Dags att tag tag i den gamla surdegen, göra vedklyven säkrare. Elcentralen är bytt, så nu är det i alla fall jordfelsbrytare på uttagen.
Det är en gammal metallhandske och inget motorskydd eller nödstopp på den, vilket ska åtgärdas.
När klyvkonen kör fast i en vresig kubb full med kvist smäller ibland en av de tre 16A porslin-säkringarna i undercentralen.
Kan detta vara ett alternativ? Den finns med motorskydd på 6,3-10A. Hinner motorskyddet lösa innan säkringarna går? Undercentralen kommer att bytas till en ny med automater om det spelar någon roll.
kompletterad med
.
Och så förstås ett intag
Såhär ser märkplåten på motorn ut.
Kanske en nollspänningsutlösare också?
Bonusfråga, kan en frekvensomriktare ge högre moment? Motorn snurrar lite onödigt fort och om man med en omriktare kan sänka varvet/höja momentet vore det intressant. Jag hittade denna formel på nätet,
P=Md x n / 9550. P=effekt, Md=moment, n=varvtal, men jag har dålig koll på hur frekvensomriktare fungerar.
/Höghus
Det är en gammal metallhandske och inget motorskydd eller nödstopp på den, vilket ska åtgärdas.
När klyvkonen kör fast i en vresig kubb full med kvist smäller ibland en av de tre 16A porslin-säkringarna i undercentralen.
Kan detta vara ett alternativ? Den finns med motorskydd på 6,3-10A. Hinner motorskyddet lösa innan säkringarna går? Undercentralen kommer att bytas till en ny med automater om det spelar någon roll.
kompletterad med
.
Och så förstås ett intag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bonusfråga, kan en frekvensomriktare ge högre moment? Motorn snurrar lite onödigt fort och om man med en omriktare kan sänka varvet/höja momentet vore det intressant. Jag hittade denna formel på nätet,
P=Md x n / 9550. P=effekt, Md=moment, n=varvtal, men jag har dålig koll på hur frekvensomriktare fungerar.
/Höghus
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 401 inlägg
Det är tveksamt om motorskyddet löser före säkringen då motorskydd är lite tröga vid måttlig överlast för att klara just startströmmar och kortvarig överlast. Karakteristiken för ditt motorskydd ser ut så här. Det börjar träda i kraft redan vid 1.2 x inställd strömm, 8.8*1.2 i ditt fall. Men det är sedan lite trögt upp till 12x.
För säkringar ser kurvan ut så här. Den är lite jättelångt ifrån. Så det beror på strömmens storlek när du kör fast. Som synes är dvärgbrytare lite snabbare vid måttlig överlast men långsammare vid kortslutningsströmmar.
Du har väl ett död-mans-grepp på klyven, dvs så fort du släpper handtaget så stannar den? Det är väl ändå inte fel med en nödstoppsknapp och nollspänningsutlösare.
Jag tror inte en frekvensare kan höja momentet. Snurrar motorn för fort eller är det klyvkniven som går för fort?
Logga in
Skapa konto
För säkringar ser kurvan ut så här. Den är lite jättelångt ifrån. Så det beror på strömmens storlek när du kör fast. Som synes är dvärgbrytare lite snabbare vid måttlig överlast men långsammare vid kortslutningsströmmar.
Logga in
Skapa konto
Du har väl ett död-mans-grepp på klyven, dvs så fort du släpper handtaget så stannar den? Det är väl ändå inte fel med en nödstoppsknapp och nollspänningsutlösare.
Jag tror inte en frekvensare kan höja momentet. Snurrar motorn för fort eller är det klyvkniven som går för fort?
Blir lite nyfiken när du skriver "klyvkon". Pratar du om en skruvklyv liknande denna?Höghus skrev:
Logga in
Skapa konto
Tyvärr skulle jag då säga att elsäkerheten är det minsta säkerhetsproblemet då dessa anses tämligen livsfarliga.
Motorskyddet ställs efter motorns strömförbrukning. Jag antar att motorn driver sågen via en rem ? Isåfall kan du gå ner i drevstorlek på motorn så att sågen går lite saktare.Du får lite bättre utväxling och mer kraft.. Kanske räcker det med detta om du kör fast.Höghus skrev:Dags att tag tag i den gamla surdegen, göra vedklyven säkrare. Elcentralen är bytt, så nu är det i alla fall jordfelsbrytare på uttagen.
[bild]
kompletterad med
[bild].
Och så förstås ett intag
[bild]
[bild]
/Höghus
Sökerhetsanordningarna bör du ordna oavsett samt byta till nytt uttag och "handske". Plåthandskarna är omoderna och man byter dem till CEE uttag numera.
Jordfelsbrytare är extra viktigt när det handlar om ström utomhus, de flesta dödsolyckor har skett utomhus eftersom man är bra jordad och leder strömmen bättre än inomhus.
En separat JFB för utomhusströmmen är att föredra så att inte hela huset släcks ner.
Ok, kanske skippar motorskyddet då. Och behåller en porslins-central till detta uttag. Har för mig jag har hört att automater inte gillar att bli trippade så oftaBo.Siltberg skrev:Det är tveksamt om motorskyddet löser före säkringen då motorskydd är lite tröga vid måttlig överlast för att klara just startströmmar och kortvarig överlast. Karakteristiken för ditt motorskydd ser ut så här. Det börjar träda i kraft redan vid 1.2 x inställd strömm, 8.8*1.2 i ditt fall. Men det är sedan lite trögt upp till 12x.
[bild]
[bild]
Inget död-mans-grepp. Fram-back och frånkopplad i backomkastaren bara. Därför vill jag ha ett nödstopp jag kan sparka på.Bo.Siltberg skrev:
Motorn är en bromsmotor med ankarförskjutning så den stoppar direkt spänningen bryts.
Nej, det är ingen hydraulisk knivklyv, det är en skruvklyv med kon. Monterad rakt på motoraxeln.Bo.Siltberg skrev:
/Höghus