magda136 magda136 skrev:
Någon som hoppat upp till Gen 10..? (kanske redan finns en egen tråd om den....?)

[länk]
Det är en helt annan produkt än Gen 8!
Den är nästan dubbelt så dyr.
Den är mer lämpad som mediespelare, dvs man kan ansluta 2 högupplösta bildskärmar direkt till den.
Den saknar ILO.
Den har ett inbyggt operativsystem ClearOS, och man laddar ner "appar". Jag antar att man kan strunta i det och installera t.ex FreeNAS i stället.
Man kan inte byta processor (inget större problem).

För att sammanfatta så är den ett stort steg bakåt om man vill "gömma undan" den som en server (mycket dyrare och ingen ILO).

Edit:
De har ökat max minnesstorlek från 16 till 32 GB, men tyvärr använder den fortfarande UDIMM som verkar omöjligt att hitta till vettiga priser.
 
Mina Freenasar har ju tuffat på helt utan problem sedan första installtion, men man fick man ju lite känslan att man gav sig in i något som var lite för komplicerat.

Nu 5 år sedan är det hög tid att uppgradera, jag ligger kvar på 9.3 och borde upp till 11.x. Det verkar sjukt komplicerat med många fallgropar. Är det någon som pysslat med detta och har lite koll?
 
Jag blåste om min från ren CentOS till gratis VMWare ESXI och Centos i den. Gjorde om Plex, smb och allt annat jag körde i den. Sparade ut vissa conf filer bl a för samba. Kan du byta bootdisken bara och installera en fräsch ny Linux i den hade jag gjort det.
 
9.3? Jösses, då har du en potentiellt riskabel resa framför dig. Det går säkert bra men att uppdatera ett sånt stort steg på en gång är generellt en dålig idé och att göra det gradvis är bökigt och riskabelt ändå. Du borde ta dig upp till TrueNAS 12.0-U2 och hänga med åtminstone lite bättre på det stabila tåget framöver.

Om du har en enklare installation utan en massa jails och andra komplexa funktioner och inställningar hade jag nog installerat senaste stabila versionen 12.0-U2 från scratch och importerat lagringspoolerna.
 
Kave Kave skrev:
Jag blåste om min från ren CentOS till gratis VMWare ESXI och Centos i den. Gjorde om Plex, smb och allt annat jag körde i den. Sparade ut vissa conf filer bl a för samba. Kan du byta bootdisken bara och installera en fräsch ny Linux i den hade jag gjort det.
Det borde gå att ta någon sorts backup på zfs-konfiggen och sedan byta OS, men det känns lite riskabelt
 
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
9.3? Jösses, då har du en potentiellt riskabel resa framför dig. Det går säkert bra men att uppdatera ett sånt stort steg på en gång är generellt en dålig idé och att göra det gradvis är bökigt och riskabelt ändå. Du borde ta dig upp till TrueNAS 12.0-U2 och hänga med åtminstone lite bättre på det stabila tåget framöver.

Om du har en enklare installation utan en massa jails och andra komplexa funktioner och inställningar hade jag nog installerat senaste stabila versionen 12.0-U2 från scratch och importerat lagringspoolerna.
Exakt.

Det verkar som att det är 9.3 till 9.10 som är ett problem, därefter läser jag inte om några problem. Underliggande Freebsd uppdaterades i det första hoppet.

Jag har ju en spegel av primärservern så ett första steg kan ju vara att allt som finns där går att läsa som man förväntar sig.
 
Efter att ha funderat på detta en stund, förvisso utan att läsa release notes för varje release noga, så skippar jag helt uppgraderingen. Istället tar jag min offsite server (som ju är identisk med den primära) och börjar om från början med den. Det kan ju vara kul att testa att läsa tillbaka zpool konfig så man vet hur det fungerar, men därefter tänker jag att det är enklast att börja från noll på rätt release och sedan bara kopiera datan från gammal primär till ny. Att inte ha en offsitekopia under några dagar är nog acceptabelt, jag kan skapa ytterligare en offsitekopia på det viktigaste materialet.
 
Att importera en pool brukar fungera väldigt bra. Bara att flytta diskarna, importera och sedan uppgradera poolen för att ta det av nyare zfs-funktioner.

Hur gick det för dig?
 
Har inte börjat ännu. Tänkte få iväg en beställning på nya usb-stickor också, lika bra att byta dessa då de bara kostar 60spänn styck (sandisk slim 32gb).

Det jag borde göra, bara för att lära mig, är att ta ur OS-diskarna (usb) och trycka i nya med nytt OS på, och sedan försöka göra det du säger, importera poolen som redan finns och se om jag lyckas med det. Som plan B blåser jag hela skiten och börjar om från noll och bara kopierar över datan från primärservern. Detta kan jag öva på offsite nasen och om det fungerar repetera på primärservern.
 
Om du bara har datapool(er) och inga jails eller vms kommer du klara det fint. Själv kör jag små SSD till OS men det är väl egentligen lite overkill.
 
japp inga jails eller så, så det borde gå bra.
 
  • Gilla
josu och 1 till
  • Laddar…
Jag boostade mina två Gen8 från celeron till Xeon E31260L. Köpte två på eBay för $75.
 
T tgr_se skrev:
Jag boostade mina två Gen8 från celeron till Xeon E31260L. Köpte två på eBay för $75.
aha samma sockel alltså - antar att Xeon cpun är lite lämpligare om man ska börja göra VM's, den har väl fler kärnor antar jag?
 
MathiasS MathiasS skrev:
aha samma sockel alltså - antar att Xeon cpun är lite lämpligare om man ska börja göra VM's, den har väl fler kärnor antar jag?
Japp, 4cores/8threads
Googla gen8 CPU list så finns ett gäng som fungerar, sen gäller det bara att hitta rätt på eBay.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Tänkte få iväg en beställning på nya usb-stickor också, lika bra att byta dessa då de bara kostar 60spänn styck (sandisk slim 32gb).
Läste på lite om detta.

För FreeNas var det ju ok att använda USBsticks till bootdisken. Det fungerar även i TrueNAS, men eftersom Truenas är mer diskintensivt än Freenas så rekommenderar man en vanlig SSD för detta istället.

Jag tror jag skippar de dubbla USBs jag använt hittills och stoppar istället in en Intel SSD jag har på hyllan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.