15 320 läst · 61 svar
15k läst
61 svar
Liten, smidig och inte allt för dyr migsvets
Uppdatering:
Efter några öl fick jag för mig att prova en billig svets haha!
Blev en http://bnrprodukter.se/Webbshop/index.php?route=product/product&product_id=299
återkommer så fort den kommit, visst att det är en billig säkert skit svets men får väll skicka tillbaka om den inte funkar som den ska.
Ska försöka ta lite bilder på den samt hur svetsarna blir.
Efter några öl fick jag för mig att prova en billig svets haha!
Blev en http://bnrprodukter.se/Webbshop/index.php?route=product/product&product_id=299
återkommer så fort den kommit, visst att det är en billig säkert skit svets men får väll skicka tillbaka om den inte funkar som den ska.
Ska försöka ta lite bilder på den samt hur svetsarna blir.
Lycka tillD Dieselhjul skrev:
Förhoppningsvis går det att lämna tillbaka om den e kass
Alla har vi olika erfarenheter, frågan är dock om du verkligen har någon egen erfarenhet av Biltemas svetsar? Jag har haft min billiga MIG 130 med flusstråd från Biltema i 15-20 år och den fungerar fortfarande klockrent, har troligen svetsat mer med den än de flesta andra med sina dyrsvetsar... Ja, det sprätter och ryker lite mer än gas, men kvalitén på fogarna är det inga problem med. Nej, inget du skaffar för att svetsa varje dag med, men för en vanlig hemmamek duger den alldeles ypperligt. Fördelen är också att den är liten och smidig, ingen klumpig flaska som ändå alltid är slut när du som mest behöver den.F fsn skrev:Biltema är som jag ser det ett stort skämt. Migatronic Rallymig är den billigaste ”riktiga” inverter MIG från en ordentlig leverantör. Många, typ de flesta är väldigt nöjda med den. Mycket för pengarna rent generellt. Inte så robust för yrkesbruk men det är ju inte det sättet man behandlar en maskin på hemma.
Du tror till att börja med inte att Biltema bytt leverantör 5 gånger på svetsen sen du köpte den för 15-20 år sen? Och det finns reservdelar att hitta till den, eller ens passande slitdelar? Och du tror att det är ett mått på att det är bra kvalite bara för att just din svets har råkat fungera, ser du ditt enda exemplar av svets som ett bra bevis på MTBF? Tar du hellre risken med hälsan än en "klumpig flaska" (det finns 5liters flaskor som inte är så klumpiga)... för just FCAW tråden är speciellt hälsovådlig.0 02tobbe skrev:Alla har vi olika erfarenheter, frågan är dock om du verkligen har någon egen erfarenhet av Biltemas svetsar? Jag har haft min billiga MIG 130 med flusstråd från Biltema i 15-20 år och den fungerar fortfarande klockrent, har troligen svetsat mer med den än de flesta andra med sina dyrsvetsar... Ja, det sprätter och ryker lite mer än gas, men kvalitén på fogarna är det inga problem med. Nej, inget du skaffar för att svetsa varje dag med, men för en vanlig hemmamek duger den alldeles ypperligt. Fördelen är också att den är liten och smidig, ingen klumpig flaska som ändå alltid är slut när du som mest behöver den.
Ja, jag har sporadisk erfarenhet av Biltemas svetsar, dock är det så låg nivå att de inte ens är intressant att utvärdera. Har du nån erfarenhet av en märkessvets? Till skillnad från dig så tänker jag på svetsar ca 10-12h/dag och jobbar med det dagligen. Jag har tittat, utvärderat och skruvat på minst 50 olika tillverkare och modeller, både billiga Kinasvetsar och dyra märkessvetsar.
Oj, tagga ner! Jag kommenterade bara ditt självklara konstaterande att alla Biltemasvetsar var skit med ett exempel på motsatsen! Vi pratar inte om någon som skall svetsa varje dag utan lite enkelt hemmapul som jag förstod det, storleken var också viktig. Och, ja, finns i alla fall munstycken och tråd fortfarande att köpa och det är det enda jag behövt under alla dessa år... Även ja på andra frågan, jag har bl.a. jobbat som svetsare för en massa år sedan så har viss erfarenhet...
