V Ville_Vessla skrev:
Finns nog en hel del där, kan ju ha ändrats, men farsan åkte ofta till norra ryssland under 90-talet och en bit in på 2000-talet och åkte alltid fast för fortkörning. Han trodde ju att dom hade en klisterlapp för hastigheten på radarpistolen som dom visade upp och för motsvarande 30-40kr fick man åka vidare utan mer pappersexcercis. Visserligen påstods det vara böter men tveksamt, alla utländska bilar fick nog denna böter. En gång var han för att kolla på ett större byggprojekt som ett av våra större byggbolag tänkte lägga en offert på, åkte med borgmästaren för att kolla och då var det fri lejd, fick även ett papper från denne och därefter uteblev böterna om man visade upp detta. Men som sagt detta är mer än 20 år sen.
:D
I kina för några år sedan var svart Audi A6 populärt, för det körde makthavarna och polisen vågade inte stoppa dem.
 
På e18 Norrtäljevägen igår morse..
 
  • Svart bil som bogserar en stor vit last på en släpvagn på E18 Norrtäljevägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Morgonbild av trafik på väg E18 Norrtäljevägen med bilar, bro och trafikskyltar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
em72 och 15 till
  • Laddar…
Ser ut att kunna vara en vindkänslig kärra med den lasten....
 
Det ser lite tungt ut, överlast?

Höjden är inga problem. I Sverige har vi en frihöjd på 4,5 meter. Det innebär att hinder som är lägre än 4,5 m ska vara utmärkta med varningsskyltar och hinder som är högre än 4,5 m behöver inte vara utmärkta. Men det är tillåtet att köra ett ekipage som är högre än 4,5 meter så länge som du inte på något.
 
D Donald-Duck skrev:
Det ser lite tungt ut, överlast?

Höjden är inga problem. I Sverige har vi en frihöjd på 4,5 meter. Det innebär att hinder som är lägre än 4,5 m ska vara utmärkta med varningsskyltar och hinder som är högre än 4,5 m behöver inte vara utmärkta. Men det är tillåtet att köra ett ekipage som är högre än 4,5 meter så länge som du inte på något.
Bakänden på kärran skrapade i asfalten så, ja, definitivt överlast. Sen känns det även som att en kraftigare vindil hade kunnat välta hela ekipaget..
 
Vad e det för last???
 
M MaBj skrev:
Bakänden på kärran skrapade i asfalten
Det borde ge en bra stabilitet! :geek::oops::rolleyes:
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
ser ut som en pool så det är nog inte överlast utan ett specialekipage för att klara transporterna..... blir dyr frakt annars med tillstånd och följebilar
 
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Det borde ge en bra stabilitet! :geek::oops::rolleyes:
Om man kör långsamt ja, men jag vet inte vad händer om man kör för fort genom en köra och ena bakhörnan av släpet skrapar över marken och rycker i bilen
 
Jag tror inte heller att det är vikten som gör att den skrapar i, utan man har ett extra lågt släp för att kunna köra höga prylar.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Man kan ju åtminstone diskutera om den borde vara på motorvägen.. men tror de mindre vägarna är för ojämna/kurviga så där hade det väl vält.

useless useless skrev:
Jag tror inte heller att det är vikten som gör att den skrapar i, utan man har ett extra lågt släp för att kunna köra höga prylar.
 
Fairlane
V Ville_Vessla skrev:
Finns nog en hel del där, kan ju ha ändrats, men farsan åkte ofta till norra ryssland under 90-talet och en bit in på 2000-talet och åkte alltid fast för fortkörning. Han trodde ju att dom hade en klisterlapp för hastigheten på radarpistolen som dom visade upp och för motsvarande 30-40kr fick man åka vidare utan mer pappersexcercis. Visserligen påstods det vara böter men tveksamt, alla utländska bilar fick nog denna böter. En gång var han för att kolla på ett större byggprojekt som ett av våra större byggbolag tänkte lägga en offert på, åkte med borgmästaren för att kolla och då var det fri lejd, fick även ett papper från denne och därefter uteblev böterna om man visade upp detta. Men som sagt detta är mer än 20 år sen.
Påminner om det en kollega berättade när han reste runt i mellanamerika för många år sen. De blev stoppade av polisen som sa "du körde mot rött och måste betala X pengar". Han fattade ingenting, eftersom de inte sett ett rödljus överhuvudtaget. Han vägrade och betala något om polisen hotade då med att skulle få följa med till stationen. Medpassageraren som var mer bekant med hur det fungerade på platsen förklarade att det självklart var hittepå för att polisen ville dryga ut sin lön. Han tog över kommunikationen med polismannen och erbjöd polismannen 25% av X. Polismannen blev förbannad och sa att då får ni följa med till stationen. Svaret blev "Om vi åker med till stationen så kommer vi få böta X pengar. Av de kommer polischefen ta 90% och du får 10%. Vill du ha 25% nu eller ska vi åka till stationen?" De åkte aldrig till stationen... :D
 
  • Haha
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Eftersom jag var offtopic nyss så får jag väl bjuda på ett som iofs inte är problem med surrning, men väl med last, så nära på on topic iallafall.
Häromdagen hamnade jag bakom en större skåpbil, utlandsregistrerad (Rumänien kanske, minns inte riktigt) på en påfart till motorvägen. Bilen var rejält låg bak och accelerationen i stort sätt obefintlig. När jag sen körde om så såg man vinkeln på bilen. Den släpade nästan i marken bak medan den var i normalhöjd fram. Antingen var fjädrarna helt slut eller så var det en fruktansvärd överlast.
 
G
H Hallerudsbo skrev:
Haha en till i Norge som körde flaggstång, mitt i Oslo

[länk]
Dom lär sig tydligen inte :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.