GreenYoda GreenYoda skrev:
Ja, det är så det är, gränserna är inte skarpt definierade utöver detaljplan från när husen byggdes på 70talet. Och då går gränsen precis som beskrivet i trådstart; där den röda linjen löper, i linje med väggen. Rent tekniskt innebär det att halva väggen är grannens, halva väggen är min.

För att allmänt svara på några av de frågor som ställs och som inte är relevanta till vad min fråga gällde:
- Jag är överens med min granne, jag vill bara inte formulera mig fel i skrift så att det kommer tillbaka och biter mig i arslet en dag.
- Ja, det krävs föreningens (styrelsens) godkännande (det har jag, det står i trådstart).
- Ja, det krävs bygglov, och det kan vem som helst ansöka om med rätt underlag och med föreningens godkännande (vilket jag har, bådadera).

Det jag konkret efterfrågade var: Är det något jag i det skriftliga godkännandet bör undvika alt ta med för att hindra att jag blir biten i rumpan av pappret den dagen grannen flyttar?

Jag tror inte att det kommer vara ett problem, men jag föredrar att förebygga problem.
Jag ska vara ärlig med att jag inte riktigt förstår ditt problem. Om du har styrelsens godkännande att bygga och det är en riktig BRF så borde inte grannens åsikt spela någon större roll. Särskilt inte om det finns någon sorts gränsmarkeringar mellan era områden. Om grannen säljer sin bostadsrätt och den nye ägaren inte gillar att ditt bygge står där, så är det upp till denne att ta det med styrelsen. Jag ser egentligen inte behovet av en skriftlig överenskommelse med grannen alls. Ni har båda bara köpt rätten att bo där, och det är egentligen styrelsen som bestämmer.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Det är byggnadsnämnden som sköter remissen med att höra både föreningen och grannen vid bygglov.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för typ av gräns i detaljplanen egentlingen? Olika gränser har ju olika betydelse.

GreenYoda
Tack för alla svaren, även om de flesta inte gjorde mig klokare eller gav något svar på min fråga.

Granngodkännande behövs enligt en handläggare på kommunen, enligt en annan inte. Eftersom jag vill slippa dra ut på processen så vill jag därför skicka med både skriftligt godkännande från så väl granne som styrelse direkt vid ansökan. Jag har ingen lust att låta kommunen sköta grannhörande om jag kan slippa eftersom det lär ta en evighet.

Hursomhelst tror jag att jag har löst det med formuleringen, men får återkomma med det när jag vet hur processen fortskridit.

Grannhörande är kommunens sak att sköta. Vissa kommuner godkänner grannhöranden gjorda av den sökande, men många gör det inte och Boverket avråder från det. Logiken bakom det är flerbottnad, dels kan det vara oklart om grannen fått all information, dels kan grannen ha utsatts för press att skriva på, exempelvis.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Grannhörande är kommunens sak att sköta. Vissa kommuner godkänner grannhöranden gjorda av den sökande, men många gör det inte och Boverket avråder från det. Logiken bakom det är flerbottnad, dels kan det vara oklart om grannen fått all information, dels kan grannen ha utsatts för press att skriva på, exempelvis.
Och om ärendet har en handläggare så kan grannen ringa och fråga ifall det är något han inte förstår ikring vad det är han ska skriva på och vad innebörden i framtiden är för honom själv att han gör det.
Sen kan det hända att det kommer fram synpunkter under handläggningen som kan leda till att något i utformningen ändras. Då är det inte det slutliga förslaget som grannen godkänt.

GreenYoda GreenYoda skrev:
Tack för alla svaren, även om de flesta inte gjorde mig klokare eller gav något svar på min fråga.

Granngodkännande behövs enligt en handläggare på kommunen, enligt en annan inte. Eftersom jag vill slippa dra ut på processen så vill jag därför skicka med både skriftligt godkännande från så väl granne som styrelse direkt vid ansökan. Jag har ingen lust att låta kommunen sköta grannhörande om jag kan slippa eftersom det lär ta en evighet.

Hursomhelst tror jag att jag har löst det med formuleringen, men får återkomma med det när jag vet hur processen fortskridit.
Det är bra att prata med grannar för grannsämjans skull. Min kommun gör grannhörande i bygglovsärenden oavsett påskrivna papper eller ej. Vid icke bygglovspliktiga byggnationer som kräver (attefall, friggebod) är det du som inhämtar grannars godkännande om du planerar bygga närmare en fastighetsgräns än 4,5 meter.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.