Har du jobbat som svetsare borde du veta båda att röken från självskyddande tråd är extremt onyttig samt att skillnaden mot en riktig svets är rätt total. Sen det faktum att du inte ens har behövt byta liner på 20 år säger väl kanske ungefär hur mycket maskinen är använd. Munstycken och framförallt tråd är väl i allra högsta grad att se som standardiserat. Det finns andra mer tillverkarspecifika slitdelar, tex matarhjul.0 02tobbe skrev:Oj, tagga ner! Jag kommenterade bara ditt självklara konstaterande att alla Biltemasvetsar var skit med ett exempel på motsatsen! Vi pratar inte om någon som skall svetsa varje dag utan lite enkelt hemmapul som jag förstod det, storleken var också viktig. Och, ja, finns i alla fall munstycken och tråd fortfarande att köpa och det är det enda jag behövt under alla dessa år... Även ja på andra frågan, jag har bl.a. jobbat som svetsare för en massa år sedan så har viss erfarenhet...
Men åter igen, vi pratar om en hemmaprodukt som jag då antar används någon gång ibland, inte något som används varje dag/vecka, det skrev jag även i mitt första inlägg. Min har bl.a. använts till diverse olika bilprojekt genom åren, byte av trösklar, skärmkanter, hål i golv, ljuddämpare m.m. Den är väl använd i den omfattning den var gjord för, varken mer eller mindre. Skulle det nu bli så att något i den går sönder som inte längre finns att få tag på så är inte det hela världen, kostade bara 1500kr ny så den har betalat sig många gånger om vid det här laget.
Att skillnaden mot en "riktig svets" skulle vara så total för denna typ av jobb har jag då väldigt svårt att se, jag lånar svärfars Esab ibland när jag behöver stå på en lyft och det sprätter och ryker mindre, mindre slagg att rensa bort, fogarna blir lite snyggare men dom slipar man ju oftast ner ändå. Har det bara bränt igenom som det skall blir slutresultatet samma.
Skall man hålla på med svetsning av extremt tunn eller tjock plåt, andra material än järn eller har krav på extremt snygga fogar, då ser jag absolut möjligheterna med en bättre svets, likaså om man svetsar väldigt mycket.
Att skillnaden mot en "riktig svets" skulle vara så total för denna typ av jobb har jag då väldigt svårt att se, jag lånar svärfars Esab ibland när jag behöver stå på en lyft och det sprätter och ryker mindre, mindre slagg att rensa bort, fogarna blir lite snyggare men dom slipar man ju oftast ner ändå. Har det bara bränt igenom som det skall blir slutresultatet samma.
Skall man hålla på med svetsning av extremt tunn eller tjock plåt, andra material än järn eller har krav på extremt snygga fogar, då ser jag absolut möjligheterna med en bättre svets, likaså om man svetsar väldigt mycket.
Du har jobbat som svetsare och kallar stål för järn? Du kanske har svårt att se att det skulle vara stor skillnad på en svets från Biltema för 2000kr eller en märkessvets för 20000kr men det spelar ingen roll, det är skillnad och den märks absolut. Jag håller med om att man inte börjar reparera en 15 år gammal svets för 1500kr.0 02tobbe skrev:Men åter igen, vi pratar om en hemmaprodukt som jag då antar används någon gång ibland, inte något som används varje dag/vecka, det skrev jag även i mitt första inlägg. Min har bl.a. använts till diverse olika bilprojekt genom åren, byte av trösklar, skärmkanter, hål i golv, ljuddämpare m.m. Den är väl använd i den omfattning den var gjord för, varken mer eller mindre. Skulle det nu bli så att något i den går sönder som inte längre finns att få tag på så är inte det hela världen, kostade bara 1500kr ny så den har betalat sig många gånger om vid det här laget.
