Hej!

Hade tänk sparka igång ett projekt att bygga en garderob i plywood. Är snål och har tid så tänkte bygga garderoben själv. Det blir tre skåp. Två stycken 120 x 60 och en 60x60. Vilken tjocklek behöver jag ha på plywoodskivorna?

• Gilla
bias!
  • Laddar…
P PontusSb skrev:
Hej!

Hade tänk sparka igång ett projekt att bygga en garderob i plywood. Är snål och har tid så tänkte bygga garderoben själv. Det blir tre skåp. Två stycken 120 x 60 och en 60x60. Vilken tjocklek behöver jag ha på plywoodskivorna?
Det beror på hur hårt de ska belastas

Frustrator Frustrator skrev:
Det beror på hur hårt de ska belastas
Har tänkt att bara ha kläder i garderoben. I den ena skall jag ha en hängare för skjortor liknande samt med tre till fyra hyllplan. Den andra som är 120x60 skall jag bara ha hyllplan.

I den 3 garderoben som är 60x60 skall jag ha lådor.

Menar du plywooden på sidorna?
Kommer du ha ett fast hyllplan?

Kör på 18-19 mm MDF istället, det blir bra men knappast billigare än IKEA

Menar du plywooden på sidorna?
Kommer du ha ett fast hyllplan?

japp tänkte på sidorna. dörrarna blir nog 18 mm. Hyllplanen tänkte jag ha hyllbärare som håller upp. Om det inte är så att det behövs för att skapa stabilitet.

J Johan456 skrev:
Kör på 18-19 mm MDF istället, det blir bra men knappast billigare än IKEA
Tanken är att ha plywooden obehandlat. Så mdf är inte ett alternativ inte heller lägga 17000kr på ikea för en garderob jag vill bygga själv.

P PontusSb skrev:
Tanken är att ha plywooden obehandlat. Så mdf är inte ett alternativ inte heller lägga 17000kr på ikea för en garderob jag vill bygga själv.
Vad för kvalitet på plywooden hade du tänkt köpa?

Vad för kvalitet på plywooden hade du tänkt köpa?
jag är en novis när det kommer till sånt. Tänkte handla på hornbach. Funkar ce2?

Funkar det att gå på tunnare skivor på hyllplanen och 18 mm på dörrar och ramen av skåpet?

Det beror på hur du definierar funkar. Ju tunnare material destå större risk att hyllplanen sviktar, särskilt på den bredare garderoben. Jag skulle kört på 18mm rakt av. Om utseendet inne i garderoben inte är lika viktigt som på utsidan skulle jag överväga att köpa hyllplan i melaminbelagd spånskiva för att få den släta ytan att lägga kläderna på.

• Gilla
PontusSb
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Det beror på hur du definierar funkar. Ju tunnare material destå större risk att hyllplanen sviktar, särskilt på den bredare garderoben. Jag skulle kört på 18mm rakt av. Om utseendet inne i garderoben inte är lika viktigt som på utsidan skulle jag överväga att köpa hyllplan i melaminbelagd spånskiva för att få den släta ytan att lägga kläderna på.
Och sämre kvalisort sviktar oftare mer än de av bättre sort/fler lager

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
P PontusSb skrev:
jag är en novis när det kommer till sånt. Tänkte handla på hornbach. Funkar ce2?
Jag skulle bygga av en fin björkplywood, calexico wood har rätt bra info på sin hemsida om plywood. Hornbach kan ta hem det du önskar.
en konstruktionsplywood (ce2) duger inte till möbler, ytan är ful och den är full av defekter.

• Gilla
katos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.