Har du lust att länka till vad det är för vred jag ska köpa sen istället?1 123abc skrev:Du behöver troligtvis inte byta ut din låscylindrar utan du bör byta vred mot ett assa magnetvred (13, 03) eller byta låshuset.
Vad menar du med ASSA 1550 låshus?
Det går att ha samma nycklar till flera låscylindrar och är ofta att föredra.
Det är inget fel på låscylindrarna utan felet är att du har vanligt vred till låshus där vanligt vred aldrig ska användas.
Det är bara testa att vrida nyckeln mot stoppet tills det släpper, det hjälper inte att ta i hårdare utan bara vrid fram och tillbaka mot stoppet tills det släpper.
Du svarade aldrig på om vredet går trögt eller jättelätt.
NUUU så fick jag till det.
Fick stå och knacka som bara den i ändläge... lite åt gången så rörde sig nyckeln och till slut så gick det att öppna.
Tack för hjälpen!
Nu är ju frågan då vad det är för något jag ska köpa. Nyckel på utsidan men vad ska jag ha på insidan?
Fick stå och knacka som bara den i ändläge... lite åt gången så rörde sig nyckeln och till slut så gick det att öppna.
Tack för hjälpen!
Nu är ju frågan då vad det är för något jag ska köpa. Nyckel på utsidan men vad ska jag ha på insidan?
Produkter som diskuteras: "Assa 2020"
Låshus 2020 Assa
För inner- och toalettdörrar
499 kr inkl moms
Läs mer
Exakt så menar jag liksom knacka nyckeln mot stoppet det är bara första gången man vrider max åt fel håll för att peta vredet lite så man kan knacka den sen.W webkocken skrev:
Jag kanske inte var tydlig nog.
Antingen byter du till ett ASSA 565 så kan du behålla vredet så som du har idag eller så ska en ASSA vredcylinder 13 eller 03 användas eller låscylinder från båda håll.W webkocken skrev:
565 behöver inte vara just ASSA utan jag tror att om du köper från biltema, jula osv så lär dom fungera lika bra och med det låshuset så kan det fel du råkat ut för aldrig inträffa.
Jag behåller ju gärna låshuset då det ska vara godkänt av försäkringsbolaget.1 123abc skrev:Exakt så menar jag liksom knacka nyckeln mot stoppet det är bara första gången man vrider max åt fel håll för att peta vredet lite så man kan knacka den sen.
Jag kanske inte var tydlig nog.
Antingen byter du till ett ASSA 565 så kan du behålla vredet så som du har idag eller så ska en ASSA vredcylinder 13 eller 03 användas eller låscylinder från båda håll.
565 behöver inte vara just ASSA utan jag tror att om du köper från biltema, jula osv så lär dom fungera lika bra och med det låshuset så kan det fel du råkat ut för aldrig inträffa.
Men, alltså... jag måste ju fatta trögt. Har man låscylindern på utsidan precis som vanligt, och sen har man vredcylindern på insidan? Behöver jag något annat på insidan med? Det ska väl vara något runt den med eller?
Du kan ha låscylinder på utsidan och magnetisk vredcylinder på insidan då du inte hade något fönster.W webkocken skrev:
Vad har du för krav från försäkringsbolaget?
Det du har idag brukar man räkna som kl2 vilket brukar räcka för förråd men om du har försäkringskrav så kan det krävas kl3 vilket du inte uppfyller idag.
Om du byter låshus till ett 565 så uppfyller du samma krav som du uppfyller idag då beslagningen du har idag inte uppfyller kl3.
Om du väljer att använda en vredcylinder så tillkommer t.ex cylinderring för insidan (rokoko) till vredcylinder 03 alltså för ovala låscylindrar.
Om du vill uppfylla kl3 så krävs det runda låscylindrar antingen dubbel låscylinder eller en utsida och vredcylinder 13 samt hhs skruv och för det estetiska dekorringar och cylinderhylsor (för dubbelcylinder 3212) (för cylinder + vredcylinder 3211).
Då du inte har något fönster eller annan ingång så kan du använda vredcylinder det som nu mer kallas kl2A men utan andra ingångar så uppfyller det även kl3.
Oj, det blev ännu mer invecklat. Tänk vad man inte kan...1 123abc skrev:Du kan ha låscylinder på utsidan och magnetisk vredcylinder på insidan då du inte hade något fönster.
Vad har du för krav från försäkringsbolaget?
Det du har idag brukar man räkna som kl2 vilket brukar räcka för förråd men om du har försäkringskrav så kan det krävas kl3 vilket du inte uppfyller idag.
Om du byter låshus till ett 565 så uppfyller du samma krav som du uppfyller idag då beslagningen du har idag inte uppfyller kl3.
Om du väljer att använda en vredcylinder så tillkommer t.ex cylinderring för insidan (rokoko) till vredcylinder 03 alltså för ovala låscylindrar.
Om du vill uppfylla kl3 så krävs det runda låscylindrar antingen dubbel låscylinder eller en utsida och vredcylinder 13 samt hhs skruv och för det estetiska dekorringar och cylinderhylsor (för dubbelcylinder 3212) (för cylinder + vredcylinder 3211).
Då du inte har något fönster eller annan ingång så kan du använda vredcylinder det som nu mer kallas kl2A men utan andra ingångar så uppfyller det även kl3.
Ok, så här är det idag:
Bohuset: Där har vi två Polardörrar med Assa 2002 och beslag och låscylindrar från Biltema. På ena dörren kommer det att monteras Yale Doorman.
Förråd och bastu: Varsin Safcodörr. Det är en sådan dörr som har bråkat.
Så, som jag tolkar det skulle jag egentligen kunna byta låshuset på förrådet och bastun, då det blir billigast lösning och de inte har något högre krav.
Men, den kvarstående dörren på bohuset skulle jag behöva byta ut handtag och beslag till något godkänt, eller?
Förråd och bastu kan du byta låshus på om du inte förvarar något extra värdefullt som gör att ditt försäkringsbolag ställer högre krav.W webkocken skrev:Oj, det blev ännu mer invecklat. Tänk vad man inte kan...
Ok, så här är det idag:
Bohuset: Där har vi två Polardörrar med Assa 2002 och beslag och låscylindrar från Biltema. På ena dörren kommer det att monteras Yale Doorman.
Förråd och bastu: Varsin Safcodörr. Det är en sådan dörr som har bråkat.
Så, som jag tolkar det skulle jag egentligen kunna byta låshuset på förrådet och bastun, då det blir billigast lösning och de inte har något högre krav.
Men, den kvarstående dörren på bohuset skulle jag behöva byta ut handtag och beslag till något godkänt, eller?
Vad har du för låscylindrar i bostadshuset?
Har du frågar ditt försäkringsbolag om dom ställer några krav på låsning i bostadshuset eller övriga utrymmen?
Ditt försäkringsbolag kanske inte har några krav på låsningen och då fungerar det du har idag.
Produkter som diskuteras i tråden