Om du öppnar fönstret. Hittar du ingen springa på insidan av karmen då? Precis under ventilen.

H
Prova dra igång köksfläkten på max för att se till att det verkligen blir undertryck i huset och känn sedan efter ifall det drar in luft.

Tompafix: Det är inte ett öppningsbart fönster.
Halj: Jag har provat. Även när det var rejält kallt ute.

H henmosen skrev:
Ja, det låter ju rimligt.
Men det som talar emot det är dels att jag inte hittar någon luftspalt, dels att det inte kommer någon luft i ventilen.
På översta bilden ser det ut att vara skummat ända ut till aluminiumet. Är det lika runt hela fönstret finns risken att de skummat över spalten mellan trä och aluminium. Då har luften ingenstans att ta sig in.

OK, det skulle kunna vara så. Får dubbelkolla. Skulle spalten vara i överkant karmen då?

H henmosen skrev:
OK, det skulle kunna vara så. Får dubbelkolla. Skulle spalten vara i överkant karmen då?
Aluminiumet bör sitta med distanser runt hela fönstret, därmed luftspalt runt hela.

En anledning till att en aluminiumutsida skall sitta med distanser är för att kunna ta upp temperatursvängningarna som båda materialen har.

Hej.
Ni har jag tagit bort den övre salningen (eller är det foder?) på utsidan och pillat bort lite skum. Det verkar som att det finns en spalt där och nu kommer det lite luft! Tack för uppmuntran och tips!
Frågan är av jag gör nu. Räcker det att pilla bort skummet lika långt som lufthålet är. Eller skall jag flytta hela fönstret så att hela spalten friläggs?

Ta bort allt skum som ligger kladdat över glipan mellan trä och aluminiumet. Luften måste kunna flöda fritt där för din ventilation...och för fönstrets bästa.

OK!
Jag har börjar joxa med en böjd spik och najtråd. Men jag kommer nog bara åt överkanten annars får jag snickra om väggen.

Ja, det är nog ingen enkel uppgift alltid. Segt och hårt. Om det kan vara till någon hjälp så är det nog viktigast att börja i botten och sedan känna om det drar in luft vid ventilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.