2 015 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Renovera preskriberat uterum
Hej. Vi har ett uterum som är preskriberat svartbygge. Det är 11 år snart och kommunen uppmärksammade det först i höstas. Kommunen kräver bara att det ska vara el 30 brand klassat mot grannarna (radhus).
Hur mycket ingrepp kan vi göra för att rusta upp det. Vi behöver räta ut golvet och skulle behöva byta takbalkarna samt möjligen gjuta extra plintar för att stötta upp då det redan satt sig en gång tidigare.
Hur mycket ingrepp kan vi göra för att rusta upp det. Vi behöver räta ut golvet och skulle behöva byta takbalkarna samt möjligen gjuta extra plintar för att stötta upp då det redan satt sig en gång tidigare.
Medlem
· Stockholm
· 716 inlägg
Du kan byta ut allt. Men inte på en gång. Dvs riv inte ned hela bygget och sedan bygga upp helt nytt. Då har du inte renoverat utan byggt nytt. Utan byt lite i taget. Blir lite mer omständligt, men samma slutresultat.
Tack för svar.P Per i Hamrånge skrev:
Lite så vi tänkte med. Att byta takbalkarna ett par i taget och golvet fixar vi utan att röra det yttre skalet.
Jag skulle säga till kommunen att ni gärna uppgraderar det, men att ni helst gör det i kombination med ett bygglov.
Men nu när jag skriver detta funderar jag över vad som händer om du begär bygglov i efterhand. Det är möjligt att det räknas som att byggtiden nollställs och bygget därmed inte längre är preskriberat.
Kanske @MetteKson vet?
Men nu när jag skriver detta funderar jag över vad som händer om du begär bygglov i efterhand. Det är möjligt att det räknas som att byggtiden nollställs och bygget därmed inte längre är preskriberat.
Kanske @MetteKson vet?
Problemet är att det är på prickmark och inte kan få bygglov då det är för stort för att räknas som attefallstillbyggnad. Om det ska få att få godkänt måste det minskas med ca 5kvm vilket vi helst inte vill göra.harry73 skrev:Jag skulle säga till kommunen att ni gärna uppgraderar det, men att ni helst gör det i kombination med ett bygglov.
Kanske @MetteKson vet?
Liknande trådar
-
Byta fasad på svartbyggt (preskriberat) uterum
Utbyggnad och tillbyggnad -
Renovera eller bygga nytt uterum utan bygglov
Bygglov -
Renovera befintligt uterum genom att behålla stommen?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fuskrenovera uterumsgolv
Altan & Uteplats -
Renovera uterum
Altan & Uteplats