1 253 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Bränntid på betongplatta??
Hej vi har precis gjutit betongplatta 100mm x 30kvm. Betongen vi använda var 16 stenar & VCT 0,45. Det har varit ca 5-10 grader varmt. Betongen har legat under plast. Gjöt 26/3. Vi planerar på att ha rest stommen 10 april och då ha en temperatur på ca 15 grader.
När tror ni att vi kan lägga trägolv/klinker?
Kan man flytspackla "direkt" eller behöver man vänta med de också?
Tacksam för svar
Tacksam för svar
Generellt sett brukar man säga att man ska vänta minst 3-4veckor innan man flytspacklar, men vänta gärna längre.K Krsone skrev:Hej vi har precis gjutit betongplatta 100mm x 30kvm. Betongen vi använda var 16 stenar & VCT 0,45. Det har varit ca 5-10 grader varmt. Betongen har legat under plast. Gjöt 26/3. Vi planerar på att ha rest stommen 10 april och då ha en temperatur på ca 15 grader.
Tacksam för svar
Betongen ska torka ordentligt annars finns risk att flytspacklet släpper och t.o.m. spricker.
Jag fick rekommendationen att vänta 6-8veckor innan jag ladd klinker. Därefter ska plattan tydlige kunna torka genom fogarna.K Krsone skrev:
Trägolv vågar jag tyvärr inte svara på, är ju inte optimalt att lägga förrän det är torrt då trä suger i sig fukten.
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Klinker är inte så känsligt i sig däremot blir det problematiskt om du ska göra våtrum eftersom du då behöver ner till 85% rf för tätskiktets skull (vissa tätskikt funkar med 90% rf).
För trägolvet behöver du ner till 85%.
Svårt att säga hur lång uttorkning du har men en vanlig vct 0.45 är ingen torkbetong och kommer ta sin tid. Hur länge just din uttorkning kommer ta är beroende av faktorer som tätt hus, styrt torkklimat och luftfuktighet. Ner till 90% kommer gå hyfsat men de sista 5 ner till 85% kommer ta tid, en kvalificerad gissning är 6-8 mån. Man kan beräkna uttorkningen med torka-s modellen men allt för ofta visar den sig ha fel med dagens recept så det skulle jag inte lita på om jag var du. I stället skulle jag göra en riktig rbk-mätning ca 5 mån efter gjutning.
Man kan i undantagsfall lägga flyt på betongen som uttorkar snabbare och sen göra en kompensationsberäkning men det är ingenting jag skulle göra utan att rådfråga fuktsakkunnig.
När efter gjutning du kan lägga flyt (avjämning) är beroende på kvalité men jag skulle inte ha för bråttom.
För trägolvet behöver du ner till 85%.
Svårt att säga hur lång uttorkning du har men en vanlig vct 0.45 är ingen torkbetong och kommer ta sin tid. Hur länge just din uttorkning kommer ta är beroende av faktorer som tätt hus, styrt torkklimat och luftfuktighet. Ner till 90% kommer gå hyfsat men de sista 5 ner till 85% kommer ta tid, en kvalificerad gissning är 6-8 mån. Man kan beräkna uttorkningen med torka-s modellen men allt för ofta visar den sig ha fel med dagens recept så det skulle jag inte lita på om jag var du. I stället skulle jag göra en riktig rbk-mätning ca 5 mån efter gjutning.
Man kan i undantagsfall lägga flyt på betongen som uttorkar snabbare och sen göra en kompensationsberäkning men det är ingenting jag skulle göra utan att rådfråga fuktsakkunnig.
När efter gjutning du kan lägga flyt (avjämning) är beroende på kvalité men jag skulle inte ha för bråttom.
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Att vänta 6-8v har framförallt med krympning att göra. Även om fukten i sig inte behöver vara problematiskt för plattsättning direkt på betongen kan krympning i underlaget göra att plattorna släpper.Klodsmajor skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Vi gjorde plattan i April och la golvet på plattan drygt 6 månader senare.
Tänk på att följa tillverkarnas anvisningar, speciellt för trägolvet!
Tänk på att följa tillverkarnas anvisningar, speciellt för trägolvet!