P pmd skrev:
Ja, med en placering i strömbrytarhöjd skulle vi kunna spara en massa pengar på att skippa petskydd.
:cool:
Fönsterbrädehöjd är lagom ögonhöjd för ett barn. Konstigt att det inte hänt fler olyckor med de gamla uttagen utan petskydd.
 
harry73
Jag är väldigt tacksam att slippa sladdarna hängandes längs väggen.
Också praktiskt att kunna lägga telefonen på laddning bredvid uttaget. Annars behöver man ett bord bredvid uttaget eller en förlängningssladd som man lägger på golvet.

Bara dammsugare eller strykjärn ansluts med fördel på högre höjd, men vi har centraldammsugare.
 
P
Jag gillar å andra sidan inte att ha en massa sladdar från ett vägguttag nere vid golvet som slingrar sig upp till datorn på skrivbordet och alla dess strömbehövande tillbehör. Med vägguttaget på väggen bakom skrivbordet skulle det inte finnas en massa sladdar att trassla in tårna i.
 
  • Gilla
hsd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, med en placering i strömbrytarhöjd skulle vi kunna spara en massa pengar på att skippa petskydd.
:cool:
I såfall skulle brytare och uttag vara placerade 170 cm över golvet
Hur praktiskt är det :rofl:
 
P
Nänä, barn som inte har lärt sig att inte peta i eluttag när de börjar gå offras på evolutionens altare.
 
RoTe
P pmd skrev:
Nänä, barn som inte har lärt sig att inte peta i eluttag när de börjar gå offras på evolutionens altare.
Pffft, jag överlevde utan problem!
 
Mikael_L
Vad coolt med säkringar med firmareklam på.
Vilken bra idé, var beställer jag?
Säkring med reklam för Sälle'ns Elektr AB, kontaktinformation och Uppsala-notering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och trög är den också, svårt att finna idag, eller hur el-löken66
Trög säkring med en logotyp av en firma tryckt på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad coolt med säkringar med firmareklam på.
Vilken bra idé, var beställer jag?
[bild]
Och trög är den också, svårt att finna idag, eller hur el-löken66
[bild]
Behövs inga tröga då gG har alla egenskaper vi önskade därifrån.
Sen finns snabba säkringar och förutom detta en del specialfall som troligen inte behövs gås genom i detta forum.

Men givetvis är det inget svårt att finna tröga säkringar i drift idag, detta gör jag varje vecka.
 
  • Gilla
Kevin.v
  • Laddar…
Redan på den tiden hade man tydligen svårt att skriva é.
 
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Det kan inte ha kostat så mycket extra heller, jag har sett reklam för små lanthandlar på säkringar..
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har också en reklamsäkring, den är från samma firma som monterat mätartavlan.
En reklamsäkring från Theanders El. Br. med kontaktinformation tryckt på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Siemens reklamsäkring upphängd på en vägg, etikett visar märke och modell "Original-Diazed import".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldon reklamsäkring monterad på en mätartavla med tre säkringsdosor och firman E.Thelanders namnskylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 7 till
  • Laddar…
"För att garantin ska gälla får endast våra säkringar användas". Njae, det kanske inte skulle vara så lönsamt.
 
  • Haha
Wheelabrator
  • Laddar…
Mikael_L
En kund rotade lite i lådor och undrade om det här var något jag kunde få användning för, då kunde jag ta det.
OK, jag kan ta hand om det sa jag, och nu tar jag ett par bilder innan det slås i bitar och slängs.
Det är åtminstone det allra minst dåliga och farliga av alla typer som funnits. Plast i höljet och 4-polig anslutning + jordblecket.
Det betyder inte att det är en bra stickpropp, bara lite mindre dåligt. ;)

Gammal 4-polig stickpropp med jordbleck i svart plast som ska kasseras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal stickpropp med plasthölje och 4-polig anslutning plus jordbleck, redo att demonteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För mig som knappt förstå växelström, än mindre trefas: vad är det som är så farligt med dessa tre-fas stickproppar och uttag?
 
Mikael_L
Jordanslutningen fallerade lite väl ofta pga korrosion och övrigt mekaniskt utförande.
Och särskilt farligt och illa var det när det kördes TN-C med PEN-ledare genom handsken samt att handsken var i metall. Det var många som fick strömgenomgång från hand till hand när de skulle koppla isär eller ihop en sådan skarvsladd.
Det dig väl typiskt en person om året i snitt under semko17-handskens glansdagar. Främst bönder och byggarbetare.
 
  • Gilla
Donald-Duck och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.