Hej.
Har precis köpt en ny toa som jag ska montera. När jag försöker trycka ner toan i avloppsröret så går den ner hela vägen tills det är ca 0,5 - 1 cm kvar. Får alltså inte ner den hela vägen. Kollar jag instruktionen så får röret vara max 8 cm idag är det strax under 9 cm. Min fråga är kan jag kapa röret precis under kanten längst upp på röret och kommer då muffen hålla tätt fortfarande?
MVH
Sebastian Norén
Har precis köpt en ny toa som jag ska montera. När jag försöker trycka ner toan i avloppsröret så går den ner hela vägen tills det är ca 0,5 - 1 cm kvar. Får alltså inte ner den hela vägen. Kollar jag instruktionen så får röret vara max 8 cm idag är det strax under 9 cm. Min fråga är kan jag kapa röret precis under kanten längst upp på röret och kommer då muffen hålla tätt fortfarande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
MVH
Sebastian Norén
Nu är jag amatör men vårt rör började i golvnivå och gick neråt. Då monterade jag denna muff utan problem. Så det är endast 70mm som är ovan golvytan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag skulle kapa röret en aning, typ precis under flänsen - passa även på att sätta dit en ny tätning/packning när du lika håller på. Den gamla ser.. tja.. lite väl knepig ut, dem är inte gjorda för att vrängas på mer än 110rör som ert rör definitivt är över den flänsen, tanken är dessutom att dom tätar på insidan mot toastolen så att den där sträckts ut tycker jag den borde bytas....
Sen rent konstruktionsmässigt är det där helt fel byggt från dag ett.
Man skulle ha använt sig av en riktig wc anslutning och kopplat på under golv, det där avloppsröret är ju dessutom större än vad ett 110 rör är - Nu är jag osäker på exakta mått det ”skall” vara men det där är inte enligt praxis...
Man skulle ha använt sig av en riktig wc anslutning och kopplat på under golv, det där avloppsröret är ju dessutom större än vad ett 110 rör är - Nu är jag osäker på exakta mått det ”skall” vara men det där är inte enligt praxis...
Toaletten ska väl plaseras på golvet? Tycker han har en poäng, antar att du ska limma toastolen på underlaget,en Quick fix lösning för stunden som kan fungera.S sebastiannoren skrev:
Det kommer inte att bli tätt ändå eftersom det saknas gummitätning i muffen.S sebastiannoren skrev:
Normalt (nuförtiden) kapas röret en liten bit ovanför färdigt golv och sen trycker man dit man en WC-stos. Men skall inte svära på att du får dit en WC-stos nu när du har en muffände där och så pass nära väggen. Det där är dessutom ett markrör.
Edit: Sen på pucken ser jag, ägnade lite för lång tid till att knåpa ihop ett svar
Röret är 110. Borde jag inte kunna kapa det efter flänsen och sätta dit en ny muff eller håller det inte tätt då?slacker skrev:Jag skulle kapa röret en aning, typ precis under flänsen - passa även på att sätta dit en ny tätning/packning när du lika håller på. Den gamla ser.. tja.. lite väl knepig ut, dem är inte gjorda för att vrängas på mer än 110rör som ert rör definitivt är över den flänsen, tanken är dessutom att dom tätar på insidan mot toastolen så att den där sträckts ut tycker jag den borde bytas....