Badrummet börjar ta lite form nu.
Väggarna gipsade igår.

Renoveringsprocess i badrum med gipsade väggar och en dammsugare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 5 till
  • Laddar…
Fick oplanerat börja såga träd.....

Fallen trädgren över gatubelysning och väg med bakgrund av staket och berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädrot som delvis sågats bort nära ett trästaket och nät, med höstlöv och jord runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Fönstret i trappan målad med rätt vit färg, lampan på plats med kabelkanal längs takkanten så det var dags att riva ställningen i trappan och hallgolvet åkte med utav bara farten.

Renoverad trappuppgång med ny målning, modern lampa och upptaget parkettgolv i förberedelse för läggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ägnat tid idag till att fundera på vilken vägg som får styra upp nya parketten då den behöver linjera med golven i sovrummen när dessa byts. Inte några väggar som är parallella och sen gäller det att tänka på hur breda sista bitarna blir i sovrummen med. Blir nog enligt vänstra väggen i bilden då den är i blickfånget när man kommer uppför trappan. :thinking:
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Fönstret i trappan målad med rätt vit färg, lampan på plats med kabelkanal längs takkanten så det var dags att riva ställningen i trappan och hallgolvet åkte med utav bara farten.

[bild]

Ägnat tid idag till att fundera på vilken vägg som får styra upp nya parketten då den behöver linjera med golven i sovrummen när dessa byts. Inte några väggar som är parallella och sen gäller det att tänka på hur breda sista bitarna blir i sovrummen med. Blir nog enligt vänstra väggen i bilden då den är i blickfånget när man kommer uppför trappan. :thinking:
Det kanske är smidigare att lägga parketten tvärs trappen? Då slipper du tänka på parallelliteten där i hallen.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det kanske är smidigare att lägga parketten tvärs trappen? Då slipper du tänka på parallelliteten där i hallen.
Blir fel i de andra rummen då jag vill ha ett ”flöde” i golvet. Skulle kännas skumt med parkett på tvären i dessa rum.
 
TeroM TeroM skrev:
Blir fel i de andra rummen då jag vill ha ett ”flöde” i golvet. Skulle kännas skumt med parkett på tvären i dessa rum.
Låter vettigt. För egen del har jag faktiskt parketten tvärs hallparketten i 2 sovrum. Balansgång mellan fönsterljus och rumsutformning. Hall/allrum på 20 m2, sovrum 15+15+19m2.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Låter vettigt. För egen del har jag faktiskt parketten tvärs hallparketten i 2 sovrum. Balansgång mellan fönsterljus och rumsutformning. Hall/allrum på 20 m2, sovrum 15+15+19m2.
Fönsterljuset i sovrummen kommer att vara tvärs plankorna men det skulle kännas väldigt skumt att ha det på andra ledden i de rummen trots att de är nästa kvadratiska, som att gå in i en vägg typ ...
 
tommib
Lägg något annat golv i hallen så slipper du problemet. Vinylklick?
 
Snickrat på baren idag :)
 
  • Hemsnickrad bar med trätak, verktyg ovanpå och rustik grå träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
I helgen hade jag en hantlangare med mig. I ett rum, som ska bli matrum revs golvet och det mesta av sågspånet plockades upp. Befintliga åsar ska halvsulas och en extra ås ska sättas mellan alla befintliga för att uppnå cc 40 cirka. Sen 28x70 glespanel och 20mm golvvärmeslang. Ytterväggar tilläggsisoleras med 95mm Hunton Nativo. Fönstren ska bytas så snart jag hunnit slå på ny panel i höjd med överkanten på dem (fönstren).

Som en liten rolig grej dök den tidigare ägarens namnteckning och datumet 3/1 1970 upp inuti en vägg!

Vidare så ska ny vattenmatning dras. Gammalt befintligt galvrör läcker i en rostig sörja i övergången till 22mm koppar. Tänkte dra 32mm pem, men då ska jag igenom betongen vidare ned till "källaren" där pumpen står. Gör nya försök framöver. Tyvärr vaktas källaren av spindlar modell större, burr!
 
  • Renoveringsprojekt av ett matrum med upprivet golv, synliga bjälkar och isolering, samt byggavfall i säckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Lägg något annat golv i hallen så slipper du problemet. Vinylklick?
Väggarna i sovrummen blir inte mer parallella bara för att jag byter golvtyp i hallen så problemet att välja referensvägg kvarstår och vill dessutom ha enhetliga golv i alla rummen uppe, utom klädkammare och badrum.

Nog om detta nu, jag väljer lämplig vägg och kör på :)
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Inte idag, men väl den senaste veckan. Äntligen tagit tag i surdegen listning. Först måla skiten:
Nymålade lister och dörrfoder torkar i ett rörigt vardagsrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inte plats någon annanstans i huset än i vardagsrummet. Suck. Sen lite skrapning av (halva) den näst sista dörrposten:
Hand som skrapar gammal färg från en dörrpost med en skrapa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så slutligen upp med dörrfoder och golvsockel:
Nyinstallerade dörrfoder och golvsocklar i ett vardagsrum som leder till en trappa, med målarprojekt påbörjat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nu återstår bara lite spackel och färg. Det rör sig framåt!
 
  • Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Är garderoberna svarta och bilden tagen utan blixt i ett mörkt rum?
 
Golvvärmen lagd i badrummet idag.

Nyinstallerad golvvärme med slingor i ett renoveringsklart badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.