Hejsan har ett parkett golv som jag ska slipa, men på en del av golvet har det tidigare legat en plastmatta som jag tagit bort. Men när jag tagit bort mattan så ligger ett kager lim kvar på parketten. Är det någon som har tips påhur man kan få bort det ? Jag tycker inte det verkar gå att slippa bort det.

Du har alltså tänkt att ha kvar trägolvet?

Jag hade samma problem, slipade och slipade och slipade!!!
Det går att få bort det men det är oerhört mödosamt.
För egen del slutade det med att jag plockade bort golvet och lade in nytt.

Du kan prova med att värma limmet med en värmepistol och skrapa bort det med en spackelspade.

Jag anade att det skulle vara svårt att slipa bort, men jag vill gärna behålla golvet är massiv 25 mm ekparkett, men jag kanske kan prova med värmepistol och skrapa så får vi se. Om det inte är någon som har ngt annat tips

Finns lite olika sätt

1 Slipa
2 Limlösare
3 Skrapa med stripper (mattborttagare) räkna med en hård slipning efter detta
4 Lackfräs

Utan att ha sett ditt golv skulle jag tro att 3+1 är det bästa, 25mm ek tål lite mer än vanlig 14mm och är dessutom väl värd att bevara

Förstor yta för limtvätt?
Och det kan ju tänkas att det kan
krypa ner och förändra färgen
på golvet.
Så ett försiktigt test kan vara på sin plats.
Men riktig limtvätt luktar stark så ha god
ventilation.

Mvh Putte

Det finns en lösningsmedelsfri produkt från JAPE som heter LimLöser eller nåt sånt, luktar inget

Tack det ska jag prova, det rör sig bara om ett par kvadrat meter som behöver tvättas fria från lim på ett 20 kvm stort golv men med småbarn i huset är det ju bra om det inte är lösningsmedelbaserade produkter.

Var inne och kikade på JAPE:s hemsida men jag hitade inget som jag kunde tyda till att det skulle fungera som limlösare. Peterand kan det vara något annat mäke du tänkte på eller är du säker på att det var JAPE ?

Fel av mig, det är DURI som säljer, artnr 65576

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.