Jämförde lite billiga alternativ snabbt:
Jula Ryobi 400Nm 1300kr utan batt/ladd
Jula Meec 250Nm 499kr utan batt/ladd
Bosch, Makita, Dewalt 250Nm ca 2-2500kr utan batt/ladd
Finns proffsmaskiner som har 650Nm, men då kostar det.
Biltema 230Nm 399kr utan batt/ladd
Parkside verkar rätt prisvärd.

Immobil Immobil skrev:
Jag har den också och den har aldrig svikit mig. Rekommenderar den verkligen!
jag har den oxå och har hittills fått bort allt jag provat på. den är rejält tung, så främst till att skifta hjul eller ibland lossa ngt kraftigare.

K knipo skrev:
Jag köpte en sådan förra kampanjen. I höstas kanske?
Sist jag skulle använda den så var batteriet kasst. Dioderna på batteriet lös både grönt o rött samtidigt, o det tar inte emot laddning.
Jag vet att jag har kvittot kvar, för det har jag lagt på ett väldigt bra ställe. Kan bara inte minnas var.:sweat:
O utan kvitto ville de inte göra något.

Någon mer som har haft otur med batteriet?
Jag har löst liknande laddningsproblem tidigare, många laddare vägrar ladda om de inte kan identifiera batteriet när det är helt dött.

Taget från nätet
"Det fixar du med två gem och ett fulladdat batteri. Ställ först båda batterierna på det ena gemet. Sedan sätter du det andra ovanpå så att de är parallellkopplade i fyra-fem sekunder. Sätt sedan batteriet som ska laddas i laddaren, och den börjar ladda."

R Rallarn80 skrev:
Jag har löst liknande laddningsproblem tidigare, många laddare vägrar ladda om de inte kan identifiera batteriet när det är helt dött.

Taget från nätet
"Det fixar du med två gem och ett fulladdat batteri. Ställ först båda batterierna på det ena gemet. Sedan sätter du det andra ovanpå så att de är parallellkopplade i fyra-fem sekunder. Sätt sedan batteriet som ska laddas i laddaren, och den börjar ladda."

Men han skriver ju att alla dioderna lyser? Då är det ju knappast urladdat.

Har du inget annat verktyg från Parkside/Lidl som du kan testa med, så du vet om det är batteriet eller Mutterknackaren som är defekt?

Nästa vecka finns en "Tångmultimeter". Den som tog fotot i reklamen vet tydligen inte hur den fungerar. En tång av den typen kan inte mäta strömmen i en kabel, bara enskilda ledare. Jag har sett en tång som kan mäta på en kabel (troligen bara växelström), men den nöp kabeln ordentligt och hade förmodligen mer än en sensor precis intill kabel-manteln.

Tänk på att Lidl's tång bara kan mäta växelström, inte likström.

Tångmultimeter öppen bredvid mätledningar på ett träbord, felaktig användning genom att klämma över hela kabeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Nästa vecka finns en "Tångmultimeter". Den som tog fotot i reklamen vet tydligen inte hur den fungerar. En tång av den typen kan inte mäta strömmen i en kabel, bara enskilda ledare. Jag har sett en tång som kan mäta på en kabel (troligen bara växelström), men den nöp kabeln ordentligt och hade förmodligen mer än en sensor precis intill kabel-manteln.

Tänk på att Lidl's tång bara kan mäta växelström, inte likström.

[bild]
han kanske mäter läckströmmar?;)

• Gilla
  • Haha
  • Wow
ason och 3 till
  • Laddar…
R Rallarn80 skrev:

Taget från nätet
Blinkar det så är en ofta en cell dålig.
Har ett sådant makita batteri på jobbet.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Är det någon som köpt veckans motorolja?

A Andy78 skrev:
Är det någon som köpt veckans motorolja?
Jag har tidigare köpt deras 4-liters dunkar till gräsklipparna. Då har jag för mig att priset var strax norr om 100 SEK. Gräsklipparna lever fortfarande men det hade de säkert även gjort med matolja så det är svårt att uttala sig om kvaliteten.

• Gilla
RompisKompis
  • Laddar…
Olja är väll en "commodity" då den har definierad egenskap, dvs 10w-40 15w-40 etc. Lidl har väll större inköpsvolymer än många Mack-märken oljor gissar jag...

• Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Enkla luftkylda och stänksmorda 4-taktsmotorer kan vara ganska känsliga för dålig olja. Jag har själv fått en Briggs-motor att skära efter att ha kört på Lantmännens billigaste 10w-40-olja som inte tålde den höga temperaturen i motorn...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Göran.W
Jag har kört en diesel bil på deras helsyntetiska 10w-40 25 000 mil utan problem.
Bilen hade gått drygt 50 000 mil när den skrotades i en olycka.
Motorn var som ny fortfarande och drog bara 2 deciliter olja på 2000 mil.

• Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Jag har kört en diesel bil på deras helsyntetiska 10w-40 25 000 mil utan problem.
Bilen hade gått drygt 50 000 mil när den skrotades i en olycka.
Motorn var som ny fortfarande och drog bara 2 deciliter olja på 2000 mil.
Där gled den frågan av från banan! :D

A anis16 skrev:
Olja är väll en "commodity" då den har definierad egenskap, dvs 10w-40 15w-40 etc. Lidl har väll större inköpsvolymer än många Mack-märken oljor gissar jag...
Viskositeten är inte det viktigaste för dagens motor. Desto viktigare att olja håller rätt specifikationer, dvs rätt godkännande från motorleverantören

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.