3 255 läst · 20 svar
3k läst
20 svar
Jordfelsbrytare slår i från bara på söndagar.
Bergvärmepumpar ägnar ofta halva tiden åt att göra värme, och den andra halvan åt att göra varmvattnen. Vid legionellastegring är det varmvattnet som värms till 60, inte värmesystemet.P pmd skrev:
Bergvarmepumpar brukar ha en varmvattenberedare som rymmer 150-200 liter. Det är den som värms lite extra en gång i veckan eller så.
De värmepumpar som värmer tappvattnet med en värmeväxlare i den takt det förbrukas behöver ingen legionellabränning.
De värmepumpar som värmer tappvattnet med en värmeväxlare i den takt det förbrukas behöver ingen legionellabränning.
Jag har förstått att i ett litet hushållssystem som kontinuerligt används är legionella i praktiken ett icke-problem och funktionen i princip överkurs.
Risken för problemet finns främst i stoooora varmvattensystem som ibland blir stående länge. Tänk en stängd sjukhusavdelning, skola med sommarlov, hotellkomplex stängt över säsongen osv.
Risken för problemet finns främst i stoooora varmvattensystem som ibland blir stående länge. Tänk en stängd sjukhusavdelning, skola med sommarlov, hotellkomplex stängt över säsongen osv.
Min Nibe F1255-12 klarar av det varje vecka. Elpatronen har inte använts sedan 2019 då jag hittade inställningen att blockera den i menyerna.P pmd skrev: