Jag bygger ett oisolerat förråd för att vi behöver mera utrymme. Har ingenstans att förvara utemöbler och garaget blev en verkstad som är full. Planen är därför att jag ska med egna medel så långt som möjligt bygga ett 5x5 meters förråd.

Jag spenderade ganska länge på ritningar, behövde också skicka till kommunen för åtgärdstillstånd (men slapp byggnadstillstånd p.g.a. storleken).

3YVUPMVh.png

Nå för den första delen så behövde jag faktiskt hjälp. Så anställde en grävare att fixa grunden.

mmPxt2ch.jpg

rf1U30Hh.jpg

Katterna var också med...

s7tsDk4h.jpg

Pojkarna, speciellt den ena tvillingen David hade roligt med de stora maskinerna.

TvsLpIo.jpg

rhCUFx7.jpg

OK så då är platsen förberedd. Nästa steg att bygga formen för att gjuta sulan.

IpiHOPe.jpg

Lite mera CAD bilder:
vWGcB9K.png

HijIu5Wh.png

För att kunna gjuta sulan själv så behövde jag tänka till lite. Att göra allt på en gång vore övermäktigt så jag tänkte dela upp det i fjärdedelar.
UMU5Mi6.png

2PQkMyW.jpg

Den första sektionen är gjuten
oVtUbQdh.png
Det var ganska brutalt arbete ändå, jag har slarvig rygg och dagen efter kunde jag knappast gå ur sängen. Men att komma upp på fötter och börja gå så hjälpte slutligen. Tyvärr var det såhär ganska ofta efter man tagit ur kroppen. Men mot slutet av månaden hade ryggen blivit bättre av allt jobb och var i bättre skick än innan jag började.

Och förstås allting är inte utan sina motgångar, cementblandaren är ganska gammal och ett hål hade nötts upp i den. Jag hade pinne eller TIG att välja på, så jag körde på TIG med kiselbrons för att bygga upp metallen som var så tunn. Jag tror nu hade jag kapat bort en sektion och passat in ny plåt och migsvetsat. Men det här håller ännu.

mhZ3Tkc.jpg

Jag rev och flyttade formen varje gång och såhär blev sulan. Varje sektion krävde ungefär en halv vecka eller en vecka, betongen fick torka några dar innan jag rev den. Och kroppen fick återhämta sig. Varje sektion gick snabbare än den tidigare dock.

3RlAfhO.png

Efter detta tog min semester slut och fastän jag hade skrivbordsjobb så orkade jag inte mentalt att börja jobba mera efter jobbet så projektet gick in i sömnläge. Jag beställde dock LECA block redan då.

Sen i februari hade jag lite tur då en skogsmaskin var över vägen, jag hade honom att ta ned några träd åt mig

Jag borde kunna få tre stycken 8x8 takåsar, vilket jag tycker bör räcka till. Min pappa verkar tro jag är galen, säger 4x4 räcker hur bra som helst, det där blir för tungt, hur ska du få upp det etc etc. Men alla andra verkar tycka tvärtom. Det ska nu bli plåttak med en lutning som gör att snömängden inte bör bli för stor. Jag tänker även att jag ska göra en övervåning, där ska jag förvara virke och annat i framtiden. Funderar även på att lägga en luftsolfångare på sydsidan som kan förvärma luft som får cirkulera genom virket så det torkar bättre. Men det är något som ligger långt fram....

2vLezS6.jpg

SRSKHQr.jpg

SZMIWxG.jpg

Planen är att börja mura upp leca blocken i vår och om allt går bra kan jag beställa reglar och sånt för att börja bygga väggarna och takåsarna. Plåten.. .vet inte får se...Är väl kanske inte så bra att låta stommen stå utan skydd över en vinter så det kanske måste göras. Då kanske jag kan ta hand om brädslagningen mot våren 2022 och bygget blir färdigt den sommaren, om allt går bra.

Jag märkte dock att jag kommer få en ganska hög "stenfot" på huset, då jag var tvungen att köpa andra leca block, eftersom dom jag utgått från i CAD så fanns inte hos handlaren. Jag tänker jag kan kompensera genom att göra reglarna på väggarna kortare så den totala höjden på huset förblir likadan. Huset kanske ser konstigt ut med för hög stenfot men man kan ju dölja det genom att låta brädslagningen gå ner över stenfoten litet. Jag tror det är bättre att syllen kommer högre upp från marken rent tekniskt.
 
  • Gilla
FredrikR och 18 till
  • Laddar…
Kul projekt!
Blir ett stadigt förråd det där :rofl:
 
  • Gilla
hanson#16
  • Laddar…
Ja ska man bygga ska man inte snåla på det viktigaste, grunden. Vill förrådet ska stå lika länge som huset utan problem. och att jag kan bygga ut det i framtiden, typ förlänga det kanske.

Resten är bara vanlig 2x4 konstruktion, dvs. sågade 50x100 reglar.

Jag funderar på hur jag ska flytta stockarna som är ganska tunga, det var mycket jobb att flytta dom bara en liten bit, men jag ska ju ha dom från denna del av gården till en annan... Jag hittade denna videosnutt som visar en verkligt smart liten grej. Jag tänkte man kunde svetsa till något eget, eller t.om. tillverka det från trä.

 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
T
Håller takkonstruktionen? Vilken snözon gäller? Skulle väl bli både billigare och hållbarare med ett par takstolar av 2x4?
 
Planerna är redan godkända och man får inte bygga egna takstolar.
 
Du är inte orolig för tjälskador på grunden, vad har du räknat på för grundläggningsdjup?
 
  • Gilla
Plåtbob
  • Laddar…
Vet inte vad du menar, har ju sett till att undvika det. Jorden ersatt med dränerande grus, dräneringsslangar, isolering under sockeln.
 
Jaha, vad är tjäldjupet och hur mycket makadam och isolering har du? Vad är det för marktyp under makadamet? Tyckte inte det såg ut som du grävt och fyllt på med så mycket och bara 5 cm isolering men det kanske är mer.
 
Under makadamet börjat det bli urberg, det är säkert en meter från gräsmattan räknat. Tjälen kan gå djupare men det finns inte mycket som kan röra sig bara dräneringen funkar, så jag hade faktiskt kunna skippa isoleringen också, men 5cm gör nog en positiv inverkan ändå.
 
  • Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
Vad tänker du för budget?
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Finns ingen budget på det viset då jag inte köper allt på en gång, utan sprider ut det över en period på flera år. Några tusen euro kommer det att bli. Beror på hur billigt jag kommer undan med vissa saker, om den lokala sågen har mycket vankantat att sälja, om jag hittar takplåtar nånstans billigt (är öppen att köpa begagnat om något bra hittas t.ex.) och såna saker. Håller en lista över utgifter så man får se sen hur billigt det gick att göra det
 
T
DennisCA DennisCA skrev:
Planerna är redan godkända och man får inte bygga egna takstolar.
Nämen absolut, så är det ju - takstolar skall vara CE-märkt. Men om man bygger ett litet förråd och gjuter sulan i 4 omgångar så trodde jag att det var det minsta problemet man hade med ett gott slutresultat i åtanke. Tak enligt din ritning har jag endast tidigare sett på mindre hölador. Finns väl en orsak att det är förbjudet för kreti och pleti att designa takkonstruktioner?
 
  • Gilla
TommyFIN och 1 till
  • Laddar…
Då har du inte sett vidare noga. Sådana tak finns på alla sorters hus i alla storlekar, från lador till bebodda hus.

Det är inte förbjudet att bygga sånahära tak (konstruktionen är godkänd, och jag konsulterade en ingenjör då ritningen gjodes). Ett sånthär tak ger mig också rum att fixa en övervåning, det skulle inte gå med takstolar.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
OK så man får då, i Sverige, med rätt sorts virke. Inte sagt det stämmer i Finland för jag har hört annorlunda av dom jag konsulterat med.

Men jag tycker den här konstruktionen är överlägsen och billigare, bättre än takstolar helt enkelt, får mera förvaringskapacitet i förrådet och har planer för en övervåning som sagt.

Och man behöver inte vara orolig för vad det klarar, det finns hur många portar och lador och förråd i det här landet som stått i 40+ år med takåsar hälften av den ås-tjocklek jag kör på. Ett exempel står hemma på föräldrarnas gård, tre ggr större än detta förråd, 4x4 tums åsar). Det blir dessutom ett slätt plåttak med tillräcklig lutning så snövikten blr aldrig vidare stor.

Så nu kan vi äntligen begrava den här takstolsdiskussionen, jag börjar bli lite trött på den och tycker inte den är relevant till det här bygget.
 
Redigerat:
  • Gilla
faf och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.