U Ulrimat skrev:
Alltså till kalla tunnan har jag en sån pump för några hundralappar på Biltema eller Jula, till barnpool. De kommer med pappersfilter men jag använder filterbollar istället. Man är ju inte i så länge per gång i den så egentligen räcker det nog med en sån liten pump. Kanske hade vart bättre med större dock, för frysrisken etc. Till den varma där man sitter längre har jag en standard Intex sandfilterpump men med filterbollar istf sand, 1000 ggr enklare att ha att göra med filterbollar. Köpte den på blocket för 400 kr men tror en sån går på ca1500-2000kr ny? Pumparna står i en isolerad lite nedgrävd låda.

Båda badtunnorna är nedgrävda ca 50 cm. Har även lock till båda. Får se hur det funkar i sommar, byggde ju detta i höstas så vet inte vad som händer när det blir varmt. Tänker dock att om man kör isolering, nedgrävt, trälåda och lock borde det hålla sig svalt.. vi får se :)
Hur har du löst utrinning när den är nedgrävd? Helt enkelt ett rör i en kanal med litet fall mot samlingspunkt? Har du vänt på IBCns koppling så man öppnar inifrån?

Ska nog försöka gräva ner den så att toppen hamnar någon decimeter under marknivå, om man inte stöter på berg tidigare. Funderar även på att göra en mindre lucka i den så det blir enklare att fylla på med is vid behov
 
LevaLivet LevaLivet skrev:
Hur har du löst utrinning när den är nedgrävd?

Alltså såhär: bredvid badtunnorna har jag bl.a. utedusch. Uteduschen är fortpumpad med hjälp av en "pentrypump" (för båtar från Biltema). När jag ska tömma tunnorna pumpar jag upp lite sug med fotpumpen och sen kopplar jag loss slangen o sänker ner den lägre än tunnan (har en liten grop vid sidan av) och så sköter häverteffekten resten. Jag har otroligt sandig/genomsläpplig jord där jag bor så inget vatten blir stående.
 
  • Vit och röd rörskärare för plastledningar med svart pedal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag nyttjat tunnan tillräckligt många gånger för att kunna utvärdera.

Den lilla cirkpumpen som nämnts vid flera tillfällen funkar fint. Jag kommer att komplettera mitt cirkulationssystem med ett filter.

Har haft lite problem med vattenslangarna, köpte nån blå slang från biltema. Tror inte den gillar temperaturen som blir då slangen har som separerat...Vid ett tillfälle brast slangen som gick från kaminen. Vad kör ni andra med för slang och vart har ni köpt den?

Jag har i dagsläget 10meter 15mm prisolrör i kaminen, men kommer att komplettera detta med 10 meter till. Anledningen är att ibland känns det som att verkningsgraden är låg och att mycket energi går till kråkorna. Det är dock väldigt beroende på utetemp (såklart) och kvalité/träslag på veden. Funderar även på att kapa ner oljefatet lite så den blir lite mer behändig.

Jag kan dock rekommendera att man isolerar sin tunna. Oftast badar vi två gånger i samma vatten (använder lite klor) och om jag värmer upp den och badar på tex. fredag kväll så behövs det knappt 1-2 brasor kvällen efter för att få upp tunnan i badtemperatur. Utan isolering så tror jag att temperaturen i vattnet sjunker ordentligt mellan tillfällena.
 
Jag har en isolerad 8-kantig badtunna 2000liter
Den sjunker 2 grader/dygn vid stillastående cirkulations pump. C:a 20 grader på en vecka från 40-20 grader.
Dock sker en tydlig skiktning i vattnet precis som i en ackumulatortank, så längst ner är där 5-10cm vatten efter ett dygn som är märkbart kallare men om man kör bubblor så blandas vatten.
Jag har 10cm frigolit på alla ytor samt en 5mm isolering som flyter på ytan + 10cm lock.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
M meckis skrev:
skippa o bygg tunnan, ibckar funkar alla gånger om ni bara ska vara 4 pers. bara kapa toppen! ventil finns i botten för utappning redan :) klä med valfritt material! klart!

se mina bilder..ska panela den med. nu har jag satt vindpapp för det ska se lite roligare ut tills den är klädd, byggde sittbänkar med.. på bilden är de dock för låga så jag har höjt upp dem nu.
Ser lite trångt ut att sitta mer än en person i det trånga utrymmet. Är dom 120 × 80 cm som en EU pall?
 
