Hej! för 3 år sen (2018) började jag planera en ladugårds bygge. Min fru har hästar och jag gillar verktyg.
Vi hade precis köpt vår gård men det fanns ingen bra byggnad på tomten för våra intressen.
Såhär blev första utkastet. Ett stall på 10x10m, snickarverkstad på 8x10 och ett garage på 6x10 med billift.
Året därpå ville jag skoja till det lite med fler detaljer runt dörr och fönster samt lägga till en meter i garaget. (man kan inte ha för mycket utrymme ju)
I höstas var det äntligen dags för gjutning av plattan.
Nu, men nya pengar sparade har jag fått leveransen av Leca sten. Och så fort vädret ( och tiden) tillåter det, ska jag börja mura stalldelen.
Här ritade jag vilket sätt fönstret skulle bli finare, vi kör på det högra sättet!
Uppdateringar kommer att följa
Hälsningar Jesper
Vi hade precis köpt vår gård men det fanns ingen bra byggnad på tomten för våra intressen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär blev första utkastet. Ett stall på 10x10m, snickarverkstad på 8x10 och ett garage på 6x10 med billift.
Logga in
Skapa konto
Året därpå ville jag skoja till det lite med fler detaljer runt dörr och fönster samt lägga till en meter i garaget. (man kan inte ha för mycket utrymme ju)
Logga in
Skapa konto
I höstas var det äntligen dags för gjutning av plattan.
Logga in
Skapa konto
Nu, men nya pengar sparade har jag fått leveransen av Leca sten. Och så fort vädret ( och tiden) tillåter det, ska jag börja mura stalldelen.
Logga in
Skapa konto
Här ritade jag vilket sätt fönstret skulle bli finare, vi kör på det högra sättet!
Uppdateringar kommer att följa
Hälsningar Jesper
Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
Inte alla som har täcken på sina hästar. Eller så har de tänkt ha en separat byggnad för sådan. Kan ju vara smidigt med tanke på att det är svårt att hitta värmefläkt och/avfuktare med rätt kapslingsklass.Åsa Lund skrev:
Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
Gissar att ni har koll på att det behöver vara en brandvägg mellan stall och verkstad, hela vägen upp till nock.
Vi bygger liknande faktiskt, 230 kvm, hälften verkstad och hälften stall!
Vi isolerade dock även plattan mellan stall och verkstad så att hästarna inte får hjärtslag om maken tappar en hammare i golvet i verkstaden.
Vi isolerade dock även plattan mellan stall och verkstad så att hästarna inte får hjärtslag om maken tappar en hammare i golvet i verkstaden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Härligt med nytt! Det ser ut att ni redan kan använda byggnaden i år. Det var en rejäl sadelkammarecatherineb skrev:Gissar att ni har koll på att det behöver vara en brandvägg mellan stall och verkstad, hela vägen upp till nock.
[bild] [bild]
Hela stalldelen blir murad i 19cm leca sten.
Över stallet och snickrarverkstaden blir det en enda stor loft, men i verkstäderna blir det förstås gips i väggar och tak.
Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
Ja, jag hoppas det verkstaden är typ klar, fattas värme/vatten/el och en port!J jespersteen89 skrev:
Det ska bli litet torkrum och även kraftfoderförvaring på något sätt där inne i sadelkammaren, så det känns ändå trångt
Ser intressant ut! Vilket verktyg har du använt för att rita upp byggnaden?
Liknande trådar
-
Vilken typ av installationskabel i ladugård?
El -
Gräva ur grund i äldre stall / ladugård
Grund & Markarbeten -
Färg stall/ladugård invändigt vitt trä?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bygga om ladugård till stall
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vinterförvara utematbord/stolar utomhus med överdrag istället för ladugård?
Altan & Uteplats