6 822 läst · 12 svar
7k läst
12 svar
Blanda egen tjärvitriol
Är på gång att behandla en fasad av gran och försöker bestämma mig för vad jag skall behandla med. Jag gillar hur gammalt obehandlat trä ser ut och hade gärna haft det så men vill också ha något som skyddar. Tjärvitriol skulle nog passa bra men den är så oförskämt dyr.
Till frågan: Varför inte blanda egen tjärvitriol?
Tänker att man helt enkelt själv blandar tjära, linolja, terpentin och järnvitriol. Literpriset blir då väldigt mycket rimligare.
Är det någon som skulle råda mig att inte göra det? Är det någon annan som provat?
Det jag har hört är att det finns risk att järnvitriolen rostar men hittar inga bilder på en fasad som rostat.
Till frågan: Varför inte blanda egen tjärvitriol?
Tänker att man helt enkelt själv blandar tjära, linolja, terpentin och järnvitriol. Literpriset blir då väldigt mycket rimligare.
Är det någon som skulle råda mig att inte göra det? Är det någon annan som provat?
Det jag har hört är att det finns risk att järnvitriolen rostar men hittar inga bilder på en fasad som rostat.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Har järnvitrol sen 20 år tillbaka och det som syns är att solsidan är närmare svart (lite falmmig ) och i nedgående nyansskala runt övriga huset, har inga tendenser till röta eller påverkan av något.. När det blir regnpåslag så blir panelen blöt men torkar i princip direkt när det slutat regnat. Så det med skydd Tja vad som menas med det kan man fråga sig, tänk på alla lador som står på landsbygden med järnvitrol och säkert mellan 75 och 150 år och står kvar. Värre för dom som målar sina hus
Det kan nog eventuellt fungera min tid ut och det är kanske vad man rimligtvis behöver ta hänsyn för men jag tar gärna det säkra före det osäkra och för att även säkra för framtiden.
Mina observationer överensstämmer inte riktigt med dina. Kanske är skillnad i klimat men här på Gotland, där mitt hus står, så ser det för det mesta annorlunda ut. Här finns många obehandlade och lador som har röta rätt långt upp på fasaden. Det finns också lador som rasat enbart på grund av husbockangrepp. Samtidigt kan man gå och titta på skiftesverkshus som hållts efter med tjära som ser som nya ut efter 250 år.
Mina observationer överensstämmer inte riktigt med dina. Kanske är skillnad i klimat men här på Gotland, där mitt hus står, så ser det för det mesta annorlunda ut. Här finns många obehandlade och lador som har röta rätt långt upp på fasaden. Det finns också lador som rasat enbart på grund av husbockangrepp. Samtidigt kan man gå och titta på skiftesverkshus som hållts efter med tjära som ser som nya ut efter 250 år.
Klart att det kan vara klimatberoende, men hur är det på gotland med husen , om jag inte har fel så finns det inte på dom flesta hus taksprång eller gavelskivor, väggar och tak går ihop direkt, s.k gotlandsstuk.för att inte taken ska blåsa av vid storm. Då är det liksom oskyddade ytor runt hela huset. Det med ett tjärinnehåll fungerar det med som skydd, bör bättras på ibland.
Tjärvitriolen kostar runt 180-190 kronor litern. Med en åtgång på 1 liter per 6-10 kvm så hamnar jag på 30-40 liter. Totalkostnad någonstans 5500-7500 kronor.
Tjära går att få tag i för 60 kronor litern. Linolja 80 kronor litern. Balsamterpentin 100 kronor litern. Blandat 1:1 så hamnar man på 80 kronor litern. Järnvitriolen kostar 125 kronor per kilo. Blandar man 1:10 så blir det 12,5 kronor extra per liter. Alltså totalt 92 kronor litern. För hela fasaden hamnar jag på 2700-3700 kronor. Sparar runt 3000 kronor som man kan investera i något nyttigare.
Tjära går att få tag i för 60 kronor litern. Linolja 80 kronor litern. Balsamterpentin 100 kronor litern. Blandat 1:1 så hamnar man på 80 kronor litern. Järnvitriolen kostar 125 kronor per kilo. Blandar man 1:10 så blir det 12,5 kronor extra per liter. Alltså totalt 92 kronor litern. För hela fasaden hamnar jag på 2700-3700 kronor. Sparar runt 3000 kronor som man kan investera i något nyttigare.
Produkter som diskuteras: "Balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Pausade bygget till den här sommaren så jag har inte behandlat ännu. Gjorde dock testbitar som har legat sen de tidigare inläggen skrevs. Blandningen verkar inte gråna som järnvitriolen annars brukar göra. De med järnvitriol blev dock mörkare än kontrolbitarn som var utanJakob Olofsgård skrev:
Produkter som diskuteras i tråden