Finns det någon därute som kan fälla träd strax utanför Linköping? Det är fem björkar som står vid en väg som vi vill ha bort. Har fått ett prisförslag på över 7 000 kr vilket låter mycket tycker jag.

annjo skrev:
Finns det någon därute som kan fälla träd strax utanför Linköping? Det är fem björkar som står vid en väg som vi vill ha bort. Har fått ett prisförslag på över 7 000 kr vilket låter mycket tycker jag.
Vems är veden som blir över?
Jag kan nog ordna nån som fäller detta, men han vill nog ha pinnarna och elda med sedan...

Vi hade tänkt att behålla veden själva.

annjo skrev:
Vi hade tänkt att behålla veden själva.
Ok, jag förstår det.
Köp då en motorsåg istället för några tusenlappar och fäll/kapa/klyv det själva.
Det är inte så svårt och ni har dessutom kvar sågen till kommande behov.
Man kan inte ha nog många saker med motor som du säkert vet :)

Alternativt spänn upp en spinnacker i träden så ramlar de gratis vid nästa storm.

Hemmakatten
Letar efter ett tidigare ämne (men inte hittat) där bland andra KarlXII mycket engagerat skrivit om vikten av att ha UTBILDNING och SKYDD när man använder motorsåg.

Man gör som sagt bara ett misstag en endaste gång med en motorsåg....

annjo: ni kanske skall tänka om? Istället för att betala över 7000 för fällning kanske ni kan ge bort träden "på rot" till någon så som haddirajan skriver. Och sedan köpa den ved ni behöver. Med tanke på att en kubikmeter torkad o fin björkved färdig för brasan kostar kanske 500:- så ser ni att ni då får väldigt mycket för 7000 (och slipper allt arbete ;)).

Eftersom det är en allmän väg och elkabel på ena sidan och en telekabel på andra sidan är det inte bara att fälla utan det krävs kunskap.
Vi eldar ca 15 kbm per år så det blir ungefär samma pengar men då slipper vi som sagt bekymret och stå och klyva. Känns bara fånigt att det är dyrare att ta hand om de träd man har än att köpa färdigklyven ved. Dessutom tror jag inte att det är 15 kbm ved vi ska ta ner så det är betydligt dyrare.

annjo skrev:
Eftersom det är en allmän väg och elkabel på ena sidan och en telekabel på andra sidan är det inte bara att fälla utan det krävs kunskap.
Vi eldar ca 15 kbm per år så det blir ungefär samma pengar men då slipper vi som sagt bekymret och stå och klyva. Känns bara fånigt att det är dyrare att ta hand om de träd man har än att köpa färdigklyven ved. Dessutom tror jag inte att det är 15 kbm ved vi ska ta ner så det är betydligt dyrare.
Hör med el bolaget eller tele .
fick själv hjälp att ta ned ett antal björkar nära en ledning .
Att fälla träd nära ledningar själv kan bli väldigt dyrt.

Elbolaget ,Eon,lägger gärna ner kabeln men de fäller inte träden.

Vilket håll ut från Linköping bor ni? Lutar träden åt något håll? Handlar det bara om att fälla och hugga upp träden, eller ska huggaren ta hand om riset mm?

haddirajan skrev:
Ok, jag förstår det.
Köp då en motorsåg istället för några tusenlappar och fäll/kapa/klyv det själva.
Det är inte så svårt och ni har dessutom kvar sågen till kommande behov.
Man kan inte ha nog många saker med motor som du säkert vet :)
Jag håller med om att det inte är så svårt att hugga med motorsåg och fälla träd för den som har utbildat sig och dessutom tränat. Men för övrigt är motorsågen troligen det farligaste verktyg vi har i våra butiker. Det är absolut inte bara att köpa sig ett såg och sedan kapa ner träden.

Det är ganska många personer som jag frågat om de kan köra motorsåg. De svarar: Javisst, inga problem. Sedan när jag sett dem köra har jag blivit mörkrädd. De har gjort mycket som varit fel och farligt.

Jag har jobbat som skogsarbetare tidigare och utbildar i motorsåg nu, bla i motorsågskörkort (http://www.sakerskog.se/). Många kör motorsåg utan att ha skyddsbyxor, stövlar mm. Jag kan inte tänka mig att göra det, även om jag har bra koll på sågen. Man vet aldrig när olyckan är framme.

Så mitt råd är: Köp gärna en motorsåg och skyddsutrustning (skyddsbyxor, skyddsstövlar, hjälm med visir och hörselskydd, och första förband). Skaffa dig sedan en utbildning i motorsågskörning. Finns på skogsstyrelserna och Naturbruksgymnasier.
Eller så låt någon annan fälla träden.

Mvh Martin

Vi vill bara ha träden fällda och inget annat. Vi har själva motorsåg så vi kan kapa upp dem men vi vågar inte fälla dem. Träden finns mellan Örtomta och Björsäter. Jag tycker inte att de lutar så speciellt mycket men jag är ingen expert!

Det är inte långt från oss, ska höra med min sambo som är skogsarbetare (med egen försäkring) om han tycker sig ha tid. Skicka ett pm till mig med ert telefonnummer så hör jag av mig.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.