Går svärfars Esab på självskyddande tråd med? För går den på solidtråd med gas så förstår jag att den slaggar och sprätter mindre. Och om man skall försöka föra in lite seriositet i det hela så är just tråden väldigt viktig just när det gäller självskyddande, det skiljer mycket mer på en dålig självskyddande tråd (där jag personligen tycker att Biltema överlevererar i form av oduglighet) eller en acceptabelt bra tråd från tex Lincoln eller Esab om man skall ta nåt från den andra delen av skalan. Vill man upp från Biltemas usla tråd men ändå inte bli rånad så funkat tex den tråden Jula säljer bättre och den är nästan lika billig.
Eller så "gör man rätt från början" när man vill svetsa utan gas och kör på pinne.F fsn skrev:Du har jobbat som svetsare och kallar stål för järn? Du kanske har svårt att se att det skulle vara stor skillnad på en svets från Biltema för 2000kr eller en märkessvets för 20000kr men det spelar ingen roll, det är skillnad och den märks absolut. Jag håller med om att man inte börjar reparera en 15 år gammal svets för 1500kr.
Går svärfars Esab på självskyddande tråd med? För går den på solidtråd med gas så förstår jag att den slaggar och sprätter mindre. Och om man skall försöka föra in lite seriositet i det hela så är just tråden väldigt viktig just när det gäller självskyddande, det skiljer mycket mer på en dålig självskyddande tråd (där jag personligen tycker att Biltema överlevererar i form av oduglighet) eller en acceptabelt bra tråd från tex Lincoln eller Esab om man skall ta nåt från den andra delen av skalan. Vill man upp från Biltemas usla tråd men ändå inte bli rånad så funkat tex den tråden Jula säljer bättre och den är nästan lika billig.
Garanterat bättre svetsresultat och billigare i inköp.
Ja, det är en bra idé, då kan man ju få exakt de egenskaper man vill på pinnen med. Pinne är klart underskattat..... om man inte skall punktsvetsa då.Violina skrev:
Jag har jobbat som svetsare, det betyder dock inte att jag är en svetsare, min far var svetsare och svärfar likaså, jag utger mig därför inte att vara någon expert, det enda jag ville framföra var att man inte behöver en svets för 5000-10000kr för att göra de flesta hemmajobb som kan behöva en svets. Likaså att Biltemas svetsar kategoriskt är skit. Självklart kan min svets vara ett gyllene undantag och jag vara en gudabenådad svetsare som klarat mig med denna "skitsvets" under alla år, men tror inte på någon av dom två teorierna. Tråd kan jag hålla med om skiljer en hel del mellan olika leverantörer och batchar, nu får man dock bara in en liten rulle i min svets så när jag köpt vanliga rullar så har dom behövt stå utanför svetsen vilket är lite bökigt.F fsn skrev:Du har jobbat som svetsare och kallar stål för järn? Du kanske har svårt att se att det skulle vara stor skillnad på en svets från Biltema för 2000kr eller en märkessvets för 20000kr men det spelar ingen roll, det är skillnad och den märks absolut. Jag håller med om att man inte börjar reparera en 15 år gammal svets för 1500kr.
Hittade en liten test av just min svets på Youtube av någon snubbe som väl kom fram till ungefär samma slutsats som jag:
0 02tobbe skrev:Jag har jobbat som svetsare, det betyder dock inte att jag är en svetsare, min far var svetsare och svärfar likaså, jag utger mig därför inte att vara någon expert, det enda jag ville framföra var att man inte behöver en svets för 5000-10000kr för att göra de flesta hemmajobb som kan behöva en svets. Likaså att Biltemas svetsar kategoriskt är skit. Självklart kan min svets vara ett gyllene undantag och jag vara en gudabenådad svetsare som klarat mig med denna "skitsvets" under alla år, men tror inte på någon av dom två teorierna. Tråd kan jag hålla med om skiljer en hel del mellan olika leverantörer och batchar, nu får man dock bara in en liten rulle i min svets så när jag köpt vanliga rullar så har dom behövt stå utanför svetsen vilket är lite bökigt.
Hittade en liten test av just min svets på Youtube av någon snubbe som väl kom fram till ungefär samma slutsats som jag: [media]
Och du tycker på allvar att det är ett rejält test som visar om skiten håller ELLER är bra när en Youtuber som mekar Volvo testar en ny "out of the box" i 10 minuter?