4 627 läst · 7 svar
5k läst
7 svar
Problem Dala-Flodagolv + Golvvärme
Jag har lagt Dalaflodagolv på ett vattenburet golvvärmesystem. Jag har nu upptäck två problem:
1. Vid riktig stark kyla ute får vi inte tillräcklig hög inomhusvärme på bottenvåningen där golvtjockleken är 30mm. Temperaturen på övervåningen är dock tillräcklig där vi har ett något tunnare golv. Är 30 mm fört jockt?
2. På sina ställen ser det inte ut som golvet "mår bra" av golvvärmen. Kvistarna släpper i kantarna och jag har också sett ett antal sprickor. Är det en naturlig utveckling på golvet och hur kommer då golvet att se ut om några år?
Aoh
1. Vid riktig stark kyla ute får vi inte tillräcklig hög inomhusvärme på bottenvåningen där golvtjockleken är 30mm. Temperaturen på övervåningen är dock tillräcklig där vi har ett något tunnare golv. Är 30 mm fört jockt?
2. På sina ställen ser det inte ut som golvet "mår bra" av golvvärmen. Kvistarna släpper i kantarna och jag har också sett ett antal sprickor. Är det en naturlig utveckling på golvet och hur kommer då golvet att se ut om några år?
Aoh
Personligen är jag skeptisk till massiva trägolv på golvvärme. Golvet är för tjockt och rörelserna kan bli stora om plankorna är breda. Alla som jag pratat med som har golvvärme och tjocka massiva golv (30-35mm), har problem med att få upp värmen vid stark kyla. Golvet utgör ett stort värmemotstånd.
En annan faktor som påverkar är isoleringstjockleken under golvet. En stor del av värmen kryper i ditt fall säkert neråt.
En annan faktor som påverkar är isoleringstjockleken under golvet. En stor del av värmen kryper i ditt fall säkert neråt.
Jepp, 30mm är onödigt tjockt. Mer än 25mm brukar man väl försöka hålla sig ifrån när man lägger massiva golv på golvvärme. För stort motstånd helt enkelt.aoh skrev:Jag har lagt Dalaflodagolv på ett vattenburet golvvärmesystem. Jag har nu upptäck två problem:
Aoh
Att ditt golv inte mår bra kanske beror på att ditt värmresystem (rumsreglerat kanske?) fläskar på med fullt flöde av varmt vatten i denna slinga för att få upp temperaturen i rummet => för varmt för trägolvet.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden