C
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tittade lite på hur andra flagstångsförsäljare gör i Sverige - hittade direkt bilder på personbilar med långa släp bakom, så det finns ju lite alternativ även här.
En av våra hantverkare berättade när de satte upp en lång flaggstång åt en kund. De hade inget långt släp så de skickade ner några gubbar till stationen där stången skulle hämtas för att bära den till slutdestinationen. Men det var tydligen j-kligt knepigt att kånka runt med den nere på stan när man skulle runda ett hörn. :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Fartland och 7 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Förtydligande:

en 14m stång väger in precis under 100kg, 16 och 18m väger över 100kg.

en vanlig 10-12m väger drygt 40kg.
Det var jag tvungen att kolla för jag tyckte det lät bullshit då vi tog och lyfte en stång förra året. Jag höll med en näve på min ände.
76 kg med markfäste för en 14 meters enl denna källan, Teknisk data - Svenska Flaggstänger (svenskaflaggstanger.se)

Är säkert olika men vi hade garanterat inte lyft in en som väger in på 100 kilo där vi skulle ha den och jag med en näve :p

• Gilla
Igen
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det var jag tvungen att kolla för jag tyckte det lät bullshit då vi tog och lyfte en stång förra året. Jag höll med en näve på min ände.
76 kg med markfäste för en 14 meters enl denna källan, Teknisk data - Svenska Flaggstänger (svenskaflaggstanger.se)

Är säkert olika men vi hade garanterat inte lyft in en som väger in på 100 kilo där vi skulle ha den och jag med en näve :p
Ja det är klart det varierar lite, mina siffror kom från Formenta. Min magkänsla sa 10-20kg men det var uppenbarligen lite fel för en normallång stång.

richardtenggren
Vi har bara en L750U, så för att transportera vår flaggstång så sågade jag upp den i ~2,5 m bitar, så det var inga problem! :) Tror den var 16 m…

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Bengt-54 och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Det var inte kombibilar. Jag har hört att det var vattenskadade bilar som skulle skrotas och att stapeln rasade strax efter att bilden tagits. Däremot tror jag inte att de var förstärkta.
Vad jag minns hade de en trave 745: or också utanför Älvsjömässan när det var bilsalong på 80-talet.

S Strandhus21 skrev:
Jag tänkte istället på reklamfilmen där Volvon magiskt klarade att bli överkörd av monstertrucken medans övriga bilar jämte krossades. Visade sig vara fusk-preparerade bilar,

[bild]

[länk]
Du är tydligen lite yngre än jag!

imported_Benno imported_Benno skrev:
Vad jag minns hade de en trave 745: or också utanför Älvsjömässan när det var bilsalong på 80-talet.
Kanske har gjorts fler gånger då. Känner mig gammal...

S
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tittade lite på hur andra flagstångsförsäljare gör i Sverige - hittade direkt bilder på personbilar med långa släp bakom, så det finns ju lite alternativ även här.

Hur kör man hem långa reglar i norge? Svårt att köra 540-bitarna utan överhäng.
http://matsbat.com/nordingstangen/transporter.asp

• Gilla
MathiasS och 2 till
  • Laddar…
G
I Sverige får man ha 24 meter på taket om man märker ut det, lite jobbigt i snäva korsningar och rondeller men lagligt
Skärmdump av regler för bilens last med illustration av maxlängd och markeringsflaggor på fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Martin.M och 2 till
  • Laddar…
G GammelMan99 skrev:
I Sverige får man ha 24 meter på taket om man märker ut det, lite jobbigt i snäva korsningar och rondeller men lagligt
Blir det därmed 48 meter max för nedanstående ekipage? :geek:
Grönt fordon som drar ett överlastat släp med långa rör, vilket sträcker sig väl bortom bilen på en gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Wow
René W och 24 till
  • Laddar…
G
Alfredo Alfredo skrev:
Blir det därmed 48 meter max för nedanstående ekipage? :geek:
[bild]
Misstänker att det inte finns nån gräns i Ryssland, går det att utföra så gör dom det, typ ;):p:rofl:
Väldigt smart att kunna utnyttja 2 bilar, skulle ha haft ett släp med gallergrindar efter första bilen så hade rören legat rakare (y)

• Gilla
Igen
  • Laddar…
G GammelMan99 skrev:
Misstänker att det inte finns nån gräns i Ryssland, går det att utföra så gör dom det, typ ;):p:rofl:
Väldigt smart att kunna utnyttja 2 bilar, skulle ha haft ett släp med gallergrindar efter första bilen så hade rören legat rakare (y)
Gränsen är bara hur många rubel du har i plånboken för att muta polisen med...

• Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
G
B b8q skrev:
Ligger nog nåt i det också (y)

B b8q skrev:
Samt att veta hur man lägger fram sitt ”erbjudande” till polisen på rätt sätt. Fråga om det ”går att knuffa på”, fast på ryska dårå. Det är ett lagom subtilt sätt att fråga om det går att komma undan och vad det kostar.
не можно толкать

B b8q skrev:
Finns nog en hel del där, kan ju ha ändrats, men farsan åkte ofta till norra ryssland under 90-talet och en bit in på 2000-talet och åkte alltid fast för fortkörning. Han trodde ju att dom hade en klisterlapp för hastigheten på radarpistolen som dom visade upp och för motsvarande 30-40kr fick man åka vidare utan mer pappersexcercis. Visserligen påstods det vara böter men tveksamt, alla utländska bilar fick nog denna böter. En gång var han för att kolla på ett större byggprojekt som ett av våra större byggbolag tänkte lägga en offert på, åkte med borgmästaren för att kolla och då var det fri lejd, fick även ett papper från denne och därefter uteblev böterna om man visade upp detta. Men som sagt detta är mer än 20 år sen.

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.