torparavgrund torparavgrund skrev:
Tog mig bokstavligt talat tre minuter att google "ytterdörr massivt trä" och hittade:

Specialsnickeriet Tingsryd om du vill ha en i furu.
Ekstrands om du vill ha en i ek.
Nåt ställe som heter Bovalls verkar också ha med ytskikt av panel ist.f board.

Kostar de en förmögenhet? Ja, lite snabbt kikat verkar de ligga på 15 000kr för de enklare snittens enkeldörrar. Men TS har ju här betalat det dubbla och blivit besviken, så det kanske det är värt.

Edit: Sedan har vi den här tråden om att beställa ytterdörrar i äldre stil med massor av bra länkar.
Vi får tillägga att jag köpt en rejäl dubbeldörr med äkta speglar ut- och invändigt. Så ingen enklare enkeldörr. Men om vi inte samtidigt bytte fönster, måttbeställda altandörrar, byggde ut och renoverade köket - då hade jag lätt lagt det dubbla för dörrarna med den erfarenheten jag nu har. När ekonomin återhämtat sig blir det massiva trädörrar i det här huset :strong:

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jo, det finns dörrar som håller att sitta ute, även utan skärmtak (med det sagt är skärmtak väldigt bra för en dörr). Men då tillverkas de av tex teak, kärnvirke av ek, Tricoya, Accoya eller fet kärnfuru (nej, inte furu med lite kärna i, furu helt utan splintved menar jag). Målning med linoljefärg. De kostar mycket mer än 25' kr dock.

HDF har ingenting i en dörr att göra, resultatet blir som på bilden med tiden. Täta färger gör att trä ruttnar över tid. En linoljefärg tappar glansen snabbare och behöver målas om oftare - men den skyddar träet!
Ja vi har redan bestämt oss för att börja spara till ett par massiva trädörrar (med linoljefärg :love:).

• Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
S
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Har ni skärmtak över era nya ytterdörrar då, oavsett om det gör nytta eller inte? Om ni faktiskt har tak har ni följt deras anvisningar och kan reklamera dörrarna till säljaren. Vägrar de som sålt (NorDan själva eller bygghandel?) kan ni gå till ARN.
Det känns väl som att en ytterdörr ska tåla utomhusklimat. Skärmtak hit och dit är rent trams. Ett sätt för tillverkaren att smita från ansvar. De flesta har väl en takfot som sticker ut en bit vilket borde vara mer än tillräckligt. Den dörren verkar vara gjord av "papp". Ren dynga om jag får uttrycka mig.

• Gilla
Miles och 4 till
  • Laddar…
H
G Gurrans skrev:
Finns säkert ett och annat finsnickeri som håller uppe kvalitén, men jag som byggare rekommenderar BARA Ytterdörrar & innerdörrar - SnickarPer och Trädörrar FSC certifierade ytterdörrar & innerdörrar I Bovalls Dörrbyggeri De har kvalitén och kräver inga skärmtak om olyckan skulle vara framme, då är det produktionsfel och de tar reklamationen. Varit på så många reklamationer genom åren, men ALDRIG på en ytterdörr från dessa två varumärken. Man får vad man betalar för!
Härligt att Trivselhus har SnickarPers dörrar som standard!

Cheesen
torparavgrund torparavgrund skrev:
Tog mig bokstavligt talat tre minuter att google "ytterdörr massivt trä" och hittade:

Specialsnickeriet Tingsryd om du vill ha en i furu.
Ekstrands om du vill ha en i ek.
Nåt ställe som heter Bovalls verkar också ha med ytskikt av panel ist.f board.

Kostar de en förmögenhet? Ja, lite snabbt kikat verkar de ligga på 15 000kr för de enklare snittens enkeldörrar. Men TS har ju här betalat det dubbla och blivit besviken, så det kanske det är värt.

Edit: Sedan har vi den här tråden om att beställa ytterdörrar i äldre stil med massor av bra länkar.
Ingen av dom du länkar till har en målad dörr utan fiberskiva.
Det är inte modernt med en trädörr, den ska vara vit, grå eller vit idag.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Cheesen
G Gurrans skrev:
Finns säkert ett och annat finsnickeri som håller uppe kvalitén, men jag som byggare rekommenderar BARA Ytterdörrar & innerdörrar - SnickarPer och Trädörrar FSC certifierade ytterdörrar & innerdörrar I Bovalls Dörrbyggeri De har kvalitén och kräver inga skärmtak om olyckan skulle vara framme, då är det produktionsfel och de tar reklamationen. Varit på så många reklamationer genom åren, men ALDRIG på en ytterdörr från dessa två varumärken. Man får vad man betalar för!
https://www.snickarper.se/globalassets/produktblad/snp_yd1210.pdf
Den kommer att få samma problem som TS dörr.. Samma konstruktion.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tomture61
Cheesen Cheesen skrev:
[länk]
Den kommer att få samma problem som TS dörr.. Samma konstruktion.
Nope , snickerier som TS har på sina dörrar är i trä hos Snickarper , plana ytor är HDF .
TS dörrar har snickerier i HDF

Tvärsnitt av en dörr med HDF-snickerier och träram, visande materialskikten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomture61 Tomture61 skrev:
Nope , snickerier som TS har på sina dörrar är i trä hos Snickarper , plana ytor är HDF .
TS dörrar har snickerier i HDF

[bild]
Hdf är dock rätt dåligt i ytterdörr. Den sväller också av vatten, om än mkt mindre än mdf.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tomture61
Daniel_N Daniel_N skrev:
Hdf är dock rätt dåligt i ytterdörr. Den sväller också av vatten, om än mkt mindre än mdf.
Har dörrar (en med grunda speglar + en med grunda speglar och fönster) från Snickarper på mitt bostadshus , har bott utomhus i 12 år (y)
Inget att klaga på , förutom att färgen (vit) på dörren åt nordväst börjat krita sig .

