7 629 läst · 22 svar
8k läst
22 svar
Kommunens ansvar gällande skötsel av allmänning
Det är ju lite som den grannen som klagade högst och tillräckligt mycket som fick låna utrustning och bränsle av kommunen. Grannen röjde givetvis bara vid sin tomt och flera andra grannar fortsatte ju klaga. Hade kommunen rensat själva ordentligt så hade de ju sluppit en hel drös med klagomål.S Stuff skrev:Har ett lika dant läge här och kommunen gör verkligen minsta möjliga.
Här har vi "löst det" skapligt själva genom att alla boende regelbundet klipper upp en remsa gräsmatta 8-10 meter från tomten och ut mot dungen. Alla kör den lilla sträcka som vetter mot sin tomt alltså.
Den klippta ytan används inte till något särskilt sedan utan blir bara en bra gata som håller sly och busk borta från tomterna. Det håller det också lite mer öppet så att inte dungen kommer för nära och ev. mysko filurer får svårt att använda den för at smyga sig in på tomterna.
Den klippta ytan kan användas av alla boende som genväg till en närliggande cykelbana.
I det som är kvar av dungen finns en del träd i dåligt skick som kommunen tyvärr också gör minsta möjliga insats på. Två vintrar i rad har träd knäckts av snötyngden och fallit in på min tomt. Jag har felanmält till kommunen och då också understrukit att det finns ytterligare en handfull träd som lutar oroväckande mycket in mot tomter i området och att de bör passa på att se över det.
Vad gör kommunen? Jo det ringer ut en liten entreprenör med skogstraktor som får åka dit, plocka upp ett(1!) avbrutet träd för att sedan åka hem igen. Ett jobb som tar några minuter. Längst tid tar det att lasta av maskinen. Övriga lutande träd får stå kvar. Detta nu två vintrar i rad som sagt. Vad blir inte kostanden per omhändertaget träd om man gör så? Tar man ändå dit entreprenörer med ordentliga maskiner borde man passa på att röja upp lite
Här det flera grannar som flyttat sin tomtgräns ett par meter in på allmänningen och sköter det som sin trädgård. Någon har till och med byggt halva sin bod på kommunens mark (lite väl vågat kanske). Jag hade gärna också haft ett par meter till att sköta om, men då måste jag först få bort alla träd.
Funderar på att skicka en bild till kommunen och fråga om jag kan få okej att själv ta ner de närmsta träden innan de blir för stora. Då slipper de ju göra ett skit och de slipper klagomål från mig i alla fall.
Ibland är det bättre att inte fråga. Vi hade träd som växt upp precis utanför tomten
Om du vill ta bort dem så fråga inte. Jag vet en som frågade och då var de helt plötsligt jätteviktiga träd och fick absolut inte tas ner.Tobbe.A skrev:Det är ju lite som den grannen som klagade högst och tillräckligt mycket som fick låna utrustning och bränsle av kommunen. Grannen röjde givetvis bara vid sin tomt och flera andra grannar fortsatte ju klaga. Hade kommunen rensat själva ordentligt så hade de ju sluppit en hel drös med klagomål.
Här det flera grannar som flyttat sin tomtgräns ett par meter in på allmänningen och sköter det som sin trädgård. Någon har till och med byggt halva sin bod på kommunens mark (lite väl vågat kanske). Jag hade gärna också haft ett par meter till att sköta om, men då måste jag först få bort alla träd.
Funderar på att skicka en bild till kommunen och fråga om jag kan få okej att själv ta ner de närmsta träden innan de blir för stora. Då slipper de ju göra ett skit och de slipper klagomål från mig i alla fall.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 009 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 009 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 009 inlägg