Sittställning
S Smeden 17 skrev:
Ser lite trångt ut att sitta mer än en person i det trånga utrymmet. Är dom 120 × 80 cm som en EU pall?
2 pers är optimalt. 3 blir lite halvdrygt ifall man inte är 1 par med tredje hjul.
4.. 2 par går men inga så skönt.

Jag köpte en norrländsk riktig tunna efter att jag störde mig på att inte kunna sträcka ut mig. Men för priset kontra ibc är ibc riktigt jäkla prisvärd!!

Ska nog göra om ibc till barnpool nu istället
 
  • Gilla
Smeden 17
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
2 pers är optimalt. 3 blir lite halvdrygt ifall man inte är 1 par med tredje hjul.
4.. 2 par går men inga så skönt.

Jag köpte en norrländsk riktig tunna efter att jag störde mig på att inte kunna sträcka ut mig. Men för priset kontra ibc är ibc riktigt jäkla prisvärd!!

Ska nog göra om ibc till barnpool nu istället
Fanns det dubbel IBC skulle det vara klockrent bra! 1000 lit är i minsta laget. Inte lätt att få plats med kaminen med! Men finns även eluppvärmda IBC men då försvinner tjusningen tycker jag. Ska vara vedeldat!
 
Sittställning
S Smeden 17 skrev:
Fanns det dubbel IBC skulle det vara klockrent bra! 1000 lit är i minsta laget. Inte lätt att få plats med kaminen med! Men finns även eluppvärmda IBC men då försvinner tjusningen tycker jag. Ska vara vedeldat!
Vedeldad ska det vara! Jag körde oljefat med kopplarslinga
 
  • Gilla
Smeden 17
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Vedeldad ska det vara! Jag körde oljefat med kopplarslinga
Oj! Menar du 208 lit standard fat?
 
Sittställning
S Smeden 17 skrev:
Oj! Menar du 208 lit standard fat?
Aa precis, stående fat med lock i halva toppen och spirorör som skorsten. Liten cirkpump och klar! :)
 
  • Gilla
Smeden 17
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Aa precis, stående fat med lock i halva toppen och spirorör som skorsten. Liten cirkpump och klar! :)
Jag funderar på att bygga en "badtunna" i rektangulär form med 45×170 plank/reglar. Tänkte 200 cm× 100 cm ca. 100 cm. Hög ca. Marinplywood i botten. Måste nog ha nån tärning mellan skarvarna bara. Annars måste man plasta invändigt.
 
S Smeden 17 skrev:
Jag funderar på att bygga en "badtunna" i rektangulär form med 45×170 plank/reglar. Tänkte 200 cm× 100 cm ca. 100 cm. Hög ca. Marinplywood i botten. Måste nog ha nån tärning mellan skarvarna bara. Annars måste man plasta invändigt.
Menade tätning! Tänkte man kunde klä den med plast matta invändigt! Som man har i ett badrum? Kanske skulle funka? Mvh.
 
Sittställning
S Smeden 17 skrev:
Menade tätning! Tänkte man kunde klä den med plast matta invändigt! Som man har i ett badrum? Kanske skulle funka? Mvh.

Bygg allt i trä och låt den svälla tät ? :)
 
Sittställning Forlowt skrev:
Bygg allt i trä och låt den svälla tät ? :)
Kanske man skulle stryka den med tjära med inv.?
 
Sittställning
S Smeden 17 skrev:
Kanske man skulle stryka den med tjära med inv.?

Vanliga trä tunnor sväller sig täta, jag förslår nog att du kikar på den klassiska tunnan och gör likadant.

Vanligt obehandlat sväller och blir tät utan massa kem. 2 ST IBC blir väl stort nog för dig och blir underhållsfri jämfört med en trä tunna.

Jag köpte tillslut sotarna badtunna extern men jag har kvar min ibc till isbad vinterhalvåret.
 
  • Gilla
Smeden 17
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.