Hej

Har idag ett vägguttag som är placerat väldigt dumt. Sitter jag vid matbordet blir det lätt att jag stöter till sladden som sitter i uttaget. Otroligt dumt placerat uttag, det borde sitta vid golvet eller på ytterväggen. Men nu är det inget att göra åt det utan bara att gilla läget:D.

Men finns det några bättre ösningar? Jag hade velat ha något vinklat uttag så jag i alla fall kan montera in min lampsladd från sidan. Har hittat ett uttag men där är de små uttagen ej jordade...Funderar även på att "gömma" en handdammsugare bakom gardinen med som jag behöver ström till. Ska sägas att detta är en hyresrätt så att flytta uttag eller liknande är uteslutet. Utan det handlar om göra det bästa av placeringen:D.

Här är ett uttag jag hittat men de 2 små uttagen är ej jordade: Vägguttag | Halvinfälld vägguttag | SCHNEIDER Exxact Primo (jula.se)

• Vägguttag ovanför golv med sladd och närliggande bord, stol och fönstergardin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla Evoline plug, det kanske kan funka? (y)
Din lampa är inte jordad heller så uttaget du länkar till fungerar nog bättre än att montera på evoline kontakter.

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
Fairlane
De platta kontakterna (eurokontakterna) är aldrig jordade. Jag tycker det ser ut som en sådan du har på din lampa också?
Då är lampan dubbelisolerad och det är inget problem.

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
De platta kontakterna (eurokontakterna) är aldrig jordade. Jag tycker det ser ut som en sådan du har på din lampa också?
Då är lampan dubbelisolerad och det är inget problem.
Yes, till lampan fungerar det. Men funderar också på att sätta dit en laddplats till handdammsugaren så kan jag gömma den bakom gardinen. Då behöver jag ju ett jordat uttag också.

J JSE skrev:
Kolla Evoline plug, det kanske kan funka? (y)
Din lampa är inte jordad heller så uttaget du länkar till fungerar nog bättre än att montera på evoline kontakter.
Hmmm......Evoline ser intressant ut, Ska forska lite på det:D

Bästa svaret

Men handdammsugaren har väl en klump? Då kommer sladden ju inte rakt ut in mot rummet. Köp och byt till det där uttaget, men montera det uppåner om det blir bättre för dammsugarens klump.

Alternativt en skarvsladd som är superplatt:
1161820220-500x500.jpg
Denna från Brennenstuhl.

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
Detta föreslår jag (y)

• Schneider Electric Exxact 3-vägs infällt vägguttag på en webbsides produktinformationssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
A
Eller bara byta stickkontakten till en platt.
Vit platt stickkontakt med europlugg på vit bakgrund.

• Gilla
Larsa och 1 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Men handdammsugaren har väl en klump? Då kommer sladden ju inte rakt ut in mot rummet. Köp och byt till det där uttaget, men montera det uppåner om det blir bättre för dammsugarens klump.

Alternativt en skarvsladd som är superplatt:
[bild]
Denna från Brennenstuhl.
Blev att jag valde detta alternativ! Var egentligen mer sugen på Evoline men 1.5m skarvsladd är precis på håret om det skulle räcka. Skulle jag behöva köpa EXQ till och göra kabeln längre så blir det ytterligare en kostnad.

Vägguttaget från Exxact är som sagt inte jordat och då kan min plan på att flytta dammsugaren dit inte införlivas.

Jag hade dessutom Brennenstuhl uttaget hemma hos min lokala Kjell handlare. De hade dock bara alternativet med 1 stickpropp. Men eftersom jag hittade en 2-vägs grenpropp hemma också så gör det inget. Så detta alternativet kostar mig 70:-. Testar detta och blir jag inte nöjd så blir det Evoline pluggen.

Tack så hemskt mycket för engagemanget i frågan!:D

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Fairlane
Exxakt-uttaget är ju jordat?

Fairlane Fairlane skrev:
Exxakt-uttaget är ju jordat?
Nja, inte uttagen på sidorna. De jag skulle vara intresserad av att använda i sådana fall. Det I mitten däremot är jordat.

Fairlane
F FRS05 skrev:
Nja, inte uttagen på sidorna. De jag skulle vara intresserad av att använda i sådana fall. Det I mitten däremot är jordat.
De på sidan är självklart inte jordade. Det är aldrig den typen av uttag och en kontakt som går in där ska aldrig var kopplad till något som kräver jord.

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.