Hej.
Har precis köpt en ny toa som jag ska montera. När jag försöker trycka ner toan i avloppsröret så går den ner hela vägen tills det är ca 0,5 - 1 cm kvar. Får alltså inte ner den hela vägen. Kollar jag instruktionen så får röret vara max 8 cm idag är det strax under 9 cm. Min fråga är kan jag kapa röret precis under kanten längst upp på röret och kommer då muffen hålla tätt fortfarande?
Terrakottafärgat avloppsrör som sticker upp från golv med vita kakelplattor, synligt smutsigt och användt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett avloppsrör i keramik som sticker upp ur ett kaklat golv med en centimetermått.
Skapa konto

MVH
Sebastian Norén

Vad har hänt på golvet? Kakel på golvet? Är det inte halt ?

Spontant borde det funka att kapa röret, men det beror lite på hur muffen tätar vilket är lite svårt att se på bilderna.

• Gilla
Perahlgren78 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har hänt på golvet? Kakel på golvet? Är det inte halt ?
Skulle inte tro att det är kakel? Halt är det iaf inte. Toan är från 90 talet så ingen aning. Ser dock inte hur det har med frågan att göra?

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
Spontant borde det funka att kapa röret, men det beror lite på hur muffen tätar vilket är lite svårt att se på bilderna.
Tak för svart. Här är en bild på muffen om det hjälper!
Hand håller en smutsig vattenavrinningsmuff i ett badrum med vita kakelväggar och golv.
Skapa konto

Det sitter ingen gummipackning i muffen på 110 röret så det är egentligen ingenting som tätar.

Nu är jag amatör men vårt rör började i golvnivå och gick neråt. Då monterade jag denna muff utan problem. Så det är endast 70mm som är ovan golvytan. Excentrisk klosettmuff med dimensioner, 70mm höjd ovan golvyta, använd för rörinstallation i byggprojekt.
Skapa konto

Muff monterad på ett rör som sticker upp cirka 70mm från ett blått golvyta.
Skapa konto

Jag skulle kapa röret en aning, typ precis under flänsen - passa även på att sätta dit en ny tätning/packning när du lika håller på. Den gamla ser.. tja.. lite väl knepig ut, dem är inte gjorda för att vrängas på mer än 110rör som ert rör definitivt är över den flänsen, tanken är dessutom att dom tätar på insidan mot toastolen så att den där sträckts ut tycker jag den borde bytas....
Sen rent konstruktionsmässigt är det där helt fel byggt från dag ett.
Man skulle ha använt sig av en riktig wc anslutning och kopplat på under golv, det där avloppsröret är ju dessutom större än vad ett 110 rör är - Nu är jag osäker på exakta mått det ”skall” vara men det där är inte enligt praxis...

S sebastiannoren skrev:
Skulle inte tro att det är kakel? Halt är det iaf inte. Toan är från 90 talet så ingen aning. Ser dock inte hur det har med frågan att göra?
Toaletten ska väl plaseras på golvet? Tycker han har en poäng, antar att du ska limma toastolen på underlaget,en Quick fix lösning för stunden som kan fungera.

C
S sebastiannoren skrev:
Min fråga är kan jag kapa röret precis under kanten längst upp på röret och kommer då muffen hålla tätt fortfarande?
Det kommer inte att bli tätt ändå eftersom det saknas gummitätning i muffen.

Normalt (nuförtiden) kapas röret en liten bit ovanför färdigt golv och sen trycker man dit man en WC-stos. Men skall inte svära på att du får dit en WC-stos nu när du har en muffände där och så pass nära väggen. Det där är dessutom ett markrör.

Edit: Sen på pucken ser jag, ägnade lite för lång tid till att knåpa ihop ett svar :rofl:

HeineA HeineA skrev:
Toaletten ska väl plaseras på golvet? Tycker han har en poäng, antar att du ska limma toastolen på underlaget,en Quick fix lösning för stunden som kan fungera.
Vad är en quick fix? Att limma stolen? För att golvet ser halt ut?

nino nino skrev:
Vad är en quick fix? Att limma stolen? För att golvet ser halt ut?
Precis. Det är väl standard att limma stolen idag så att man inte bryter tätskiktet?!

L Luddasm skrev:
Det sitter ingen gummipackning i muffen på 110 röret så det är egentligen ingenting som tätar.
det finns en gummipackning men den åkte ut när jag tog bort muffen så den är inte med på bild bara

slacker slacker skrev:
Jag skulle kapa röret en aning, typ precis under flänsen - passa även på att sätta dit en ny tätning/packning när du lika håller på. Den gamla ser.. tja.. lite väl knepig ut, dem är inte gjorda för att vrängas på mer än 110rör som ert rör definitivt är över den flänsen, tanken är dessutom att dom tätar på insidan mot toastolen så att den där sträckts ut tycker jag den borde bytas....
Sen rent konstruktionsmässigt är det där helt fel byggt från dag ett.
Man skulle ha använt sig av en riktig wc anslutning och kopplat på under golv, det där avloppsröret är ju dessutom större än vad ett 110 rör är - Nu är jag osäker på exakta mått det ”skall” vara men det där är inte enligt praxis...
Röret är 110. Borde jag inte kunna kapa det efter flänsen och sätta dit en ny muff eller håller det inte tätt då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.