Vi skall ställa upp ett växthus på berggrund som sluttar. Frågan är nu om vi i botten, mot berggrunden först skall lägga ett lager av bergkross och ovanpå detta makadam, eller om vi skall köra med makadam hela vägen? Se bild.
Sektionsillustration av växthusfundament med betongplatta, Lecablock, makadam och bergkross på berggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

AXS
Hej igen, släng in alla frågor så tror jag du får fler svar. Så kan du uppdatera där med byggbilder sen.

Varför vill du ha olika fraktioner? Hur är tanken? Utgår du från någon byggbeskrivning?

Personligen skulle jag köra samma i allt, men se till att det är kapillärbrytande. Eller har du lättare tillgång till något?

Ser heller ingen anledning att blanda in 0-fraktion i detta - kör makadam hela vägen upp till cellplasten. Däremot skulle jag nog funderat på att även lägga en dränslang på insidan av muren för att undvika att det blir stående vatten där. Alternativt gjuta in eller borra mindre hål i sockeln mot den yttre slangen.

AXS AXS skrev:
Hej igen, släng in alla frågor så tror jag du får fler svar. Så kan du uppdatera där med byggbilder sen.

Varför vill du ha olika fraktioner? Hur är tanken? Utgår du från någon byggbeskrivning?

Personligen skulle jag köra samma i allt, men se till att det är kapillärbrytande. Eller har du lättare tillgång till något?
Hej igen!
Ja, frågan fanns inte när jag skapade den första frågan, men så läste jag en tråd här på forumet där man hade just olika lager och blev osäker. Men det underlättar ju om man kör makadam hela vägen ner onekligen.

mexitegel mexitegel skrev:
Ser heller ingen anledning att blanda in 0-fraktion i detta - kör makadam hela vägen upp till cellplasten. Däremot skulle jag nog funderat på att även lägga en dränslang på insidan av muren för att undvika att det blir stående vatten där. Alternativt gjuta in eller borra mindre hål i sockeln mot den yttre slangen.
Tack för det @mexitegel !
Jag hörsammar rådet att lägga in dräneringsgenomgångar i den nedre delen av muren så att eventuellt vatten inte samlas upp under plattan.

S
Om ni ändå tänkt gjuta betonggolv är det inte onödigt att mura lecablocken under mark?

Gräva ur, fylla upp, isolera gjuta betongplatta, mura ett skift leca och sen mura tegel.

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Försök effektivisera det så mycket som möjligt. Det är billigare att beställa 1 lass makadam än två små lass med makadam/grus. Varför inte ta bort lecablocken helt och hållet? Se till att fylla upp med makadam så att plattan hamnar i marknivå och sedan mura upp med tegel uppe på plattan. Av vilken anledning tänkte du isolera? Känns som en onödig kostnad?

N NoOne2k skrev:
Försök effektivisera det så mycket som möjligt. Det är billigare att beställa 1 lass makadam än två små lass med makadam/grus. Varför inte ta bort lecablocken helt och hållet? Se till att fylla upp med makadam så att plattan hamnar i marknivå och sedan mura upp med tegel uppe på plattan. Av vilken anledning tänkte du isolera? Känns som en onödig kostnad?
Tack @NoOne2k ! Det där med isolering var ett råd jag fick, och jag trodde att det var för att växthuset skulle hålla värmen bättre? Och i det här fallet är det ju "bara" 15 m2 som skall isoleras, så det handlar väl max om en tusenlapp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.