1 014 005 läst · 4 623 svar
1014k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Husägare
· Köping
· 391 inlägg
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 238 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 238 inlägg
Är väl 20 cm åt varje håll i sidled som man får ha så det lär vara olagligt.Bödvar McOlsson skrev:
Husägare
· Köping
· 391 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En studsmatta direkt på taket enbart fäst med ett spännband genom bakdörrarna. Jag frågade hur han tänkt spänna bandet, då han bara hade den långa halvan av remmen. Han menade att det skulle räcka med att den klämdes fast i dörrarna och tänkte låta ändarna bara hänga ner på insidan. Jag fick honom att åtminstone knyta bandet ihop bandet inne i bilen och lova att köra den mil han hade hem försiktigt.
Haha han gillar inte sin bil iallafall.Hep skrev:[bild]
En studsmatta direkt på taket enbart fäst med ett spännband genom bakdörrarna. Jag frågade hur han tänkt spänna bandet, då han bara hade den långa halvan av remmen. Han menade att det skulle räcka med att den klämdes fast i dörrarna och tänkte låta ändarna bara hänga ner på insidan. Jag fick honom att åtminstone knyta bandet ihop bandet inne i bilen och lova att köra den mil han hade hem försiktigt.
Hade han bara spännt fast med dörren så hade mattan flögit av ganska snabbt då det inte är nått större tryck om det blåser till.
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 364 inlägg
vilka tomtar det finns. hur svårt är det att plocka ner den. det gör jag varje vinter och tar väl 30-40 min totalt.R Rkarlsson skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 834 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 834 inlägg
Jag hamnade bakom en skåpbil med byggreklam på sidan igår. Han hade lastat lite virke på takräcket. Olika dimensioner, lite huller om buller och så en spännrem över fram och bak. Inget runt bunten och inte ett försök att spänna ner, utan tvärsöver hela taket, ungefär som bilden nedan visar. Något säger mig att alla brädor inte satt fast ordentligt och därmed gjorde ju ingen det.
Självbyggare
· SE4
· 3 170 inlägg
För mitt amatöröga ser det ut som att man hade kunnat få på lasten så att den är centrerad över axeln samtidigt som den inte petar på bakluckan i allt för tvära svängar. Det ser nämligen ut som att den enda remmen är ungefär på mitten av lasten, och tänker man sig att man förskjuter den så att den hamnar över axeln så är det inte så lång sträcka den ska skjutas att den hade tagit i bakluckan.-RB- skrev:
Det är möjligt, men jag är tveksam.T tompaah7503 skrev:För mitt amatöröga ser det ut som att man hade kunnat få på lasten så att den är centrerad över axeln samtidigt som den inte petar på bakluckan i allt för tvära svängar. Det ser nämligen ut som att den enda remmen är ungefär på mitten av lasten, och tänker man sig att man förskjuter den så att den hamnar över axeln så är det inte så lång sträcka den ska skjutas att den hade tagit i bakluckan.
Tänkte du lägga lasten på lämmarna då? De bör man inte lasta på.F fribygg skrev:
Möjligtvis om man har några lastpallar eller liknande att lägga brädorna på så att de kommer över lämmarna och vikt framtill i släpet. Men då får man problemet med att du har mycket last framtill och tyngdpunkten för brädorna längre bak och kan få en pendeleffekt. Jag vidhåller att ett längre släp vore lämpligt för lasten på bilden. Du får tycka annorlunda.