46 554 läst · 174 svar
47k läst
174 svar
Vatten tränger upp ur golv och vandrar längs väggen
Angående fallet så är det kanske läge att kolla upp det lite bättre och då räcker det inte med ett 60 cm pass, minst 120 helst 180, om du inte äger nått kanske nån kompis har som du kan låna
Det räcker ju att huset satt sig och microsprickor finns i fogen. Hur vet man att det inte är dåligt gjort bakom plattan liksom. Att vatten av kapillärkraft vandrar så långt i vinkel golv vägg är inte helt omöjligt. Jag svär dessutom på att fallet är för dåligt i spacklet. Men mest så tror jag kapillären är boven.Jonatan79 skrev:
Silikon i vinkeln så ser man om problemet försvinner.
Vattnet kan vandr kapilärt hur långt som helst. Fick en fukt skada här hemma av den orsaken, då pratar vi ca 4 meter. Hade inte varit något problem om det bara hade varit tätat på rätt sätt vid dörkarm/tröskel, men så var inte fallet därför blev det ett nytt badrum och hall 2-3 år tidigare än beräknat (dock blev det billigt).DanielPinjegård skrev:Det räcker ju att huset satt sig och microsprickor finns i fogen. Hur vet man att det inte är dåligt gjort bakom plattan liksom. Att vatten av kapillärkraft vandrar så långt i vinkel golv vägg är inte helt omöjligt. Jag svär dessutom på att fallet är för dåligt i spacklet. Men mest så tror jag kapillären är boven.
Silikon i vinkeln så ser man om problemet försvinner.
Jag har sett vatten rinna från dörrfoder...långt ifrån duschen. Kammade fixat fel och vips rann det ut på lägsta punkt.K KakelDaniel skrev:Vattnet kan vandr kapilärt hur långt som helst. Fick en fukt skada här hemma av den orsaken, då pratar vi ca 4 meter. Hade inte varit något problem om det bara hade varit tätat på rätt sätt vid dörkarm/tröskel, men så var inte fallet därför blev det ett nytt badrum och hall 2-3 år tidigare än beräknat (dock blev det billigt).
Vill du ha en professionell bedömning vad som händer i ditt badrum.K kjork skrev:
Vad plattsättare gjort är att svepa spacklet när dom flytspackla golvet, det menas att dom gått in medans spacklet ännu var blött, försökt trycka tillbaka det mot kanterna för att skapa fallet mot brunn, vad som händer är att då skapar dom en våg , där nivån blir lägre ut med väggen än en bit in i golvet , blir en vatten kanal.
Sedan ska man lägga såkallat vatten spärrar med fixet, mellan klinker golv och vägg så man inte får en öppen kanal.
Ev fel 2 är att sillicone fog är för tät, där vägg möter golv, vattnet tränger in i fogar via duschen , men når inte golvet vid brunnen utan fortsätter vandra i väggen tills den hittat en springa längre bort, varav man gör dessa vattenspärrar med fixet, då släpps vatten igenom och omöjligt att få silicone som tätar för hårt.
Tror man börjar med dessa fel, dom är mycket vanliga, men finns fler förklaringar till varför.
Egentligen kan man inte kamma fixet åt ”fel” håll platta ska tryckas så hårt att det inte fins några luftspalter kvar. Det är när man får dessa kanaler problemen uppstår. I mitt badrum berodde det på att det inte var fullt i golv/vägg vinkel.DanielPinjegård skrev:
Då har du som sagt att Silicone fogen tätar för hårt, ev har plattsättaren haft lite för stor glipa mellan vägg o golv, lyckas fylla igen hela utrymmet(väggen möter golv) under långa sträckor, varav vattnet leds runt i väggarna , sedan sipprar det ut där den finner en lucka mot golvet.K kjork skrev:
Eller som andra nämnt, dom kan har gjort fallet med fix under plattor, att golvet är för plant om dom använt flytbetong vid gjutning.
Man måste nästan in och mäta upp golven du har , checka lutningarna, det berättar mycket hur golvet är utfört.
du får gärna titta på bilder jag postat tidigare i tråden. Vart menar du att de skulle använt silikonfog?T Takläggare skrev:Då har du som sagt att Silicone fogen tätar för hårt, ev har plattsättaren haft lite för stor glipa mellan vägg o golv, lyckas fylla igen hela utrymmet(väggen möter golv) under långa sträckor, varav vattnet leds runt i väggarna , sedan sipprar det ut där den finner en lucka mot golvet.
Eller som andra nämnt, dom kan har gjort fallet med fix under plattor, att golvet är för plant om dom använt flytbetong vid gjutning.
Man måste nästan in och mäta upp golven du har , checka lutningarna, det berättar mycket hur golvet är utfört.
Det har kanske nämnts tidigare, men det ser ut som fogningen är dålig med flera hål i fogar där vatten kan tränga under golvplattorna, och det tar lång tid att torka ut via en tät fog på ett annat ställe.
Jag har själv drabbats av detta, det stod alltid vatten på golvet som inte torkade mellan duschar trots golvvärme.
Jag fräste bort dåliga fogar med en Dremmel med en tandläkareslipstift av diamant ”skär som i smör” lät torka över en helg när vi inte vara hemma, sedan fogade jag om delar av golvet.
De löste problemet!
Jag har själv drabbats av detta, det stod alltid vatten på golvet som inte torkade mellan duschar trots golvvärme.
Jag fräste bort dåliga fogar med en Dremmel med en tandläkareslipstift av diamant ”skär som i smör” lät torka över en helg när vi inte vara hemma, sedan fogade jag om delar av golvet.
De löste problemet!
Redigerat:
Kanske nästa fråga, har dom ens använt en Silicone fog mellan golv och vägg?K kjork skrev:
Det kan förklara varför det leds så mycket vatten ut med kanterna, plattsättaren har glömt o vattensäkra , det jag tidigare nämnt när man lägger golvplattan som går mot väggen, då fyller man även fixet mot väggen på vissa plattor så det inte finns en öppen kanal. golvet lär luta mellan badkar o dusch, här är det säkert bara uppbyggt med fix, men det som tränger upp vid dörren o handfat tyder på både dålig lutning på undergolv, samt att dom inte gjort dessa vattenspärrar.