Hej!
Mitt första inlägg på forumet
Jag går i tankar att bygga en bastu i mitt uthus på tomten som fungerat som vedförråd/förråd.
Jag har aldrig byggt bastu förut och har sökt och hittar en massa olika ideer och lösningar.
Men hur skulle NI gjort?

Ytan på bastun är tänkt till ca 2x2 m och värmas upp med el.

Uthuset är av enkel konstruktion stående på plintar och med plåttak.

Funderingar som snurrar i skallen:
1. Golvkonstruktion. Trallgolv eller tätt golv.
2. Isolering. Helt isolerat, bara väggar och tak, bara tak eller inget alls.
3. Isolering i tak. Luftspalt mot plåttaket men kan det ge kondens som ändå går ner i isoleringen.
4. Vid trallgolv. Vatten rinner ner i grusbädd men kan det ge dålig lukt av någon anledning?
5. Vid trallgolv. Blir det dragit och kallt på golvet?
6. Vid trallgolv. Behövs någon tilluftsventil utöver springor i golv?
7. Uppbyggnad väggar och tak utifrån och in?
8. Fönster i bastun. Kan det placeras ovanför aggregat?

Tack på förhand
 
  • Uthus i trädgård som används som vedförråd och föreslås omvandlas till en bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett enkelt uthus med träkonstruktion, plåttak och diverse trädgårdsredskap lagrade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett uthus med trästomme, verktyg och plåttak, potentiell bastuombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4. Vid trallgolv. Vatten rinner ner i grusbädd men kan det ge dålig lukt av någon anledning?

Har inte gjort det för mig på åtta år. Men endast fritidshus.

5. Vid trallgolv. Blir det dragit och kallt på golvet?

Man kanske inte sitter på nedersta laven i -15 och dålig eld. Sommar eller intensivt eldande, inga problem. Beror såklart på kamin.

6. Vid trallgolv. Behövs någon tilluftsventil utöver springor i golv?

Nej.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
mejner mejner skrev:
4. Vid trallgolv. Vatten rinner ner i grusbädd men kan det ge dålig lukt av någon anledning?

Har inte gjort det för mig på åtta år. Men endast fritidshus.

5. Vid trallgolv. Blir det dragit och kallt på golvet?

Man kanske inte sitter på nedersta laven i -15 och dålig eld. Sommar eller intensivt eldande, inga problem. Beror såklart på kamin.

6. Vid trallgolv. Behövs någon tilluftsventil utöver springor i golv?

Nej.
Tack för bra svar :) Har du använt tryckt virke till golv? Hur har du gjort med isolering?
 
K ks63252 skrev:
Tack för bra svar :) Har du använt tryckt virke till golv? Hur har du gjort med isolering?
Lärk om jag minns rätt. Tryckt rekommenderas inte i bastu.

Jag har en sån där byggsats "timrad" med 45 mm virke. Ingen isolering i vare sig väggar eller tak. Men jag har vedeldad.

Så resten låter jag andra svara på.
 
mejner mejner skrev:
Lärk om jag minns rätt. Tryckt rekommenderas inte i bastu.

Jag har en sån där byggsats "timrad" med 45 mm virke. Ingen isolering i vare sig väggar eller tak. Men jag har vedeldad.

Så resten låter jag andra svara på.
Inget tryckt alltså. Men till golvreglarna som trallen skruvas i borde tryckt funka eller?
 
Jag har tryckt trallvirke som golv i bastun. Det är inga problem. Det är så välventilerat att det inte ens hade spelat någon roll med gammal kreosotkimpregnering. Dagens kopparimpregnering skulle jag inte alls vara orolig för.

Beträffande fönstret blir det nog för varmt precis ovanför ugnen. Jag skulle rekommendera annan plats. Har du tänkt ha elaggregat är det lite annorlunda, då rekommenderar jag att du tänker om och kör vedeldat istället. ;)
 
  • Gilla
mejner
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har tryckt trallvirke som golv i bastun. Det är inga problem. Det är så välventilerat att det inte ens hade spelat någon roll med gammal kreosotkimpregnering. Dagens kopparimpregnering skulle jag inte alls vara orolig för.

Tycker du det är dragigt på golvet? Skulle du gjort annorlunda på nästa bygge?

Beträffande fönstret blir det nog för varmt precis ovanför ugnen. Jag skulle rekommendera annan plats. Har du tänkt ha elaggregat är det lite annorlunda, då rekommenderar jag att du tänker om och kör vedeldat istället. ;)
Det blir elaggregat. Menar du att det skulle funka bättre med fönster ovan ett elaggregat?

Tack för klok info :)
 
Ja, jag tror inte värmen blir lika extrem ovan ett elaggregat som ovan en vedugn. Jag skulle fortfarande inte rekommendera det, men tror som sagt att det är mindre risk.

Sen är ju fönster förvånansvärt tåliga. Mitt eget är nog mindre än 50 cm i sidled från ugnen och det är ett vanligt begagnat kopplat tvåglasfönster med träram. Eventuellt vattenkastande på fönstret kanske är det stora problemet. Det ger ju en snabb värmeförändring son glaset kanske inte tål.
 
Jag har byggt bastu av ungarnas lekstuga, sanning med modifikation för i praktiken byttes allt utom några bottenreglar. Invändigt mått 2,3 x 2,3 men ungefär en tredjedel går bort till omklädningsrum. 8 kW elaggregat. Jag har isolerat 45 i alla väggar, 95 i taket, samt 50 mm cellplast mellan golvreglar. De behövs. Den behöver också va ganska tät så du kan styra ventilationen, skulle bli för dragigt på vintern om de va springor i golvet, lite blåsigt skulle där inte alls bli skönt.

Vidare har jag både plåtslagare och papptakläggare bland mina vänner, dom va rörande överens att bondplåt på en bastu så får man kondensproblem.

Så tyvärr är mitt råd att du får riva ner så pass att du får dit isolering, vindpapp, råspont osv. Alternativt går du på vedeldad då är det enklare.

Ett litet tips, vatten behövs. Även på vintern. Gräv ner en slang på frostfritt djup så du kan ha en utedusch som fungerar året runt. (Värmekabel i slutet av slangen/utkastaren samt löstagbar dusch som du kan lägga in i bastun så den tinar upp under uppvärmningen)
 
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
skulle bli för dragigt på vintern om de va springor i golvet, lite blåsigt skulle där inte alls bli skönt
Finns många exempel på bastur med springor i golvet som fungerar utmärkt. I varje fall vedeldade. Vi bastar varje vinter i Dalarna, har varit -25 och det går bra.

Elaggregat vet jag inget om, men det borde väl bara vara en fråga om kW.
 
Fönstervy med imma nära bastuns elaggregat, 6mm härdat glas och utsikt över trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här nära är mitt fönster elaggregatet. 6mm härdat glas. Inga problem än så länge förutom den självklara imman.
 
mejner mejner skrev:
Finns många exempel på bastur med springor i golvet som fungerar utmärkt. I varje fall vedeldade. Vi bastar varje vinter i Dalarna, har varit -25 och det går bra.

Elaggregat vet jag inget om, men det borde väl bara vara en fråga om kW.
De var därför jag skrev att det blir enklare med ved, trådskaparen ska ju köra på el. En liten vedkamin ger drygt 15 kW, rekommenderad effekt på elaggregat på den volym som trådskaparen nämner borde va ca 8 kW, då skulle åtminstone jag vilja kunna styra ventilationen lite mer precist.
 
  • Gilla
mejner
  • Laddar…
Bygget är på gång. Har grävt ur och grusat upp och påbörjat att bygga gjutform. Mao blir det en platta med isolering i golv, väggar och tak. Kondens i taket har jag som plan att lösa med oljeboard skivor i taket som eventuell kondens kan droppa ner på och rinna ut i takfoten.
 
  • Grävt och grusat område med påbörjad gjutform för platta inne i ett bygge, verktyg syns på gruset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite uppdatering.
Ett pågående byggprojekt med en nylagd kakelplattor på ett trädäck med nivelleringssystem speglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutgjutet betonggolv i ett pågående byggprojekt, omringat av träreglar och stående timmerväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagd betongplatta inne i en trädgårdsstuga med träväggar och grus runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
Regla pååå, regla pååå
 
  • Verkstad med regelväggar, kapmaskin på arbetsbänk och vedhylla i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takreglar i trä mot en byggplywood i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DeWalt kapsåg på stativ i ett pågående byggprojekt med träspån på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Regelverk för en vägg under konstruktion i ett utrymme med träreglar och OSB-skivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg av reglar och isoleringsmaterial i en byggkonstruktion med vedstapel och byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår i ett rum med oskyddade träreglar och en stege i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppförande av träregelverk i ett pågående byggprojekt, sett från entrén.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Litengubbe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.