Vi bor i ett 70-tals enplansvilla med källare där man någon gång målat om grundputsen med plastfärg vilket resulterat i putssläpp och bubblor. Instängd fukt helt enkelt.
Har ni några tips på hur man bäst kommer till rätta med detta? Behöver man knacka ner all puts och göra om från början eller vad finns det för alternativ?

Putssläpp och bubblor på en grundputs med synliga skadade områden där färgen flagnat av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad grundputs med flagnande plastfärg och putssläpp syns vid basen av en husvägg med synlig underliggande betong.
Skapa konto

Jag har samma problem. Jag kom i kontakt med ett företag som lämnade offert på att ta bort plastfärgen och spackla upp ytan och lägga på en silikatfärg. Jag kommer inte ihåg vilken metod de avsåg att använda. Jag har för mig att de skulle blästra.

Jag tror offerten var på ca 40 000SEK. Vinkelkåk på 140-150 kvadrat. Höjden på källarmuren varierar från 60 cm till ca 120cm.

N
Det är ju sockel du visar bilder på, då har man oftast plastfärg. Silikat färger används oftast på fasaden ovanför sockeln. (och ska en sockel spacklas upp får det ju inte vara någon plast i spacklet, då fyller ju inte silikat någon funktion).
Dock ser ju färgen på putsen ut som c bruk.
Man ska ha a eller b bruk på sockel, och sen bör det även hängas nät om man putsar på tätskikt, är inte gjort i ditt fall.
Hursom är inte ditt problem att det är plastfärg på sockeln

Vad är fördelarna med en plastfärg på sockeln? Och varför är silikatfärg olämpligt?

Jag har aldrig någonsin hört att man ska måla en sockel med plastfärg? Låter helt befängt.
Vad säker de stora tillverkarna?

• Gilla
MiTi
  • Laddar…
N
Ja på vintern ligger det ju alltid snö mot sockeln, då vill man ha nåt tätt som plastfärg.
Man vill inte ha silikat som släpper in fukt då, varje år. Och vid plus och minus grader kanske vattnet som kommer in i sockeln fryser, inte heller bra med öppna färger

Redigerat:
Vad är definitionen på plastfärg. :cool:
Det finns färg för sockel och mur, välj en sådan.

N
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har aldrig någonsin hört att man ska måla en sockel med plastfärg? Låter helt befängt.
Vad säker de stora tillverkarna?
Skulle gissa att ca 90% av socklarna i sverige är målade med plastfärg, om inte mer.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Skulle gissa att ca 90% av socklarna i sverige är målade med plastfärg, om inte mer.
Är väldigt tveksam till det iom att flagning/färgsläpp kommer som ett brev på posten (som de kom förr i tiden).
Sällan jag har sett det själv iaf.

Men en granne en bit bort har målat sin tegelfasad med typ modern fasadfärg för.5-10 år sedan och det börjar synas.

• Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
N
Är väldigt tveksam till det iom att flagning/färgsläpp kommer som ett brev på posten (som de kom förr i tiden).
Sällan jag har sett det själv iaf.

Men en granne en bit bort har målat sin tegelfasad med typ modern fasadfärg för.5-10 år sedan och det börjar synas.
Ok, Förstår inte vad du pratar om färgsläpp.
Men vad har det med tråden att göra med grannen? vi pratar väl om sockelfärg?
Har han målat direkt på sitt tegel med vadå? modern fasadfärg?
Vad är det?, kalkfärg, silikonherts, silikat? Hoppas det inte är plastfärg man ska ha på sockel.

Visa mig EN referens som påstår att man ska ha plastfärg på en grundsockel!

99% av all "modern" fasadfärg är plastbaserad. Akryl eller akryl/alkyd-dispersion.

G

99% av all "modern" fasadfärg är plastbaserad. Akryl eller akryl/alkyd-dispersion.
Tja.. tex Alcro sockel som är akryl baserad kan väl vara EN referens, finns säkert andra varumärken som har snarlika produkter om du vill ha mer än EN.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…

Inte fasadfärg du ska använda utan färg avsedd för grund/sockel.
Det flesta som säljs har sådant innehåll och avsett för sockel, det är det vanliga om det målas på grundsockel.
Du kan söka på alla färgtillverkare och hitta produkterna och de fungerar, kanske en ommålning vart 20 år för att snygga till det lite.
https://www.nordsjoprofessional.se/...cQE2YoLaRcfP2HUr7vEJ7BihYZpmVW7hoCL40QAvD_BwE

Tack för alla svar. Jag har nu lärt mig att det heter Sockel och att all plastfärg inte är ”döden”. Jag är dock skeptisk eftersom vi har ett sommarhus som en gång i tiden målades med en ”plastfärg” och som sedan dess aldrig gått att underhålla.
Men nog om det. Vad är era förslag på åtgärd? Laga och måla över? Riva ner putsen? Skivor?
Flagnande och sprucken puts på en sockel av ett hus med en väggventil ovanför och grus i förgrunden.
Skapa konto

N
Hugg upp och laga med B bruk (Förvattna innan du slår på B bruk), måla med plastfärg efter. Alcros Sockel är en bra färg, du får ju dock själv välja kulören, är nära 4502y.

• Gilla
MiTi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.