E
A abkho skrev:
Söker en elektriker som kan byta min elcentral.
Samt koppla in jordfelsbrytare. Se
bilden nedan.
[bild]
Du kan nog få in en jordfelsbrytare till vänster och så slipper du byta.

Vet inte om här finns några Göteborgselektriker här, @elmont kanske?
Baserat på hens vitsar.. :p

• Gilla
abkho
  • Laddar…

Bästa svaret

A abkho skrev:
Söker en elektriker som kan byta min elcentral.
Samt koppla in jordfelsbrytare. Se
bilden nedan.
[bild]
Om man skulle byta Din elcentral, så är det lådan längst upp med 9 säkringar som byts. Mätartavlan, som är den stora delen av detta "gråfärgade bygge" blir kvar.

Jag gissar att Du tänker dig en "modern" central med automatsäkringar. Hoppas att Du vet att automatsäkringar egentligen är sämre än skruvsäkringar, men har bedömts tillräckligt bra för att användas i bostäder. I nyproduktion använder man dem för att de är billigare att montera in, men egentligen är det rätt tokigt att skruva ner en fungerande och installerad central för att byta till en som är sämre. (Tycker jag känner igen materialen på bilden, tror inte att den tillhör undantagen från denna "regel", men för att säga exakt måste man lyfta på locket och titta in). Om det är några skador på den Du har brukar det gå att fixa, som att byta proppphuvar etc.

En automatsäkringscentral med plats för 9 säkringar + jordfelsbrytare, 13 moduler, och kanske lite plats över för framtida ändringar skulle typiskt vara en central med 1 rad x 18 moduler. Den har då storleken 38 x 25 cm. (Bredd x Höjd). Får det plats på samma ställe som Du har centralen nu? Om man måste flytta den, byta eller dosa av/förlänga alla från centralen utgående kablar ökar kostnaden för jobbet.

Om man har otur kan byte från vanlig säkring till automatsäkring även dra med sig att grupper som fungerat tidigare nu börjar ge besvär. Det kan då behöva göras om någon grupp - dras ut ny kabel från centralen och sätta en extra säkring när någon gammal, stor, grupp delas upp i två halvstora.

Mätartavlan ser ut att ha varit med ett tag, man kan byta den också, men den nya man sätter upp är lika stor som dagens, om än vit. Elverken är dock väldigt mycket anhängare av skåp ute om man byter (se nedan)!

Rent tekniskt vinner man inte mycket på byte till ny tavla inne. Den gamla brytaren (grön och röd knapp) kan ibland krångla, men om den funkar så är det bra. Resten av mätartavlan är närmast "oförstörbar", och framför allt åldras den inte. (Ev risiga ledningar inuti kan bytas vid behov).
Alternativet, som nätägarna ("elverket") gillar skarpt är att man sätter upp ett nytt mätarskåp utomhus. Det skåpet är 55 x 80 x 21 cm stort, och då flyttas elmätaren dit. Kvar inne blir bara själva centralen, som då behöver en huvudbrytare också. Tipset är då att ta en 2-radig central, som har storlek 29 x 38 cm (bredd x höjd).

Obs att andra installatörer kan ha andra "favoritfabrikat", med lite olika mått, men detta är vad jag skulle föredra att använda, och det fungerar kanske som modell för tankarna oavsett vad det sedan exakt blir.

Jordfelsbrytare är väldigt bra säkerhetshöjare. Var beredd på att när man sätter dit den kan man komma att hitta "tysta fel" i form av jordfel som kan finnas i gamla hus. Spis och elvärme är väl de vanligaste apparaterna som kan visa sig vara risigare än man visste om.

Kan elmätaren på bilden möjligen vara i Ellevios (fd. Fortum, fd. Yngeredsfors) nät? Jag tycker mig ha sett dem förr...

• Gilla
  • Älska
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.