P
J Johan456 skrev:
Nej jag menade inte att vattnet blandades. Men det kan visst ”bildas” bakterier därför ska det ligga på minst 57 grader (har jag för mig) vid alla tappställen.
Jag är helt med på att det är bra att värma tappvarmvattnet så mycket att legionellabakterier dör, men vad är poängen med att värma vattnet som cirkulerar i värmesystemet (ref inlägg #2 och inlägg #4)?

D
P pmd skrev:
Jag är helt med på att det är bra att värma tappvarmvattnet så mycket att legionellabakterier dör, men vad är poängen med att värma vattnet som cirkulerar i värmesystemet (ref inlägg #2 och inlägg #4)?
Bergvärmepumpar ägnar ofta halva tiden åt att göra värme, och den andra halvan åt att göra varmvattnen. Vid legionellastegring är det varmvattnet som värms till 60, inte värmesystemet.

• Gilla
sijo 50
  • Laddar…
P
D datja skrev:
Bergvärmepumpar ägnar ofta halva tiden åt att göra värme, och den andra halvan åt att göra varmvattnen. Vid legionellastegring är det varmvattnet som värms till 60, inte värmesystemet.
Av inlägg inlägg #2 och #4 kan man få intrycket att det är värmesystemsvattnet som värms upp extra.

Men det är väl knappast bervärmesystemet som värmer extra för att eliminera legionella, utan en extra elvärmare? Eller kan man skrämma upp ett bergvärmesystem lite extra för sånt?

Bergvarmepumpar brukar ha en varmvattenberedare som rymmer 150-200 liter. Det är den som värms lite extra en gång i veckan eller så.
De värmepumpar som värmer tappvattnet med en värmeväxlare i den takt det förbrukas behöver ingen legionellabränning.

• Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Jag har förstått att i ett litet hushållssystem som kontinuerligt används är legionella i praktiken ett icke-problem och funktionen i princip överkurs.

Risken för problemet finns främst i stoooora varmvattensystem som ibland blir stående länge. Tänk en stängd sjukhusavdelning, skola med sommarlov, hotellkomplex stängt över säsongen osv.

D
P pmd skrev:
Av inlägg inlägg #2 och #4 kan man få intrycket att det är värmesystemsvattnet som värms upp extra.

Men det är väl knappast bervärmesystemet som värmer extra för att eliminera legionella, utan en extra elvärmare? Eller kan man skrämma upp ett bergvärmesystem lite extra för sånt?
Min Nibe F1255-12 klarar av det varje vecka. Elpatronen har inte använts sedan 2019 då jag hittade inställningen att blockera den i menyerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.