Hej,
Mitt första inlägg här i forumet :)

Jag tänker bygga en hurts enl. skissen nedan, att ha under min snickarbänk och funderar på att använda MDF.
Min fundering är om det räcker med 16mm MDF till hurtsen eller skall man gå på 19mm.
Till lådorna tänker jag använda 16mm.

Tar tacksamt emot kloka tankar och råd till mitt första MDF projekt.

Skiss av en planerad hurts med måtten 1000x700 mm med fyra lådor i den vänstra sektionen och tre i den högra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

19 mm till hurtsen. 16 mm låter mycket för lådorna. Plyfa till lådorna i stället?

16mm är alltid min go-to dimension och som det ser ut med 500mm spännvidd och 700mm höjd så vill jag påstå att det kommer att hålla prima.
Vill du ha toppen styvare så sätt en 16mm remsa stående i bakkant stomme som håller upp toppskivan, även perfekt att fästa stommen i väggen med.
Ett bakstycke skulle göra konstruktionen ännu mer stabil.

Denna gjorde jag för några år sedan i 19 mm, mittväggen 2 x 19 mm. Lådorna i 12 mm plyfa och lådfronterna i 12 mm MDF.
Hembyggd verktygsvagn med orange lådor och blåa sidor, verktyg i öppna utdragna lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Har gjort ett antal bänkskåp (600 x 500 x 900 mm B x D xH) och hurtsar i sexton mm mdf. Fräser in ett ryggstycke i masonite som jag fäster med lim och huggen dyckert. Till verkstadstrappan har jag gjort grunda hyllor enligt samma princip fast med ett fast hyllplan mitt på; allihop är hur stadiga som helst..

Naturligtvis ger nitton mm ännu mer stabilitet men jag tror inte det behövs.
Lycka till!
//Ronnie

PS välkommen till forumet, förresten! DS

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.