1 013 985 läst · 4 623 svar
1014k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
V Ville_Vessla skrev:Finns nog en hel del där, kan ju ha ändrats, men farsan åkte ofta till norra ryssland under 90-talet och en bit in på 2000-talet och åkte alltid fast för fortkörning. Han trodde ju att dom hade en klisterlapp för hastigheten på radarpistolen som dom visade upp och för motsvarande 30-40kr fick man åka vidare utan mer pappersexcercis. Visserligen påstods det vara böter men tveksamt, alla utländska bilar fick nog denna böter. En gång var han för att kolla på ett större byggprojekt som ett av våra större byggbolag tänkte lägga en offert på, åkte med borgmästaren för att kolla och då var det fri lejd, fick även ett papper från denne och därefter uteblev böterna om man visade upp detta. Men som sagt detta är mer än 20 år sen.
I kina för några år sedan var svart Audi A6 populärt, för det körde makthavarna och polisen vågade inte stoppa dem.
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Det ser lite tungt ut, överlast?
Höjden är inga problem. I Sverige har vi en frihöjd på 4,5 meter. Det innebär att hinder som är lägre än 4,5 m ska vara utmärkta med varningsskyltar och hinder som är högre än 4,5 m behöver inte vara utmärkta. Men det är tillåtet att köra ett ekipage som är högre än 4,5 meter så länge som du inte på något.
Höjden är inga problem. I Sverige har vi en frihöjd på 4,5 meter. Det innebär att hinder som är lägre än 4,5 m ska vara utmärkta med varningsskyltar och hinder som är högre än 4,5 m behöver inte vara utmärkta. Men det är tillåtet att köra ett ekipage som är högre än 4,5 meter så länge som du inte på något.
Bakänden på kärran skrapade i asfalten så, ja, definitivt överlast. Sen känns det även som att en kraftigare vindil hade kunnat välta hela ekipaget..D Donald-Duck skrev:Det ser lite tungt ut, överlast?
Höjden är inga problem. I Sverige har vi en frihöjd på 4,5 meter. Det innebär att hinder som är lägre än 4,5 m ska vara utmärkta med varningsskyltar och hinder som är högre än 4,5 m behöver inte vara utmärkta. Men det är tillåtet att köra ett ekipage som är högre än 4,5 meter så länge som du inte på något.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 831 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 831 inlägg
Påminner om det en kollega berättade när han reste runt i mellanamerika för många år sen. De blev stoppade av polisen som sa "du körde mot rött och måste betala X pengar". Han fattade ingenting, eftersom de inte sett ett rödljus överhuvudtaget. Han vägrade och betala något om polisen hotade då med att skulle få följa med till stationen. Medpassageraren som var mer bekant med hur det fungerade på platsen förklarade att det självklart var hittepå för att polisen ville dryga ut sin lön. Han tog över kommunikationen med polismannen och erbjöd polismannen 25% av X. Polismannen blev förbannad och sa att då får ni följa med till stationen. Svaret blev "Om vi åker med till stationen så kommer vi få böta X pengar. Av de kommer polischefen ta 90% och du får 10%. Vill du ha 25% nu eller ska vi åka till stationen?" De åkte aldrig till stationen...V Ville_Vessla skrev:Finns nog en hel del där, kan ju ha ändrats, men farsan åkte ofta till norra ryssland under 90-talet och en bit in på 2000-talet och åkte alltid fast för fortkörning. Han trodde ju att dom hade en klisterlapp för hastigheten på radarpistolen som dom visade upp och för motsvarande 30-40kr fick man åka vidare utan mer pappersexcercis. Visserligen påstods det vara böter men tveksamt, alla utländska bilar fick nog denna böter. En gång var han för att kolla på ett större byggprojekt som ett av våra större byggbolag tänkte lägga en offert på, åkte med borgmästaren för att kolla och då var det fri lejd, fick även ett papper från denne och därefter uteblev böterna om man visade upp detta. Men som sagt detta är mer än 20 år sen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 831 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 831 inlägg
Eftersom jag var offtopic nyss så får jag väl bjuda på ett som iofs inte är problem med surrning, men väl med last, så nära på on topic iallafall.
Häromdagen hamnade jag bakom en större skåpbil, utlandsregistrerad (Rumänien kanske, minns inte riktigt) på en påfart till motorvägen. Bilen var rejält låg bak och accelerationen i stort sätt obefintlig. När jag sen körde om så såg man vinkeln på bilen. Den släpade nästan i marken bak medan den var i normalhöjd fram. Antingen var fjädrarna helt slut eller så var det en fruktansvärd överlast.
Häromdagen hamnade jag bakom en större skåpbil, utlandsregistrerad (Rumänien kanske, minns inte riktigt) på en påfart till motorvägen. Bilen var rejält låg bak och accelerationen i stort sätt obefintlig. När jag sen körde om så såg man vinkeln på bilen. Den släpade nästan i marken bak medan den var i normalhöjd fram. Antingen var fjädrarna helt slut eller så var det en fruktansvärd överlast.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 146 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 146 inlägg
Haha en till i Norge som körde flaggstång, mitt i Oslo
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...urce=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...urce=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1