186 665 läst · 847 svar
187k läst
847 svar
Trender som daterar huset
Trend också att mor och far har var sitt sovrum?makhno_ skrev:Trender är saker som plötsligt alla är överens är snyggt. Det är sällan en medveten hållning att man ska haka på det senaste. Att "bara bygga det man tycker är snyggt" är verkligen inget bra sätt att unvika trender.
Trender bär på värderingar och är reaktioner på samhällsfenomen och sätt att leva. Trender är inte fria formfrågor utan får bara fäste när omständigheterna är rätt. När jag som student jobbade på ett av mina första jobb som arkitekt hos ett litet men tungt internationellt namn råkade jag säga något drygt om trender. Han tittade liksom med blida ögon på mig och sa att man inte vet att man följer en trend. Det visar sig först några år senare. Det gäller förstås mest de som jobbar med saken och alltid ligger 20 år före. Träribbor var rätt vanliga på arkitekturskolor år 2000 men försvann snabbt. Skulle nog klassas nästan som nittiotalsgrej.
Min förhoppning är att stora trädäck och altaner försvinner.
Ett hus som uppfyller många av de trender som påpekats är Villa Oljelund från 1972. Ritades av Klas Anselm.
Svart fasad: Check
[bild]
stor altan: check
[bild]
plyfa inomhus: check
[bild]
skickar med planen för skojs skull
[bild]
I övrigt tror jag dock att huset kan visa på flera trender som kan fortsätta även framåt. Huset är lätt, enkelt och informellt. Något jag tror många kommer att önska sig efter den "feta" period som varit. Miljömässigt och livsstilsmässigt kan jag tänka mig att det enkla kommer att premieras av många.
Vill man undvika att ångra sig skall man nog som andra varit inne på undvika att våldföra sig på befintliga hus. Försöka att tänka på helheten och och ha respekt för det befintliga. Man behöver inte slaviskt följa stilen huset byggdes i men de ändringar och tillägg man gör skall helst var sympatiska till det befintliga. Ju duktigare man är ju mer drastiskt kan man avvika utan att förstöra. Fixa ideér om produkter och funktioner som *måste* till skall undvikas. Bäst är förstås att jobba med en skicklig arkitekt men det är ju inte alltid ekonomiskt möjligt eller helt lätt att veta vem som är duktig på riktigt.
edit: Ett tillägg
En positiv sak är att vi i ordets verkliga betydelse har ett postmodernt förhållningssätt till historien. Mer än någonsin förut är alla uttryck möjliga och verktygslådan är verkligen full för de som verkar idag. Tillsammans med medvetenheten kring byggnadsvård bådar det gott inför framtiden.
Dagens nymodernistiska arkitektur är egentligen postmodern för modernismen används som ett uttryck av många. De politiska, filosofiska och samhälleliga omständigheter som rådde finns inte längre, bara formspråket är i någon mening kvar. Det postmodernistiska arkitekturstilen är ju något annat men det är en annan diskussion.
Bra plansynat!P Pin skrev:
Finns massor av roliga grejer med planen som verkligen pekar på människor som valt att göra saker annorlunda. Jag vet, nästan, inget om beställaren men de hade förmodligen egalitära värderingar som många 1972. Alla sovrum har egen* entré, även barnen i fall någon ville smita ut. Kanske därför även vuxna sov separat.
*inte riktigt egen.
Jag vill ha ett eget rum. Egentligen vill jag ha ett eget hus och så skulle resten av familjen kunna bo i ett annat hus bredvid.makhno_ skrev:Bra plansynat!
Finns massor av roliga grejer med planen som verkligen pekar på människor som valt att göra saker annorlunda. Jag vet, nästan, inget om beställaren men de hade förmodligen egalitära värderingar som många 1972. Alla sovrum har egen* entré, även barnen i fall någon ville smita ut. Kanske därför även vuxna sov separat.
*inte riktigt egen.
Jag kom på ytterligare en trend som Villa Oljelund prickar in. Brutalistisk fönstersättning. Villa Oljelund är ju riktig brutalism men många som tror de har Gullvillor har i själva verket annammat nybrutalismen i hur de placerar sina fönster fritt efter funktion. Horisontellt ovan bänk i kök, vertikalt bredvid entrén, fyrkantigt i sovrum och ner till golv i vardagsrum. 1972 när villan ovan ritades var detta extremt radikalt. I dag gör massor av svenssons samma sak utan veta att de fraserar den radikala nybrutalismen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
Jag besökte nyligen ett renoverat kontor där OSB möter Shabby Chic, det kändes spontant som en väldigt kort livslängd på den stilen.
Med tanke på vad som nämns i tråden får jag känslan av att allt verkar bli daterat. Får väl satsa på vita väggar, vitt kakel och ekparkett.
Det är ett badrum ...O Olf Oggler skrev:Hur ska man egentligen bära sig åt? Tex så behöver man ett badrum i huset. Enligt mig är det en så pass dyr renovering att man måste räkna med att det ska dröja minst 20 år till nästa renovering. Helst längre. Men man vill ju inte ha ett badrum som känns fint i 4 år och hopplöst omodernt i 16 år. Hur ska man liksom lyckas få till det? Väljer man en stil som inte känns aktuell i dagsläget så är det ju risk att man får ett badrum som känns inaktuellt i 20 år.
(Funktion före form alla gånger).
Det som jag hoppas aldrig kommer tillbaka är badrumsmattor som har uttag formade så att de kan ligga under toaletten runt hela sockeln (eller vad det heter).fubar skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Just nu byter marknaden ut den klassiska USB-kontakten från sent 90-tal till USBC.P pmd skrev:
Idén med uttaget var att slippa batteriladdaren, cirkeln blir liksom sluten om man sätter dit en annan adapter.