Hej!

Ska börja lägga golvvärme snart, men undrar nu vilken dimension ni använt som glespanel till golvvärmen?

Jag funderade på att använda vanlig 21x120 ytterpanel från byggmax, men det kanske finns bättre eller billigare alternativ.

/Jonas

Visst, 21x120 eller 28x120 kan ju vara lämpligt.

Om du skall lägga 20 mm slang så kan det bli tufft. Slang + plåtar ca. 21 mm. Mät en 21x120 på brädgården så finner du att tjockleken kan gå ner till 18-19 mm. Trä lever ju. Själv använde jag 28x120. Prata med din bygghandlare om dom kan fixa trallvirke 28x120 innan den tryckimprengneras.
Här finns lite om hur jag gjorde:
Kroby kvarns renovering - Juni 2006

Skulle helst ha så tunn glespanel som möjligt eftersom jag har lite begränsat med hörd att bygga på.

Kanske kan få tag i lite tjockare 22 eller 23 mm tjock panel/trall

/Jonas

Det finns ju 22x95 också om du är orolig att 21 mm blir för tunt.

Slang finns ju även i 16 & 12 mm. Lägga tatare slingor.........

Det går utmärkt att lägga 20mm slang i byggmax 21x120. Nu senast använde jag dock vanligt klyvsågat 22x120 - lite dyrare men det var det som fanns i affären där allt annat handlades (Lissma/beijer).

Tack Mathias den infon

Låter bra... Det får bli en sväng förbi Byggmax då...

/Jonas

S
jag hade råplan 21x120 funkade för mig...

En polare köpte golvurlägg 25*160 från det lokala hyvleriet.
Det är alltså 2:a och 3:e sortering av golvplankor. Trasiga, spruckna och med fula kvistar etc. men det spelade ingen roll för honom då det blev golvspånskiva ovanpå. Billigt blev det dock.

Körde även jag 22X120 och det fungerade prima förutom på en sak - nämligen där de använder klammers (eller vad det kallas) och fäster slangen i bjälklaget. där blir bygghöjden lite högre än glesen och där har jag fått fräsa ur spår i spånskivan/trägolvet

mangaslagnarblirdet_1164886165.jpg

20061104169_1162659465.jpg

Jag har då bara använt mig av byggmax virke till glespanelen. Funkar alldeles utmärkt.
Visst, man kan du kolla för säkerhets skull att man inte plockar åt sig nån som ser tumm ut. Oftast är de kluvna i 21mm och sen kuvar sig något. Självaste bygghöjden blir alltså mer än 21mm.

Sen finns ju alternativet att gå till annan virkesförsäljare. Beijer här i Ö-vik har råplan i måtten 23x120mm som standard till ytterpanel.

Men som sagt, Byggmax-panel funkar finemang!

/Henke

Hej,

Jag hade beg. 25*150 brädor liggande hemma och även vissa 27*150 som satt ihop med 27*130, dvs 27*280. (Kommer från fraktlådor för stålstänger)
Och dessa har jag använt!! 27*280 tyckte jag blev bra då jag skulle ha cc 300 mm.

Det viktiga är ju att få ett jämt och fint golv och jag som renoverar ett gammalt hus får ändå, sala på vissa brädor för att få ett jämt golv, så då kan det passa med 25 mm ibland och 27mm ibland..;-)

Jag tror också att det viktiga är att man har material som är torrt och som inte är allt för "vresigt". Det skall ju ändå enbart vara ett undergolv till näst lager som i många fall är golvspån och exempelvis laminat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.