1 049 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
El uppvärmning går det att komma ner i förbrukning koppla på ac tanken?
Hej! Fått i arv ett hus 240kvm 2 vån+källare står på landet.
Föregående ägare eldat i huvudsak med vedpanna,elpatron vid behoh
För tillfället kör vi elpatron veckovis och eldar i vedpannan på helgerna när vi kan åka upp blir dyrt.
Min fråga är skulle jag tjäna nått (på elräkningen)om jag kopplar in ac tanken på systemet när jag kör elpatronen eller?Finns ingen laddomat till systemet heller
Helt novis
Föregående ägare eldat i huvudsak med vedpanna,elpatron vid behoh
För tillfället kör vi elpatron veckovis och eldar i vedpannan på helgerna när vi kan åka upp blir dyrt.
Min fråga är skulle jag tjäna nått (på elräkningen)om jag kopplar in ac tanken på systemet när jag kör elpatronen eller?Finns ingen laddomat till systemet heller
Helt novis
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 508 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 508 inlägg
Om du med "ac tanken" menar ackumulatortank så nej, det hjälper inget med eldrift utan är bara för vedeldning så att man kan köra pannan för fullt och värma mer vatten samtidigt, då det är effektivare än småeldning.
Enda sätten att minska kostnaderna drastiskt är att isolera mer och/eller skaffa värmepump av någon sort.
Enda sätten att minska kostnaderna drastiskt är att isolera mer och/eller skaffa värmepump av någon sort.
Ok tackMultiMan skrev:Om du med "ac tanken" menar ackumulatortank så nej, det hjälper inget med eldrift utan är bara för vedeldning så att man kan köra pannan för fullt och värma mer vatten samtidigt, då det är effektivare än småeldning.
Liknande trådar
-
Garaget behöver ny uppvärmning, skippa elektrisk golvvärme helt?
Värme allmänt -
Vad har ni för elförbrukning i erat garage? (uppvärmning)
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Bästa uppvärmning i ett dubbelgarage?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Val av elelement för uppvärmning av garageförråd
Olja & El -
Isolera garage i efterhand - el/uppvärmning?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus