1 013 972 läst · 4 623 svar
1014k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Det var inte kombibilar. Jag har hört att det var vattenskadade bilar som skulle skrotas och att stapeln rasade strax efter att bilden tagits. Däremot tror jag inte att de var förstärkta.imported_Benno skrev:Hoppas de inte var på väg till tippen, fönstren. Jag fick leta ett tag innan jag lyckades hitta reservglas till mina fönster.
Dåliga takräcken de gör nu för tiden. Jag skulle ha 150 meter råspont på Byggmax. De sista 25 metrarna fick jag plocka av igen för det började svaja oroväckande i railsen.
Vill minnas att jag körde ett helt furugolv, eller om det var till två rum på min 745:a.
Volvo gjorde ju reklam för hur stabila de var genom att stapla ett gäng kombibilar på varandra, även om jag hört att de fuskade och hade förstärkt bilarna innan.
Jag tänkte istället på reklamfilmen där Volvon magiskt klarade att bli överkörd av monstertrucken medans övriga bilar jämte krossades. Visade sig vara fusk-preparerade bilar,K Kirre2 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.campaignlive.co.uk/arti...no-154-volvos-bear-foot-monster-truck/1372089
Medlem
· Västra Götaland
· 2 305 inlägg
Vad gäller Volvon som inte manglade av monstertrucken så har jag snappat att det först var en amatörvideo från verkligheten där bilarna bredvid blev rätt mosade medan Volvon förblev ganska intakt.
Den filmen fick Volvo/reklammakarna tag i och ville göra något av, men amatörvideons kvalitet var för låg, så de spelade in typ samma sak igen, dvs hyrde in en MT, ställde upp en rad med bilar med en Volvo i mitten.
Men till deras förtvivlan så mosades även Volvon denna gång.
Så det löstes med att förstärka en Volvo och göra om allt ännu en gång.
Sen läckte det förstås ut att Volvon i reklamen var förstärkt och så var cirkusen igång.
Den filmen fick Volvo/reklammakarna tag i och ville göra något av, men amatörvideons kvalitet var för låg, så de spelade in typ samma sak igen, dvs hyrde in en MT, ställde upp en rad med bilar med en Volvo i mitten.
Men till deras förtvivlan så mosades även Volvon denna gång.
Så det löstes med att förstärka en Volvo och göra om allt ännu en gång.
Sen läckte det förstås ut att Volvon i reklamen var förstärkt och så var cirkusen igång.
Min trästång på 16,5 m gick av och ville helst ha en ny 16m. 12m glasfiber blev det för den var rätt billig, typ halva priset mot en längre stång inklusive frakt men när den levererdes insåg man varför, 12m är vad en normal fullstor långtradare rymmer i släpet, därefter blir det nån specialfrakt som är klart dyrare. Sen påstår en jag känner att han kört en längre på släpet och låtit den glida över takräcket i svängarna i 30 mil men jag är skeptisk.MathiasS skrev:
Jag fick flaggstången hemlevererad av en större leverantör i stockholm (fabrikat Formenta tror jag) för ett gäng år sedan. Han levererade precis som på den norska bilden, med flaggstången på ett personbilstak. Jag gissar, men vet inte, att man gör likadant idag. Nog för att jag skulle tycka att det var lite nervöst med sådana överhäng, men köpte jag stång idag skulle jag köra så själv.V Ville_Vessla skrev:Min trästång på 16,5 m gick av och ville helst ha en ny 16m. 12m glasfiber blev det för den var rätt billig, typ halva priset mot en längre stång inklusive frakt men när den levererdes insåg man varför, 12m är vad en normal fullstor långtradare rymmer i släpet, därefter blir det nån specialfrakt som är klart dyrare. Sen påstår en jag känner att han kört en längre på släpet och låtit den glida över takräcket i svängarna i 30 mil men jag är skeptisk.
Oj, när DHL leverade min 12m med sin normala största bil hade den nån cm tillgodo på släpet, men det beror väl på säljaren var man väljer leverantör. I mitt fall köpte jag den av min svåger som kanske inte var riktigt helt på att hålla emot när vi fällde den gamla eftersom han säljer dessa, den gick av. Han fick ju sälja en ny, visserligen till svågerpris(vilket kanske är dyrare) men den gamla var rutten till 2/3 på ett par meter så man slapp få den över huset eller nån bil.Blev en hel del ved iaf, visserligen målat så det var väl nåt miljöbrott men det var 15 år sen och uppeldat sen länge.MathiasS skrev:Jag fick flaggstången hemlevererad av en större leverantör i stockholm (fabrikat Formenta tror jag) för ett gäng år sedan. Han levererade precis som på den norska bilden, med flaggstången på ett personbilstak. Jag gissar, men vet inte, att man gör likadant idag. Nog för att jag skulle tycka att det var lite nervöst med sådana överhäng, men köpte jag stång idag skulle jag köra så själv.
Så här fick Norrmannen sin stång levererad efter att polisen stoppat färden, kranbil med trailer.
Blev en ganska dyr flaggstång.
Norrmännen tillåter i princip inget överhäng av last, man får söka dispens för lång transport och ha utdragbar trailernär det blir stora grejer.
Blev en ganska dyr flaggstång.
Norrmännen tillåter i princip inget överhäng av last, man får söka dispens för lång transport och ha utdragbar trailernär det blir stora grejer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tittade lite på hur andra flagstångsförsäljare gör i Sverige - hittade direkt bilder på personbilar med långa släp bakom, så det finns ju lite alternativ även här.
Hur kör man hem långa reglar i norge? Svårt att köra 540-bitarna utan överhäng.
Hur kör man hem långa reglar i norge? Svårt att köra 540-bitarna utan överhäng.