Nu har iofs ena dörren överhäng från takfoten , ca 80 cm och den andra , på kortsidan av huset har ett skärmtak :D

Det är mycket värre ställt till garaget , dörrar / slagport inst 2017 .
Gångdörren försöker jag reklamera .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Har dörrar (en med grunda speglar + en med grunda speglar och fönster) från Snickarper på mitt bostadshus , har bott utomhus i 12 år (y)
Inget att klaga på , förutom att färgen (vit) på dörren åt nordväst börjat krita sig .

Nu har iofs ena dörren överhäng från takfoten , ca 80 cm och den andra , på kortsidan av huset har ett skärmtak :D
ja skärmtak hjälper mycket. Icke desto mindre finns betydligt bättre val än hdf, det är dock billigt.

Jag köpte en ny entrédörr från Polardörren till vår utbyggnad. En dörr för 24.000 som vi kände att vi verkligen unnade oss.
Efter ett år hade den börjat spricka och svälla runt glasen.
Även den dörren hade snickerierna gjorda i mdf/hdf.
Innan jag reklamerade läste jag som tur är igenom det finstilta där det stod att skärmtak krävs.
Jag blev så förbannad så jag spikade ihop ett par sketna träkonsoler som jag satte i dörrfodret och la en glasskiva över innan jag tog bilder för reklamationen. (Men de anmärkte ändå på att jag monterat dörren i liv med väggens utsida i stället för insida)
Jag fick ändå ett nytt dörrblad på garanti och när det kom så byggde jag en ordentlig farstukvist som ändå var planerad men inte tidigare blivit byggd pga tillökning i familjen.

Men det är sorgligt vilken skitkvalitet det är även på ganska dyra dörrar.
En dörr som inte tål lite väder och vind är i min mening en innerdörr.

• Gilla
Miles och 5 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Det känns väl som att en ytterdörr ska tåla utomhusklimat.
Tycker du sammanfattar hela tråden där faktiskt. Jag kan tycka "ska tåla utomhusklimat" faktiskt är rätt så återhållsamma krav på en ytterdörr. Det är nästan så man vill skratta åt eländet. Tycker grymt synd om TS.

Det här tråden ger mig samma lite absurda känsla som jag fick för några år sedan när jag målade några beslag med rostskyddsprimer... som fick mina beslag att rosta.

Vad kommer härnäst? Fönsterbågar som inte tål regn och där tillverkaren kräver skärmtak över?

• Gilla
Miles och 4 till
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
Jag köpte en ny entrédörr från Polardörren till vår utbyggnad. En dörr för 24.000 som vi kände att vi verkligen unnade oss.
Efter ett år hade den börjat spricka och svälla runt glasen.
Även den dörren hade snickerierna gjorda i mdf/hdf.
Innan jag reklamerade läste jag som tur är igenom det finstilta där det stod att skärmtak krävs.
Jag blev så förbannad så jag spikade ihop ett par sketna träkonsoler som jag satte i dörrfodret och la en glasskiva över innan jag tog bilder för reklamationen. (Men de anmärkte ändå på att jag monterat dörren i liv med väggens utsida i stället för insida)
Jag fick ändå ett nytt dörrblad på garanti och när det kom så byggde jag en ordentlig farstukvist som ändå var planerad men inte tidigare blivit byggd pga tillökning i familjen.

Men det är sorgligt vilken skitkvalitet det är även på ganska dyra dörrar.
En dörr som inte tål lite väder och vind är i min mening en innerdörr.
Håller med.

Hade älskat att kunna ha tak över entrétrappen eller ännu hellre förstekvist. Men tyvärr godkänner inte kommunen det pga prickad mark :worried: Härligt att ni fick till ert till slut.

K
Jag köpte en 30 år gammal Teakdörr tillverkad av SnickarPer, på blocket för 2000kr. Slippapper, olja, nya gångjärn etc. för ett par tusen till. La ner cirka 35-40h på dörren och den är redo ör ytterligare 30 år. (med lite tätare intervall på underhål såklart..)

Hade själv inte lust att betala 45-60.000 för en "riktig" dörr men ville samtidigt inte investera i skräp.. Kanske kan vara en väg för er också? Vill man inte ha trälooken kan ju använda en linoljefärg.

• Renoverad 30 år gammal teakdörr med glasfönster uppställd mot en vägg.
    Skapa konto
  • Renoverad 30 år gammal Teakdörr med nya gångjärn står i en verkstad, väntar på fortsatt bruk.
    Skapa konto
  • Renoverad 30 år gammal teakdörr i en husfasad med oljad yta och nya gångjärn, omgiven av blommor.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Johanw123 och 39 till
  • Laddar…
Jag tror problemet är dagens miljövänliga färger.
Eller att man snålar på färg vid tillverkningen, det är ju färgen som ska hålla materialet skyddat.
Man kan ha vilket material som helst under, bara färgen är bra och tjock nog för att skydda.

• Gilla
  • Haha
jawen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.