4 207 läst · 43 svar
4k läst
43 svar
Klippt telefonisladd/ADSL
Kul att det fungerar.Boss89 skrev:
Risk för brand är obefintlig. När det ringer läggs det förvisso på en växelspänning på runt 70 volt (så ha inte trådarna i munnen när du kopplar om du har ett telefonabonnemang, inte skönt kan jag berätta av egen erfarenhet), så just då kan det i teorin bli en liten gnista. Men du får ha något extremt lättantändligt i kontakt med dem för lyckas sätta eld på något. Så flytta undan de bensindränkta trasorna från uttaget så kan du sova lugnt
DSLAMen påverkar väl inte telesystemet? På medeltiden när jag pysslade med detta så gick telefonin opåverkad genom utrustningen i stationen för att sedan delas upp med filter i hushållet. Det borde väl vara likadant idag för annars riskerar man väl att vanliga sladd-telefoner inte fungerar som de ska.J Jocke Best skrev:
Jag är faktiskt osäker, den kanske går separat fortfarande. Men som sagt obefintlig risk om man kör utan bensin.R RoAd skrev:DSLAMen påverkar väl inte telesystemet? På medeltiden när jag pysslade med detta så gick telefonin opåverkad genom utrustningen i stationen för att sedan delas upp med filter i hushållet. Det borde väl vara likadant idag för annars riskerar man väl att vanliga sladd-telefoner inte fungerar som de ska.
Det mest ironiska nu skulle vara att ts får ett meddelande att xDSL kommer att avslutas och tas bort.
Se annan tråd från den här veckan om det beskedet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/telenor-saeger-upp-bredband.410130/page-2#post-4134560
Se annan tråd från den här veckan om det beskedet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/telenor-saeger-upp-bredband.410130/page-2#post-4134560
Haha nej med de kan man aldrig vetaBoss89 skrev:
När jag flyttade in i huset och skulle skaffa ADSL så gick det inte för Telia hade fullt i telestationen. Så det fick bli en konkurrent.
Fiber är grejer det. Tror jag tjänade in hela kostnaden på tre år för fibern var så mkt billigare per månad än ADSL. Tror jag sänkte månadskostnaden med 500kr.
Ska du byta ut ADSL mot fiber inom kort och inte använder telefonin så tycker jag inte du ska bry dig om att göra något mer med kopplingarna. Fungerar det nu kommer det med all sannolikhet att fungera tills du avvecklar kopparn.Boss89 skrev:
Själv har jag bara haft dem i händerna när det ringt, men man låter tydligen lite irriterad när man svarar efteråt.R RoAd skrev:
Som sagt, jag hade ledarna i munnen. Eller rättare sagt en ledare i munnen som jag skulle skala med tänderna (idiotidé redan där), och den andra låg antagligen mot kinden. Det är nog den i särklass otäckaste el-stöt jag fått i mitt liv.Dowser4711 skrev:
Liknande trådar
-
Har vi klippt ihjäl vår enorma tuja?
Häckar, Buskar & Träd -
Isolera färdiga förrådslösningar
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Klippte av laddkabeln till busktrimmern. Vilken kan jag använda istället?
El -
Byggnadslov utegym?
Bygglov -
Beräkning av I-balk till verkstadsloft
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide