklarbyråer har helt enkelt plocka bort omdöme, man kan ha 1000 nöjda kunder, 10 missnöjda, detta är mer regel än undantag, läser ofta ARN, dit klagomål inkommer och många gånger är det kundens fel, men kunder kan inte se det eller förstår inte hur det kan vara deras fel, men fortsätter ändå kriga, blogga osv, skriva skit om företaget.
Ta kanske Anticimex , dom får massa klagomål , ändå ökar dom, nu 7000anställda, 19 länder, omsättning 8 miljarder.
Se bara Älvsbyhus, i 3 länder har dom blivit uthängda via kallafakta , men ännu nr 1 som Sveriges största hustillverkaren , en placering dom haft i över 20 år. några dåliga omdöme har inte så stor betydelse när man har volym blir mer som en droppe i havet.
 
A
Kan bara se till min egen verksamhet.. Och skulle jag hålla på så här så vore jag utan verksamhet.. Vad man sedan försöker dölja är annat.. Eller om kunden gjort fel..
Red ut skiten direkt och lös det problem som uppstått.. Är det för mycket begärt..?
Nä knappast...
 
Nissens
Maskintok skrev:
Kan bara se till min egen verksamhet.. Och skulle jag hålla på så här så vore jag utan verksamhet.. Vad man sedan försöker dölja är annat.. Eller om kunden gjort fel..
Red ut skiten direkt och lös det problem som uppstått.. Är det för mycket begärt..?
Nä knappast...
Nä, ”goodwill” är ofta en bra investering. :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Kan bara se till min egen verksamhet.. Och skulle jag hålla på så här så vore jag utan verksamhet.. Vad man sedan försöker dölja är annat.. Eller om kunden gjort fel..
Red ut skiten direkt och lös det problem som uppstått.. Är det för mycket begärt..?
Nä knappast...
Kan bara ta ett enkelt problem man har som takläggare, är just snörasskydd, även om man har upplyst om att skyddet inte håller för hur mycket som helst i snö last, att man måste skotta av taket vid rekord snörika år, så fattar inte större delen av kunder detta, dom tycker det är monteringsfel, eller dåliga grejer osv.
Oftast startar dom en tvist eller är mycket högljudda , men felet är inte mitt, även tillverkaren har en nivå då grejerna inte klarar av att hålla mer. spelar ingen roll om dom själva valt bort så det inte ska vara två varv snörasskydd på taket så den klarar extremmängder , dom tycker ett varv ska räcka.

Ska inte vara så att man som företagare tvingas åka dit varje snörika år och fixa det gratis, eller att man som företagare ska bekosta det själv med dubbla varv som kunden aktivt själv valt bort för att spara in pengar.
Då får man helt enkelt ta tvisten. Eller som mäklare, man plockar bort omdöme, där en kund kan tycka allt gick fel till, men man ser inte sin del i de i hela .

Kanske lite som denna tråd om kamin, nu vet vi att det får ryka in lite, står även på eldas hemsida samt sotare går ut med problemet varför det kan ryka in , men läser du rubriken på tråden verkar hela historien bara handla om att den ryker in, då medans den är kall o vid första tändning, rätt eller fel?

Följer du en tråd här på byggahus.se så verkar dom flesta ha liknande problem att det ryker in, men här ger dom lösningar på problemet, lite lustigt hur dreven mot vissa kan gå. inga råd om att stämma kamin tillverkaren.
https://www.byggahus.se/forum/threads/braskamin-ryker-in.332237/page-2
 
A
Jag vänder mig fortfarande emot ett agerande som jag finner idiotiskt..
Må hända att kunden har fel eller gjort fel och blivit upplyst om detta.. Men det efterföljande agerande är inte okej enligt mig.

Tro mig jag har haft många fall där kunder kört sönder maskiner eller vill ha hjälp för att andra handlare inte agerat korrekt enligt dem.
Men det betyder inte att det är okej att behandla kunder illa.. När dessutom arn talar om att något inte är korrekt så fortsätter man att agera dåligt..

Nä bara dumheter..
Kommer ingenstans i min värld..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.