Är på gång att behandla en fasad av gran och försöker bestämma mig för vad jag skall behandla med. Jag gillar hur gammalt obehandlat trä ser ut och hade gärna haft det så men vill också ha något som skyddar. Tjärvitriol skulle nog passa bra men den är så oförskämt dyr.

Till frågan: Varför inte blanda egen tjärvitriol?

Tänker att man helt enkelt själv blandar tjära, linolja, terpentin och järnvitriol. Literpriset blir då väldigt mycket rimligare.

Är det någon som skulle råda mig att inte göra det? Är det någon annan som provat?

Det jag har hört är att det finns risk att järnvitriolen rostar men hittar inga bilder på en fasad som rostat.

Varför inte köra med järnvitriol istället?

Raskus Raskus skrev:
Varför inte köra med järnvitriol istället?
Som sagt så vill jag ha ett skydd också.

Har järnvitrol sen 20 år tillbaka och det som syns är att solsidan är närmare svart (lite falmmig ) och i nedgående nyansskala runt övriga huset, har inga tendenser till röta eller påverkan av något.. När det blir regnpåslag så blir panelen blöt men torkar i princip direkt när det slutat regnat. Så det med skydd Tja vad som menas med det kan man fråga sig, tänk på alla lador som står på landsbygden med järnvitrol och säkert mellan 75 och 150 år och står kvar. Värre för dom som målar sina hus

• Gilla
Johanp19791
  • Laddar…
Det kan nog eventuellt fungera min tid ut och det är kanske vad man rimligtvis behöver ta hänsyn för men jag tar gärna det säkra före det osäkra och för att även säkra för framtiden.

Mina observationer överensstämmer inte riktigt med dina. Kanske är skillnad i klimat men här på Gotland, där mitt hus står, så ser det för det mesta annorlunda ut. Här finns många obehandlade och lador som har röta rätt långt upp på fasaden. Det finns också lador som rasat enbart på grund av husbockangrepp. Samtidigt kan man gå och titta på skiftesverkshus som hållts efter med tjära som ser som nya ut efter 250 år.

Klart att det kan vara klimatberoende, men hur är det på gotland med husen , om jag inte har fel så finns det inte på dom flesta hus taksprång eller gavelskivor, väggar och tak går ihop direkt, s.k gotlandsstuk.för att inte taken ska blåsa av vid storm. Då är det liksom oskyddade ytor runt hela huset. Det med ett tjärinnehåll fungerar det med som skydd, bör bättras på ibland.

Hur mycket sparar du på det egentligen? Jag tyckte den var relativt billig jämfört med vanlig färg...

• Gilla
Diffusionsöppen
  • Laddar…
Tjärvitriolen kostar runt 180-190 kronor litern. Med en åtgång på 1 liter per 6-10 kvm så hamnar jag på 30-40 liter. Totalkostnad någonstans 5500-7500 kronor.

Tjära går att få tag i för 60 kronor litern. Linolja 80 kronor litern. Balsamterpentin 100 kronor litern. Blandat 1:1 så hamnar man på 80 kronor litern. Järnvitriolen kostar 125 kronor per kilo. Blandar man 1:10 så blir det 12,5 kronor extra per liter. Alltså totalt 92 kronor litern. För hela fasaden hamnar jag på 2700-3700 kronor. Sparar runt 3000 kronor som man kan investera i något nyttigare.

• Gilla
Woye och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är ju pengar faktiskt.

Hej,
spännande tråd, funderar på att göra detsamma, blanda själv.

Blandade du själv, eller köpte färdig tjärvitriol?

GAUSARN Jakob Olofsgård skrev:
Hej,
spännande tråd, funderar på att göra detsamma, blanda själv.

Blandade du själv, eller köpte färdig tjärvitriol?
Pausade bygget till den här sommaren så jag har inte behandlat ännu. Gjorde dock testbitar som har legat sen de tidigare inläggen skrevs. Blandningen verkar inte gråna som järnvitriolen annars brukar göra. De med järnvitriol blev dock mörkare än kontrolbitarn som var utan

Ok,
Är mer inne på panel med hyvlad yta utåt, låta det stå i 3-4 veckor, pga UV ljuset, sedan järnvitriol.
Men på ex faltak tror jag på tjärvitriol, pga mer utsatt för nederbörd.

Behandla innan ni sätter upp bara

• Gilla
GAUSARN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.